1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Fullträff i Tyskland för svenskt trähusföretag – fler länder på gång

Malmöbaserade Polhus växer så det knakar på grund av en kraftig försäljningsökning av små trähus i Tyskland. 

Nu tar e-handelsföretaget sats för ytterligare lanseringar i Europa, och räknar även med en ihållande tillväxt på hemmaplan med ändrade spelregler för Attefallshus.

Oscar Troedson, delägare och vd för Polhus.
Oscar Troedson, delägare och vd för Polhus.Foto:Pressbilder

Polhus utvecklar och säljer bland annat Attefallshus, friggebodar, lekstugor och bastustugor. För tre år sedan köpte bröderna Oscar och Anton Troedson bolaget som då var en traditionell trähusaktör i Dalarna med försäljning till butiker.

”När vi tog över bolaget såg vi en jättechans att göra det till ett e-handelsbolag och rikta oss direkt till slutkunder istället för till återförsäljare. Transformeringen som vi sedan gjorde under 2018 och 2019 innebar att vi satte upp en helt ny organisation i Malmö och ett helt nytt logistikupplägg”, säger Oscar Troedson, delägare och vd för Polhus som har lager och tillverkning i Estland.

Bolagets design och  utvecklingsarbete hanteras av tolv anställda vid huvudkontoret på Amiralsgatan i Malmö. Om en månad går dock flyttlasset till större lokaler på Djäknegatan, där personalstyrkan i början av nästa år ska ha utökats till cirka 20 anställda.

Sedan bröderna Troedson tog över Polhus har bolagets snabba omvandlingsresa också kostat en hel del pengar. Mellan 2017 och 2019 mer än dubblades omsättningen, från 37 miljoner till drygt 80 miljoner kronor. Samtidigt redovisade man en förlust på drygt 7 miljoner kronor för 2018 och minus 5 miljoner kronor för fjolårets verksamhet.

När det här året  ska summeras väntas omsättningen ha stigit till cirka 140 miljoner kronor, fast nu även med vinst i sikte jämte bolagets fortsatta expansion.

”I år kommer vi att vara lönsamma, och även nästa år, samt år 2022 och 2023”, säger Oscar Troedson.

Han ringar in bolagets utveckling av nya produkter i kombination med en lyckad lansering i Tyskland som främsta förklaring till den branta kurvan uppåt. Detta trots att kampen om kundernas gunst på den tyska marknaden för mindre trähus anses vara betydligt tuffare än i Sverige.

”Under våren drog Tysklandsförsäljningen i gång otroligt bra, vilket gjorde att vi blev lite tagna på sängen. Konkurrensen är stenhård i Tyskland inom vårt segment. Men vi har en fördel av att vara ett svenskt företag som säljer trähus, och den kopplingen gillar tyskarna”, säger Oscar Troedson.

En annan faktor i sammanhanget är den pågående coronakrisen, där företag i en del branscher vittnar om uppsving i pandemins spår. Med grusade planer på utlandsresor har exempelvis många semesterfirare istället ägnat våren och sommaren åt ombyggnationer i det egna hemmet, vilket har skapat högtryck i bygghandeln som bland annat saluför olika typer av små trähus för placering på villatomter.

För Polhus del var ökningen dessutom särskilt stor under perioden maj till och med augusti. Då rusade Malmöbolagets försäljning med 85 procent jämfört med motsvarande period förra året.

”Det är klart att vår verksamhet i någon mån har påverkats positivt under coronapandemin, men det är svårt att säga hur stor den effekten har varit. Vi hade i alla fall helt klart haft en oerhört stark tillväxt även utan corona”, säger Oscar Troedson.

Ytterligare en händelse som spelar Malmöbolaget i händerna är den nyligen genomförda lagändringen kring attefallshus. Den 1 augusti i år blev det klartecken för bygglovsfritt uppförande av attefallshus på 30 kvadratmeter intill befintlig huvudbyggnad, från tidigare 25 kvadratmeter, oavsett om det är för bostadsändamål eller som så kallad komplementbyggnad.

”Det här har lett till ett kraftigt ökat intresse i Sverige”, säger Oscar Troedson som tror att det nyväckta engagemanget för attefallshus också kommer att ge utslag i bolagets framtida räkenskaper:

”Absolut, tillsammans med våra övriga produktlanseringar ska vi omsätta över 200 miljoner kronor nästa år. Och vår ambition är att 2023 nå en omsättning på 500 miljoner kronor.”

Som ett led i den  målsättningen är bolaget på väg att bredda utbudet med uterum och växthus, och med nya varor i sortimentet är Polhus i startgroparna för att ta sig an fler marknader.

”Vi har fått ett kvitto på att våra produkter fungerar bra i Europa, och nästa år går vi in i Frankrike, Österrike och Finland”, säger Oscar Troedson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?