Annons

Gasellen håller sig flytande i krisen: "Mun till mun-metoden"

Sedan starten under finanskrisåret 2008 har it- och webbkonsulten Aloq vuxit i stadigt takt. Nu hoppas man att hösten ska jämna ut vårens corona-hack i maskineriet. 

Andreas Rödin, delägare på Aloq.
Andreas Rödin, delägare på Aloq.Foto:Aloq/TT

Sommaren är alltid en lugn period för it- och webbkonsulten Aloq, men i år föregicks den av en annorlunda vår präglad av coronapandemin. 

”Vissa kunder är inte alls påverkade, medan de i turistbranschen är det mycket mer. Men vi ser att it-sidan klarar sig ganska bra, eftersom företagen behöver bra it-tjänster för att bedriva verksamhet, särskilt nu när fler jobbar hemma. Samtidigt märks det på webb- och kommunikationssidan att man inte lägger lika mycket pengar på marknadsföring”, säger Andreas Rödin, delägare på Aloq.

Ungefär 70 procent av bolagets omsättning kommer från webbyrå- och kommunikationsverksamheten. I den hjälper man kunderna med allt från att sätta en kommunikationsplan, till att skapa webbsidor, annonsmaterial och innehåll i sociala medier. Resterande 30 procent kommer från Aloqs arbete med it-support, där man erbjuder tjänster för att bygga upp en fungerande it-miljö.

”Men under våren har vi också haft kunder som tycker att man inte kan bromsa sig ur en kris och som har satsat. Man har kunnat få bra spridning i sociala medier för en låg peng, när få andra har annonserat.” 

Hur har våren påverkat ert bolag?
”Det går inte som vi hade väntat oss, men det går inte dåligt heller. Lättnader i arbetsgivaravgifter och sjuklönekostnader har hjälpt oss, så vi har inte behövt permittera.” 

Aloq startades 2008 av Andreas Rödin och Lars Eriksson, efter att de båda drivit egna små webbyråer. 

”Att det var finanskrisåret reflekterade vi inte så mycket över. Men det berodde nog mycket på att vi hade en kund som följde med från mitt förra jobb, så vi hade att göra från dag ett. Att starta bolag utan kund hade varit mycket läskigare”, säger Andreas Rödin, delägare till Aloq. 

Sedan dess har bolaget vuxit i stadig takt och i fjol utsågs det till Gasellföretag. Majoriteten av kunderna finns i Jämtland, bland dem finns exempelvis bilåterförsäljaren Berners, Östersunds kommun och Åre chokladfabrik. 

”Det har bara rullat på med mun till mun-metoden, och fler nöjda kunder har gett ringar på vattnet, så vi har haft turen och förmånen att inte behöva marknadsföra oss så mycket.” 

Vad tror ni om framtiden?
”Vi är nöjda om vi kan behålla samma omsättning som förra året. Det beror lite på hur det utvecklar sig i höst och hur återhållsamma kunderna är. Får vi mer av ett normalläge, kommer vi kunna hämta hem en del av det vi tappat under våren.” 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?