1515

G7 skärper tonen mot Kina

Klimatet, skatterna, geopolitiken och vaccinet - helgens G7-möte fick jobbet gjort, men riskerar också ytterst att bidra till ökade spänningar i relationerna med Kina. Det anser SEB:s seniorekonom Robert Bergqvist.
”Det är ett av de mest kraftfulla mötena från G7 som jag har sett”, säger han. 

Foto:Mark Schiefelbein

Ämnena var många när Joe Biden för första gången visade kindtänderna vid ett toppmöte med G7-ländernas ledare i vid Cornwalls sanddyner i sydvästra England. 

”Man är väldigt eniga både vad gäller vaccin, klimat och den gemensamma fronten mot Kina”, säger Robert Bergqvist som är seniorekonom på SEB. 

”Det är ett av de mest kraftfulla mötena från G7 som jag har sett”, säger han vidare.

G7-ledarna utlovade vaccinbistånd till utvecklingsländer omfattande totalt en miljard doser och man enades om ett program för att ge utvecklingsländer tillgång till finansiering och påskynda skiftet till förnybar energi och hållbar teknik: Allt i från järnvägar i Afrika till vindkraftverk i Asien. 

Det senare initiativet beskrivs som ett alternativ till Nya Sidenvägen, världens största infrastrukturprojekt för att bygga upp Kina-kontrollerade globala handelsvägar. Nätverket av vägar, järnvägar, flygplatser, hamnar sjösattes av president Xi Jinping för åtta år sedan. På söndagen kom Kinas svar från den kinesiska ambassaden i London. 

”De dagar då globala beslut dikterades av en liten grupp länder är för länge förbi”, löd uttalandet. 

Vidare påpekade den diplomatiska kanalen att globala frågor bör hanteras i samråd mellan alla länder, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Världens näst största ekonomi har noterat de nya tongångarna från G7 och gillar dem inte. 

”Nu skärper man tonen mot Kina. Frågan är vad det här kommer att leda till i termer av ökade spänningar”, säger Robert Bergqvist. 

När G7-ledarna möttes i helgen var det även med ett skatteförslag från ländernas finansministrar. Kikarsiktet är inte minst inställt på de multinationella techjättar, vars skatteplanerade har lett till en mångårig motoffensiv inom EU för att få de nya giganterna att bidra i kraft av sin storlek och intjäning. Planen syftar också till att stoppa ”racet mot botten” mellan länder för att locka globala investeringar. 

Efter G7-topparnas bifall väntas förslagen landa på bordet vid G20-mötet i Italien om en knapp månad. Det handlar bland annat om: 

- En globalt bestämd miniminivå på bolagsskatten satt till 15 procent. 

- Obligatorisk redovisning av klimateffekter av bolagens investeringsbeslut. 

- En skatt på 20 procent på vinster som överstiger 10 procents vinstmarginal, i globala bolag som tas ut i de länder intäkterna skapas. 

Google, som här till de bolag som skulle få en avsevärt högre skattebörda, har tidigare offentligt välkomnat initiativet. Men skatteplanerna har en bit kvar innan de blir verklighet, konstaterar Robert Bergqvist. 

”Det hänger fortfarande i luften för man måste få med sig hela G20”, säger han.  

På toppmötets sista dag var klimatet i huvudfokus, med klimatfinansiering i utvecklingsländer - totalt 100 miljarder dollar om året, skydd för den biologiska mångfalden och nya krav på ren kolkraft och en slutdeklaration som slog fast att 2021 måste bli en vändpunkt för att 1,5-gradersmålet i Parisavtalet ska vara inom räckhåll. 

En person som kan vara nöjd med helgen är den brittiske premiärministern Boris Johnson, enligt Robert Bergqvist. 

”Det är en fjäder i hatten för Storbritannien och Boris Johnson att stå utanför EU och ändå ena världen framåt”, säger han. 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?