1515

Gasellen drar ner på tempot: ”Behövde stanna upp”

Efter fem år som snabbväxande Gasellföretag har Happydress gått in i en lugnare fas.

”Att driva företaget har krävt mycket av oss. Vi behövde stanna upp och fokusera på hur vi gör saker på bästa sätt”, säger grundarna Anna Eklund och Lottis Sparrman.

Anna Eklund, grundare av Happydress.
Anna Eklund, grundare av Happydress.Foto:Josefine Stenersen
Anna Eklund, grundare av Happydress, med kollegan Hanna Dankel, designer.
Anna Eklund, grundare av Happydress, med kollegan Hanna Dankel, designer.Foto:Josefine Stenersen
Foto:Josefine Stenersen

Anna Eklunds och Lottis Sparrmans företag Happydress, som säljer egendesignade dam- och barnkläder under varumärket House of Lola, fick en tuff start. Bolaget hade bara funnits ett halvår när finanskrisen var ett faktum och marknaderna störtdök. Men det osäkra läget bidrog också till att de två grundarna valde hemförsäljning.

”Från början hade vi bara tänkt sälja barnkläder via en webbshop, men när marknaden blev så svajig ville vi komma närmare våra kunder. Vi kunde inte bara sitta vid datorn och vänta på att det skulle plinga till. Våra kompisar tyckte att vi skulle visa de kläder vi sålde och det gjorde vi”, berättar Lottis Sparrman.

Anna Eklund tror att hemförsäljningen är en viktig orsak till företagets starka tillväxt:

”Vi gör saker på vårt eget sätt”, säger hon.

Happydress var Gasellföretag fem år i rad, 2013-2017, och dessutom Gasellvinnare i Uppsala län – alltså den snabbast växande Gasellen i länet – 2013 och 2015. Företaget växte som mest med 2.311 procent, men tillväxttakten har successivt avtagit och under de senaste åren har omsättningen minskat något från toppåret 2015/2016 då Happydress omsatte 103 miljoner kronor.

”Vi hade vuxit väldigt fort och behövde stanna upp och ta ett steg tillbaka från tillväxtfasen. Det var jätteviktigt för att företaget inte skulle glida oss ur händerna. Det är mycket svårare att växa snabbt när man omsätter 70-100 Mkr än när man omsätter 3-20 Mkr. Vi behövde bromsa lite för att ta hand om House of Lola”, säger Lottis Sparrman.

Grundarna gick från fokus på tillväxt till att fokusera på processer, bland annat pågår ett arbete med att byta hela affärssystemet.

Happydress har all produktion av kläder hos underleverantörer i Europa, mestadels i Baltikum, och har sedan 2015 ett dotterbolag i Finland.

 


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?