Annons

Fyrfota kunder allt fler i coronatider

Sverige har störst andel försäkrade husdjur i hela Europa, en bild som stärkts än mer i coronakrisens kölvatten. Samtidigt hårdnar konkurrensen med nya digitala uppstickare. 

Foto:Gorm Kallestad
HEMMASTARKA. ”Sverige, där vi har 60 procent av vår verksamhet, är den marknad som har högst försäkringsgrad för husdjur i hela Europa.” säger Agnes Fabricius, vd för Agria Djurförsäkring. Pudeln Eggis och Cavalier King Charles Spanieln Silas tar en promenad med matte.
HEMMASTARKA. ”Sverige, där vi har 60 procent av vår verksamhet, är den marknad som har högst försäkringsgrad för husdjur i hela Europa.” säger Agnes Fabricius, vd för Agria Djurförsäkring. Pudeln Eggis och Cavalier King Charles Spanieln Silas tar en promenad med matte.Foto:Jesper Frisk

Det talas om coronahundar och coronakatter, men kanske inte i lika hög utsträckning om coronahästar. Men även hästsäljarna har haft bråda dagar sedan pandemin bröt ut i våras. Det syns inte minst hos giganten på den svenska djurförsäkringsmarknaden, Agria, som sett antalet hästförsäkringar öka med 19 procent under årets första åtta månader jämfört med samma period förra året. Det är till och mer än för både hund och katt som ökat med 17 procent respektive 14 procent. 

Men försäkringarna av de mindre djuren, till exempel kanin, marsvin, och fågel, har ökat mest, hela 30 procent. 

”Sverige, där vi har 60 procent av vår verksamhet, är den marknad som har högst försäkringsgrad för husdjur i hela Europa. 90 procent av hundarna i Sverige har en försäkring, cirka 70 till 80 procent av hästarna och 50 procent av katterna”, säger Agnes Fabricius, vd för Agria och förklarar det med att Sverige var väldigt tidiga med frågor kring djurskydd. Startskottet för Agria, som från början hette Skandinaviska kreatursförsäkringsbolaget, gick redan 1890. 

Men coronavårens starka tillväxt till trots är Sverige, där Agria har en marknadsandel på hela 60 procent, en mogen marknad. Det är framför allt andra marknader, som Frankrike och Tyskland där försäkringsgraden bara ligger runt 5 procent, som ska ta Agria från dagens 4 miljarder kronor i premieintäkter till 6 miljarder år 2025. 

”Den framtida tillväxten kommer framförallt bestå av ökat försäkringsbestånd i våra utländska marknader”, säger Agnes Fabricius. 

Men trots att Sverige är en mogen marknad har konkurrensen hårdnat. För ett drygt år sedan etablerade sig den brittiska uppstickaren Bought By Many på den svenska försäkringsmarknaden, men bara för hundar och katter. 

Catharina Gehrke, Sverigechef för Bought By Many
Catharina Gehrke, Sverigechef för Bought By Many

 

2017 beslutade Bought By Many, som grundats av de brittiska entreprenörerna Steven Mendel och Guy Farley, att sälja egna djurförsäkringar. 

”Innan lansering lyssnade vi, frågade och samlade in en stor mängd information från kunder för att ta reda på vilka behov de hade som djurägare. Utifrån det var vi först med att kunna erbjuda försäkringar som inte fanns på marknaden, exempelvis försäkringar som täcker tidigare besvär. Vi har också förenklat såväl villkor som skadereglering.”

Tre år senare, har Bought By Many 250 000 försäkrade djur i såväl England som Sverige. Mitt under brinnande pandemi, i maj, tog bolaget in nästan 1 miljard kronor i en av de största insurtech-rundorna i Europa. 

Och uppstickaren verkar uppskattas av kunderna. På konsumenternas.se rankas två av bolagets erbjudanden högst vad gäller hundförsäkringar och i England har bolaget fått utmärkelsen Most trusted pet insurance provider och är ett av Englands hundra mest snabbväxande techbolag.

Att det behövs hjälp när konsumenterna ska välja djurförsäkring var något som bröderna Vidar och Aron Hwang uppmärksammat. Tillsammans grundade de sajten djuförsäkringen.se.

”Det startade med att vi själva skulle skaffa oss en försäkring och såg att det var helt hopplöst och att det saknades hjälp. Det finns så många olika delar som spelar roll, raser, självriskperioder och på det många olika erbjudanden som är svåra att särskilja”, säger Vidar Hwang som i likhet med försäkringsbranschen sett en ökad efterfrågan i spåren av coronakrisen. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?