1515

Gardell går in i Autoliv - köper aktier för miljarder

Cevian har i tysthet köpt aktier för miljarder i Autoliv. Aktivistfonden kontrollerar redan 6,9 procent av de utestående aktierna och kan snart vara största ägare i bilsäkerhetsjätten.

Det som lockar Christer Gardell är den kommande uppdelningen av Autoliv i två börsbolag.

Bild:Autoliv/Joey Abrait

"Den är logisk och den kommer att frigöra stora värden", säger han.

Vid kl 18.30 svensk tid på torsdagen flaggade Cevian Capital för 6,9 procent av de utestående aktierna i Autoliv ALIV SDB -2,29% Dagens utveckling hos den amerikanska finansinspektionen SEC. Innehavet motsvarar 5,8 procent av det totala antalet aktier i Autoliv, följaktligen är en svensk flagga att vänta fredag morgon.

Posten på 6 miljoner aktier är värd 7 miljarder kronor. Cevian har köpt stora volymer aktier de senaste veckorna och dagarna, men det visar sig nu att fonden gick in redan i höstas och har investerat drygt 6 miljarder i Autoliv.

"Vi har byggt den här posten i ett halvår", säger Christer Gardell och tillägger:

"Vi har dock haft Autoliv på radarn länge, flera år."

En intressant knorr på affären är att Leif Johansson sitter i Autolivs styrelse, och detta är tredje gången Christer Gardells och Leif Johanssons vägar korsas. Först Volvo, sedan Ericsson och nu alltså Autoliv. Christer Gardell själv verkar road när Di påtalar mönstret, men avslöjar inte med ett ord vad han tänker.

Skämt å sido, varför just Autoliv?

"Vi tycker inte värderingen är speciellt utmanande med tanke på hur bra Passive Safety (Autolivs gamla kärnverksamhet) går. Underliggande kassaflöde och marginaler är starka och med större volym kommer det bli ännu bättre. Sedan gillar vi uppdelningen där aktieägarna får ett tillväxtbolag som rätt skött har enorm potential."

Uppdelningen i två börsbolag genomförs under tredje kvartalet. Autolivs aktieägare får då aktier i Veoneer, det som i dag är affärsområdet Electronics med koncernens alla högteknologiska säkerhetslösningar som radar, kameror, mikroprocessorer och bromssystem för aktiv säkerhet. Här pågår också utvecklingen av mjukvara och system för självkörande bilar.

Veoneers värdering väntas bli allt mellan 2 och 7 miljarder dollar, enligt förhandsspekulationer bland analytiker som täcker bolaget. Det nya bolaget är uppenbart en uppköpskandidat, för exempelvis japanska och sydkoreanska spelare men även intressant för rena högteknologiföretag.

Nyligen köpte Intel den israeliska konkurrenten Mobileye för 15 miljarder dollar, ett pris som motsvarade 42 gånger försäljningen.

Om värderingen blir låg när Veoneer kommer ut på börsen ökar chansen för ett bud, blir priset på aktien högt så har i stället det nya börsbolaget alla förutsättningar att själv bli en förvärvsmaskin.

”Värdepotentialen i Veoneer är väsentligt högre än vad som reflekteras i Autolivs nuvarande aktiepris. Vad aktiepriset för Veoneer blir den första handelsdagen återstår att se”, säger Christer Gardell.

Han tror att värderingen även av "rest-Autoliv" kommer gynnas av avknoppningen.

"Nu får aktieägarna en mer renodlad kassaflödesmaskin i det kvarvarande bolaget samt ett tillväxtbolag med enorm potential i det nya. Man släpper loss två verksamheter med helt olika profiler och investeringscase, och som därför vänder sig till olika typer av investerare. Den bättre matchningen kommer leda till en bättre värdering. I tillägg förstärks corporate governance med fokuserade ledningsgrupper och styrelser. Det ger bättre förutsättningar för långsiktigt värdeskapande."

Kommer ni behålla era aktier i både Veoneer och Autoliv?

"Ja, självklart. Vi gillar båda otroligt mycket - av helt olika skäl. I det ena fallet stabilitet, i det andra obegränsad tillväxtpotential."

Ni är ju aktivister och brukar gå in och förbättra företag på olika sätt för att öka aktieägarvärdet - har ni en agenda för Autoliv?

"Autoliv är i grunden ett välskött bolag, och det handlar om att fortsätta leverera med hög kvalitet och effektivitet. I det avknoppade bolaget gäller det att fatta rätt strategiska och strukturella beslut."

Autoliv som jobbar i en bransch med konstant prispress har ett rekordår bakom sig. Försäljningen nådde en ny topp på 10,4 miljarder dollar, med en organisk tillväxt på 1,5 procent. Det operativa kassaflödet landade på 936 miljoner dollar.

Inom Passive Safety, alltså det som blir kvar i Autoliv efter delningen, växte försäljningen organiskt med 2,2 procent till 8,1 miljarder dollar. Rörelsemarginalen blev goda 10,2 procent.

Och utgångsläget för de närmaste åren är mycket lovande efter konkurrenten Takatas dikeskörning. Autolivs orderbok har växt med stigande volymer på bilbälten, rattar och krockkuddar. Dagens marknadsandel på 39 procent är på väg mot 50 procent.

"Autolivs ställning har stärkts efter Takatas konkurs, och kunderna lägger mer vikt på kvalitet. Autoliv tar nu över 50 procent av ordrarna på marknaden. Kan de fortsätta leverera med samma eller högre kvalitet, kan de bibehålla en hög marknadsandel", säger Christer Gardell

Han lovordar Autolivs vd och ordförande Jan Carlson, som för övrigt även sitter i Ericssons styrelse.

