Gärningsmannen känd av säkerhetstjänsten

Gärningsmannen bakom onsdagens dåd var född i Storbritannien och sedan tidigare känd av säkerhetstjänsten men inte föremål för en pågående utredning.

Det säger premiärminister Theresa May i ett tal i det brittiska parlamentet.

Theresa May återvänder till det brittiska parlamentet på torsdagen för att hålla ett tal och ta emot frågor från parlamentsledamöterna.

"I dag möts vi som vanligt, som generationer gjort innan oss och som framtida generationer kommer att fortsätta göra, för att sända ut ett enkelt budskap: vi är inte rädda och vår beslutsamhet kommer inte att vackla inför terrorism", säger premiärministern.

Under talet ger Theresa May ytterligare detaljer om gärningsmannen som sköts till döds utanför parlamentet på onsdagseftermiddagen.

Angriparen har identifierats som 52-årige Khalid Masood, uppger brittisk polis. Han föddes i Kent i sydöstra England och har enligt polisen använt sig av ett flertal olika identiteter. Han har bott i grevskapet West Midlands i centrala England, där bland annat staden Birmingham ligger, rapporterar AFP.

Khalid Masood hade tidigare dömts för en rad brott, men inte några terrorrelaterade. Masood hade bland annat gjort sig skyldig till vålds- och vapenbrott samt ordningsbrott.

"Masood var inte föremål för någon pågående utredning, och det fanns inga underrättelser om hans avsikt att utföra en terrorattack", skriver polisen i ett uttalande.

Enligt premiärministern ska han ha förekommit som en ”perifer figur” i en terrorutredning tidigare.

”Det fanns ingen tidigare kännedom om hans intentioner eller attacken”, säger premiärministern.

Hon upprepar Scotland Yards besked tidigare under dagen att nattens räd i Birmingham var kopplad till onsdagens dåd. Totalt har åtta personer gripit och polisen gjort tillslag mot sex adresser i Birmingham och London.

Det finns i nuläget inga indikationer på att ytterligare attentat kan komma enligt premiärministern och hotnivån är oförändrad i landet. Antalet patrullerande poliser har dock utökats.

”Vi tror fortfarande, vilket stöds av den pågående utredningen, att attentatsmannen agerade ensam och inspirerades av internationell terrorism”, sa Mark Rowley, chef för Londonpolisens anti-terroravdelning, tidigare under torsdagen.

Drygt 40 personer skadades i attacken som också dödade tre personer utöver gärningsmannen själv. Tidigare under dagen meddelade Scotland Yard att sju personer fortfarande vårdas i kritiskt tillstånd.

Bland de skadade finns inte bara brittiska medborgare utan också rumäner, sydkoreaner, greker samt medborgare från Tyskland, Polen, Irland, Kina, Italien och USA. Enligt premiärministern fick tre franska barn också skickas till sjukhus för sina skador. De ska ha tillhört en grupp ungdomar på skolresa i London.

De tidigare uppgifterna om att gärningsmannen hyrt bilen som användes i dådet i Birmingham bekräftas av uthyrningsbolaget till tidningen Guardian. Företaget samarbetar nu med polisen.

Både under premiärministerns tal och frågorna från parlamentsledamöter hyllas polismannen Keith Palmer som dog under attacken och den konservative parlamentsledamoten Tobias Ellwood som försökte rädda hans liv.

”I går såg vi den värsta sidan av mänskligheten men i dag minns vi den bästa”, säger Theresa May om den avlidne polismannen.


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?