1515

Fyrbent miljardmarknad intar Stockholmsmässan

Att skämma bort sin hund har aldrig varit så populärt som när hundmässan intar Stockholm i helgen för över 100:e gången. Den nyaste trenden är digital:  "Vi kan se att det dyker upp allt fler tjänster på nätet för hundar", säger Ulf Uddman på Svenska Kennelklubben. 

Foto:TT

Med 123 montrar som erbjuder alltifrån exklusiva balsam för hunden till lyxiga accessoarer blir Hundmässan den största tillbehörsmässan i Norden. 

“Vi har märkt av att fler satsar på vår målgrupp, och då dyker det upp mer att välja på. Vi köper hellre en lite dyrare hundsäng om den passar i våra hem, en matchande matskål, hundhalsband med strass och ett läderkoppel. Köper vi kläder kan det vara i Mulberry-mönster. Vi har möjlighet att välja, och då gör vi det”, säger Hans Rosenberg, pressansvarig på Svenska Kennelklubben som årligen arrangerar eventet.  

Svenskarna spenderar allt högre summor på sina husdjur och de senaste 20 åren har marknaden mer än fördubblats i värde. Totalt beräknas branschen omsätta 16 miljarder kronor, enligt en rapport från Sveriges lantbruksuniversitet. 

Di:s krönikör Henrik Mitelman har skämtsamt sagt att när det öppnar ett hundyoga i stan, ja då vet man att ekonomin är överhettad. 

Medan hunddagis runt om i Sverige vittnar om köer på upp till två år har nischade företag som tillverkar ekologisk, lufttorkad hundmat hittat hem på marknaden. Samtidigt har det dykt upp appar och tjänster, som digitala veterinären Firstvet, som ska underlätta livet för hundar och hundägare. 

“Riskkapitalister började investera i start up-marknaden för husdjur för några år sen, och nu kan vi se att det dyker upp allt fler tjänster på nätet för hundar. Ett exempel är appar för  att hitta hundpassning. Det är en konsekvens av att vi är beredda att lägga ner mer pengar på våra hundar. Det kommer man kunna se på mässan”, säger Svenska kennelklubbens vd Ulf Uddman. 

Under helgen kommer över 7.500 hundar från 22 olika länder, Japan allra längst bort, samlas på Stockholmsmässan i Älvsjö utanför Stockholm. Eventet beräknas locka 30.000 besökare, vilket gör det till ett av de större eventen i världen av sitt slag. Utöver traditionella hundutställningar sker också tävlingar i hundsporterna lydnad och handling och SM i freestyle. Dessutom kommer tre hundar tilldelas priset Årets polishund 2018 av Ingrid Wall, mamma till journalisten Kim Wall, för deras insatser i sökandet efter hennes dotters kvarlevor.

“Det kommer bli känslosamt,” säger Ulf Uddman.  

Att vi svenskar lägger ner flera tusenlappar i månaden på våra fyrbenta vänner tror Hans Rosenberg är en konsekvens av att hundarna ses alltmer som familjemedlemmar, istället för sällskapsdjur. I dag är över 360.000 hundar registrerade i Svenska Kennelklubbens register, och antalet hundägare ökar per år. Populärast i Sverige just nu är raserna labrador retriever och golden retriever, men det dyker också upp raser som blir extra trendiga – och då riskerar också priserna att skjuta i höjden. 

“I början av 2000-talet med Paris Hilton var det chihuahuor som gällde. Nu är det istället fransk bulldog, mops och bostonterrier som är populära raser, och kan gå för lite mer än 20.000”, säger Hans. 

Trots marknadens explosiva framfart tror varken Hans Rosenberg eller Ulf Uddman att det blivit dyrare att äga hund. 

“Det är du som hundägare som avgör. Ett billigt foder kan vara lika bra som ett dyrt. Hunden är lika nöjd med en trälåda tillsammans med en filt som luktar som familjen lika väl som en hundbädd för flera tusen”, säger Hans Rosenberg. 