"Vi har ett mycket stort förtroende för Jan Carlson. Det är en rationell affärsman och han är aktieägarorienterad."

Vad säger du om kapitalstrukturen i Autoliv?

"Den är rätt konservativ i utgångsläget, men klart att Veoneer inte kan bära någon skuld."

Autoliv sitter på 15,8 miljoner egna aktier värda nästan 19 miljarder kronor - vad ska hända med dem?

"Köper man tillbaka aktier är väl utgångspunkten att de makuleras."

Ska Autoliv förbli svenskt, jag tänker på huvudkontoret?

"Vi har inga egentliga synpunkter i den frågan. Vi ser det här som ett svenskt bolag, noterat i USA."

Cevian är nu en av de största ägarna i Autoliv, nummer två i ägarlistan efter pensionsjätten Alecta då man räknar bort bolagets egen aktiepost.

Mycket talar för att Cevian inte stannar här utan köper mer aktier. Än så länge motsvarar nämligen innehavet i Autoliv mindre än 5 procent av portföljen medan en normal investering ligger på 10 procent av portföljen på 130 miljarder kronor. Det behöver alltså inte dröja länge innan Cevian är klart största ägare i Autoliv.

Fonden strävar normalt efter styrelseplatser och Eckhard Cordes, partner i Cevian, framstår som klippt och skuren för Autolivs styrelse. Han har en bakgrund inom fordonsjätten Daimler, där han under en period var vd för Mercedes Car. Eftersom Autoliv är ett amerikanskt bolag kan styrelsen när som helst under året ta in en ledamot i styrelsen och klubba beslutet i efterhand vid nästa stämma.

"Inga kommentarer men vi kommer diskutera bolagsstyrningsfrågor med ordförande", säger Christer Gardell.

Hur mycket potential ser du i aktien i dag?

"Det är inte 10 eller 20 procent utan betydligt mer."

Han räknar med att nya Autoliv kommer att värderas upp efter avknoppningen. Det går att motivera samma pris på säkerhetsbältena, rattarna och krockkuddarna som börsvärdet på hela koncernen i dag.

"I en miljö med fortsatt låg inflation och låga räntor så tror vi att den här aktien blir intressant. Passive Safety, borde kunna värderas upp och få status som en kvalitetsaktie."


Innehåll från SiemensAnnons

Tekniken som skapar attraktiva fastigheter och bidrar till hållbar lönsamhet

Med tekniken som möjliggörare skapas ekonomisk och social hållbarhet. Med den insikten som grund levererar Siemens Smart Infrastructure en konkurrenskraftig portfölj som hjälper fastighetsbranschen att utveckla smarta, säkra, energieffektiva och hållbara lösningar i både befintliga och nya byggnader.

Som ett stort företag inom tekniksektorn vet Siemens vilka utmaningar fastighetsägare, hyresgäster och medarbetare står inför under uppförandet av smarta byggnader. Genom att nyttja teknik och smarta system i samverkan kan många av utmaningarna lösas men för en hållbar utveckling måste man även se bortom själva byggnaden. Med hjälp av bredden i portföljen kan Siemens hjälpa företag och samhälle att bland annat se möjligheterna i energiutmaningen, bidra till en hållbar laddinfrastruktur för fossilfria fordon och med teknisk infrastruktur skapa smarta byggnader som människor vill bo och arbeta i. Genom effektivt nyttjande av hyrd kontorsyta och ökad upplevelse för medarbetaren skapar dessa lösningar både social och ekonomisk hållbarhet samtidigt som fastighetens värde ökar.

– Omställningen för fastighetsägare går fort och jag tror att många känner en stress över ”Var ska jag börja?”. Vårt råd är att komma igång genom att sätta en långsiktig plan och att arbeta med öppna plattformar som möjliggör flexibilitet. Börja sedan med något som ger snabbt resultat, till exempel att åtgärda fastighetens mätarstruktur, det möjliggör energioptimering. Mitt råd är att våga fråga, det finns hjälp att få, säger Annika Persson, Branch Account Manager.

Siemens kopplar samman energisystem, byggnader och industrier på ett smart sätt där kunden alltid är i fokus, utgångsläget är utifrån kundens behov och en förståelse för verksamheten under uppförandets tre faser; design, konstruktion och förvaltning. Redan i designfasen är det viktigt att sätta en gemensam plan för vad som ska uppnås med byggnadens tekniska infrastruktur för att förebygga brister längre fram. Därför är öppna plattformar för kommunikation som både kan ta emot och leverera data nyckeln till framgång.  

– Vi hjälper vår kund att förbli nyfiken, vara uthållig, experimentera och anpassa sig genom vår adaptiva och intuitiva teknik. Tanken med Smart Infrastructure är att skapa ett ekosystem där morgondagens fastigheter, effektivt och hållbart, skall arbeta för de personer som lever och verkar där och inte tvärtom. Det bidrar till en hållbar utveckling för att skydda planeten för nästa generation samtidigt som samhället gör framsteg och bidrar till våra kunders framgång, berättar Annika Persson.

Om Siemens

Siemens gör världen till en mer uppkopplad och omtänksam plats där hållbar energi levereras pålitligt och effektivt. Med en bred portfölj av nätstyrning och automatisering; effektfördelning, omkoppling och styrning, fastighetsautomation, brandsäkerhet, säkerhetssystem, VVS-styrning och energilösningar förbättrar Siemens vårt sätt att leva och arbeta. Siemens Smart Infrastructure kopplar på ett smart sätt samman energisystem, byggnader och industrier.

siemens.se/smartabyggnader

 

Mer från Siemens

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Siemens och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?