1515

Fundamentalt fel i EU:s strategi för fordonsektorn – ”inte mycket mer än fina ord”

I dagarna lanserades EU:s ”Sustainable and Smart Mobility”-strategi. Den är tyvärr inte mycket mer än fina ord som viskas när klimatstormen ryter, skriver 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz i en kommentar.

Jakob Lagercrantz skriver om EU:s nya mobilitetsstrategi.
Jakob Lagercrantz skriver om EU:s nya mobilitetsstrategi.Foto:2030-sekretariatet

Strategin andas desperation. Klimatpåverkan minskar inte och EU förflyttar de seriösa målen till avlägsna 2050. Då skall 90 procent av utsläppen från transportsektorn vara borta. Det går inte att driva ett strategiskt miljöarbete med så avlägsna mål.

Här visar Sverige vägen genom att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030. Men vi riskerar hållas tillbaka av ett EU med motsvarande mål om ynka 20 procent. EU har gjort flera fundamentala fel.

För det första har EU har valt en alltför ensidig satsning på elektrifiering. Inget fel med elektrifiering i sig, det är på sikt den kanske viktigaste klimatåtgärden för lätta fordon, men det tar tid att byta ut en bilpark.

LÄS OCKSÅ Svenska politiker om EU:s transportstrategi: ”Efterlängtad”

EU räknar med att det finns 30 miljoner elfordon på vägarna år 2030. Det är bara en tiondel av antalet fordon i EU i dag. Skall resten tillåtas fortsätta på fossila drivmedel under sin livslängd? EU gör det ju samtidigt allt svårare för biodrivmedel, med en ambitionsnivå på biodrivmedel som är ungefär hälften av vad Sverige använder i dag.  Och för tunga, långväga transporter är knappast elektrifiering lämpligast.

För det andra nämns beteende bara en gång i strategin, inga mål eller konkreta åtgärder. Det är ju nu, under pandemin, som incitamenten för distansarbete skall presenteras. Det är nu som digitaliseringen skall få bli det femte transportslaget, eller varför inte det första.

LÄS OCKSÅ Ny strategi ska hjälpa EU kapa utsläppen med 90 procent

När det gäller järnväg är EU radikala. En fördubbling av resande med snabbjärnväg förutspås till 2030. Godstransporterna skall öka med 50 procent till samma år. Det vore mumma, men med tanke på problemen som finns i Sverige och andra medlemsländer kring utbyggnad verkar vi vara långt från målet. Jag hoppas jag har fel, men det verkar mest fagra löften.

Samma med godsöverflyttning. EU vill öka överflyttningen till insjöfart/kanaltransporter med 25 procent. Men trenden går åt motsatt håll, och med tio år kvar krävs storverk.

Summa summarum så ger EUs inlägg om smart mobilitet en bild av ett yrvaket och desperat EU som plötsligt inser utmaningens omfattning. Strategin andas desperation, men jag kan ana möjligheten för ett nytänkande, en omvändelse under galgen. Åtta tunga transport- och drivmedelsdirektiv skall skrivas om under våren. Redan på årsdagen av Green Deal i mars lär EUs vice ordförande Frans Timmermans presentera en del nyheter kring CO2 krav på fordon. Kan vi hoppas på att hållbara biodrivmedel får lov att bidra till klimatmålen?

 

Jakob Lagercrantz är vd för 2030-sekretariatet, som jobbar för att driva igenom Sverige mål att transportsektorn 2030 ska ha minskat sina utsläpp med 70 procent jämfört med år 2010. Åsikterna som uttryck i artikeln är skribents egna. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?