ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Gardells miljardklipp: Säljer rubbet i AB Volvo till Geely

De två Volvoägarna Christer Gardell och Li Shufu gör årets mest spektakulära affär. Aktivistfonden Cevian säljer alla sina aktier i lastbilsjätten Volvo till Geely Holding.

Priset är hemligt men klart är att Cevian tjänat 20 miljarder kronor på Volvo.

"Vi har varit ägare i Volvo i elva år och nu lämnar vi över bolaget till en bra ägare som är långsiktig, industriell och kompetent", säger Christer Gardell, partner i Cevian Capital, till Di.

Aktieposten motsvarar 8,2 procent av kapitalet och 15,6 procent av rösterna. Geely Holding, som redan äger Volvo Cars, kommer nu alltså även bli största ägare mätt i aktier i börsnoterade Volvo med sina lastbilar, grävmaskiner och båtmotorer.

Geelys grundare och ordförande Li Shufu betonar i ett pressmeddelande som nyss gick ut att strategin ligger fast:

"Vi kommer att stödja styrelsen och ledningen i AB Volvo i deras fortsatta genomförande av den nuvarande strategin."

Affären genomförs i två steg. Först köper de två bankerna Nomura och Barclays samtliga Cevians Volvoaktier. Därefter säljer de posten vidare till Geely Holding så snart alla myndighetstillstånd är klara. Avtalen är dock påskrivna och bindande, Cevian kommer att få sina pengar.

"För oss är det här en done deal", säger Christer Gardell till Di.

Före julhelgen stängde Volvo B på 160 kronor och Volvo A på 159,70 kronor. Baserat på aktiekurserna är Cevians maktpost i Volvo på totalt 167,3 miljoner aktier värd 26,8 miljarder kronor. Det är högst sannolikt att Cevian fått mer betalt än så - en rejäl premie - men parterna har kommit överens om att hålla priset hemligt.

"Jag kan inte kommentera priset, jag är förhindrad i enlighet med de avtal vi har ingått", säger Christer Gardell.

Han berättar att affären kom upp sent i höstas.

"Vi blev approcherade av Geely och vi har pratat med varandra ett tag, sedan blev det väldigt intensivt de här senaste veckorna."

Det var inte givet för Cevian att sälja, särskilt inte som det finns mer värde att ta fram i Volvo vid en avknoppning av VCE och Penta.

"Vi har inte gått i säljtankar men vi gick in i en förhandling och gjorde då bedömningen att affären var tillräckligt attraktiv för att vi skulle genomföra den", säger Christer Gardell.

Investerarna i Cevians fond har anledning att vara nöjda.

"När vi gör slutkalkylen på vår Volvoinvestering så har vi tjänat nästan 20 miljarder inklusive utdelningar på vårt innehav."

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal? 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies