1515

Gardells känga till Svanberg: Drinkar och journalister farlig kombination

Carl-Henric Svanbergs attack mot Cevian som en okunnig och kortsiktig ägare i Volvo väcker förvåning hos Christer Gardell. Särskilt som Cevian fortfarande är Volvos största aktieägare.

Bild:TT

Aktivistfonden har ännu inte överlåtit aktierna till Barclays och Nomura, utan äger i dag fortfarande 8,2 procent av kapitalet i Volvo. Det är närmast unikt att en ordförande i ett av Sveriges största börsföretag går ut och inkompetensförklarar sin huvudägare.  

"Det är ett otroligt korkat uttalande, jag blev förvånad. Vad som hände i Carl-Henric Svanbergs hjärna i går - när han kom till slutsatsen att vi är kortsiktiga och inte kan bolaget eller branschen - det är väldigt svårt att förstå", säger Christer Gardell som ändå har en teori:

"I Davos finns det många drinkar och många journalister. I en sådan miljö ska man vara försiktig."

Det var i en intervju med Di i Davos som Carl-Henric Svanberg kommenterade den annonserade Volvoaffären mellan Cevian och Geely så här:

"Det vi vet är att en kortsiktig aktivist utan stor kompetens om vår bransch har sålt. Och att in kommer en långsiktig industriell ägare. Det måste i grunden vara bra."

Utspelet kan tolkas som att flera år av spänningar nu frigörs, att Svanberg helt enkelt ger igen för allt tryck Cevian satt på honom. Det är knappast en hemlighet att Cevian krävt fullt engagemang för Volvo av alla styrelseledamöter och i synnerhet då av ordförande. Med andra ord: mycket tid på Volvo - mindre tid för andra uppdrag och mindre tid för fritidsintressen. 

Christer Gardell tycker att Cevian bevisat sitt fulla engagemang för Volvo.

"Vi har varit inne i bolaget i elva år - genom hela Lehmankraschen och stått upp och trott på bolaget. När det gick dåligt och andra sålde så köpte vi mer aktier. Är det kortsiktighet? Nej, jag tror inte det", säger han och fortsätter:

"Vi har varit igenom tre olika vd:ar i Volvo under vår tid som ägare och jag förstår inte hur Carl-Henric Svanberg kan summera detta till kortsiktighet. Det är nog bara Carl-Henric Svanberg själv som förstår hur han har tänkt där. Jag tror ingen annan gör det."

Hur ser du på det här med att ert kunnande om branschen ifrågasätts?

"Vad gäller kompetensen om bolaget och branschen så har vi en anställd som heter Eckhard Cordes som har varit vd i Daimler Trucks, världens största lastbilsbolag. Han sitter också i Volvos styrelse, och att hävda att Eckhard inte förstår branschen faller på sin egen orimlighet. Vidare har vi haft två analytiker som följt branschen och bolaget under elva år på heltid. Att de inte skulle kunna branschen är Svanberg nog ensam om att tycka."

Christer Gardell tillägger:

"Själv har jag vart ordförande i ASG - en stor kund till Volvo - vilket ger en bra förståelse för bolaget ur ett kundperspektiv."

Cevian köpte in sig i Volvo 2006. Carl-Henric Svanberg - med en bakgrund inom lås och telekom - valdes till ordförande i Volvo 2012.

"Vi har varit ägare i bolaget dubbelt så länge som Carl-Henric Svanberg suttit i styrelsen och ovanpå det har vi Eckhard Cordes erfarenhet. Hur beskriver Carl-Henric Svanberg då sin egen kunskapsnivå? Han har ju faktiskt betydligt kortare erfarenhet av branschen än vi har."

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?