 

 

 


Innehåll från LogitechAnnons

Sätt standarden för en hybrid arbetsplats – med rätt verktyg

Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.
Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.

Definitionen av vår arbetsplats har förändrats, och i och med det ställs nya krav på företag och deras medarbetare.  För att skapa en välmående arbetsplats till sina anställda, som oavsett var man befinner sig, leder till hög prestation, god kommunikationsförmåga och kreativitet, krävs bra verktyg. De här verktygen tillhandahåller Logitech. 

När pandemin plötsligt slog till och arbetet flyttades hem fick företag och medarbetare snabbt anpassa sig till en ny vardag. En vardag som även efter pandemin lär fortsätta . Med den vardagen krävs optimala lösningar och verktyg för ett fortsatt effektivt arbetsflöde. 

Logitech har ända sedan 1981 tillgodosett företag och privatpersoner med verktyg för en bättre upplevelse i en digital värld och är i dag kända för deras breda sortiment av kringutrustning som tangentbord, mikrofoner, webbkameror och datormöss. 

– När pandemin slog till märkte vi ett drastisk ökat behov av våra produkter, man ville skapa en bra arbetsplats på hemmaplan vilket bland annat innebär en bra webbkamera och mikrofon för sina videomöten, säger Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics. 

Lösningar för alla arbetsplatser

Logitech analyserar och undersöker ständigt dagens och framtidens behov för att därefter utveckla produkter som möter de behoven. Oavsett om man jobbar på kontor eller hemma, med något som ständigt kräver kommunikation med kollegor eller som kräver fokus och kreativitet finns verktygen hos Logitech. 

 – I framtiden lär fler ha en hybrid arbetsplats där hemmakontoret är den primära arbetsplatsen och kontorets syfte kommer främja det sociala mötet, och det kan vara ett kontor utan avsedda skrivbordsplatser. Här är det en fördel med våra trådlösa tangentbord, mikrofoner eller webbkameror som man enkelt kopplar till en dator eller skärm. Dessutom är de lätta att bära med sig, plocka undan och förvara, även en fördel om man jobbar med en liten yta på hemmaplan, säger Christan Ahlberg och fortsätter:

– Håller man i mycket videokonferenser eller liknande har vi även verktygen för att hålla en konferens i hög kvalité med verktyg som är lätta att koppla in och komma igång med. Verktyg som både är anpassade för styrelserummet och hemmakontoret. Jag tror vi alla varit med om det där lite styltiga videomötet när en mikrofon inte startar eller med en dålig och oskarp bild, något som drar ner kvalitén rejält. 

För en bättre hälsa

Vi människor är sociala varelser och behöver mötas. Företag måste därför tillgodose sin personal med både en yta för spontana fysiska möten men även verktyg för att enkelt kunna utbyta information och kommunicera digitalt. En omställning som även sker på Logitechs egna kontor där man nu skapar samlingsytor för personalen samtidigt som man ser till att de har allt de behöver för att jobba effektivt på hemmaplan. 

– En annan viktig faktor är personalens fysiska hälsa. Sitter man hemma krummad över en laptop kommer det efter en tid innebära slitage på nacke, rygg och handleder. Därför har vi kringutrustning med stort fokus på ergonomi där ett tangentbord eller en mus ser till att händer, handleder och underarmar hamnar i en mer naturlig position och på så sätt avlastar överkroppen, avslutar Christian Ahlberg. 

Om Logitech

Logitech är ett schweiziskt företag som fokuserar på innovation och kvalitet. Vi designar produkter och upplevelser för att underlätta människors vardag. Logitech grundades 1981 i Lausanne, Schweiz. Logitech, Logitech G, ASTRO Gaming, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones och Streamlabs är alla varumärken som är en del av Logitech.

Läs mer på logitech.com/sv  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Logitech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?