Annons

Fullsatt finansevenemang i Globen ställs in efter virusoro

På torsdag skulle bland annat Cristina Stenbeck och Petter Stordalen talat inför drygt 13.000 börsintresserade i Globen i Stockholm. Men på grund av oron kring coronaviruset väljer nu arrangören Börshajen att ställa in evenemanget.

”Vi är inte Melodifestivalen eller en större arrangör som i sista stund kan avsätta mycket pengar för att höja säkerhetsnivån”, säger Börshajens vd Andra Farhad.

Cristina Stenbeck och Petter Stordalen fanns bland talarna.
Cristina Stenbeck och Petter Stordalen fanns bland talarna.Foto:Jack Mikrut/Jesper Frisk

Den storslagna kvällen i Globen, tillika turnéavslutningen på Börshajen Academy, med fokus på sparande på börsen skulle ha lockat ett fullsatt Globen nu på torsdag. Men på måndagseftermiddagen valde arrangören att ställa in evenemanget på grund av Folkhälsomyndighetens nya besked kring coronaviruset.

”Det känns fruktansvärt, jag känner en sorg i hjärtat”, säger Andra Farhad, vd och grundare av utbildningsplattformen Börshajen, som står bakom evenemanget.

Andra Farhad har jobbat med arrangemanget i nästa ett år. Osäkerheten kring penningtvättshärvorna i storbankerna och en långvarig sjukhusvistelse har tidigare pausat förberedelserna. Efter att ha tagit sig igenom det tvingas hon nu ställa in Globen-kvällen helt och hållet – bara två dagar innan evenemanget skulle gå av stapeln.

”Vi har sagt att vi inte ska ta några förhastade beslut, men efter att Folkhälsomyndigheten höjde riksnivån i dag så kände jag att jag inte kunde ta den här risken”, säger Andra Farhad.

Andra Farhad, vd och grundare av Börshajen.
Andra Farhad, vd och grundare av Börshajen.Foto:DANIEL ROOS, Daniel Roos

Många andra evenemang äger rum ändå, varför tog ni det här beslutet?
”Vi är ett litet bolag och har inte resurser att sätta in. Vi är inte Melodifestivalen eller en större arrangör som i sista stund kan avsätta mycket pengar för att höja säkerhetsnivån på evenemanget. Sen har det också varit sportlovsvecka, där många har befunnit sig utomlands och kanske inte sett symptomen än.”

Totalt väntades 13.200 personer besöka Globen på torsdag. På talarlistan finns bland annat Cristina Stenbeck, norske hotellmagnaten och investeraren Petter Stordalen samt artisten och entreprenören Silvana Imam.

”Jag trodde inte att det skulle vara ett sådant tryck på biljetterna, vi har haft en väntelista i en och en halv månad. Men det kommer att finnas fler dagar att fylla Globen, det blir bara inte den här veckan. Förhoppningsvis kommer det att bli av i framtiden”, säger Andra Farhad.

Oron kring coronaviruset har den senaste veckan fått världens finansmarknader att agera panikartat. Efter att ha fallit nästan 12 procent förra handelsveckan rekylerade Stockholmsbörsen ändå upp 0,5 procent på måndagen.

”Börsen styrs av känslor, och nu dominerar säljarna eftersom folk är rädda för vad som händer. Den som är långsiktig kommer bara att gynnas av det här för för de personerna är det ett fantastiskt köptillfälle”, säger Andra Farhad.

Hur har du agerat?
”Jag har suttit lugnt i båten och köpt på mig lite mer i de innehav som jag tycker har tappat tillräckligt mycket för att anses vara på rea.”

Innehåll från Dun & BradstreetAnnons

Så kan data göra företaget motståndskraftigt inför framtiden

Peter Verduin är regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.
Peter Verduin är regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.

Den globala pandemin och kriget i Ukraina har fått Sverige och hela världen ur balans. Konsekvenserna för såväl näringslivet som samhället är enorma.

– Framtiden är svår att förutsäga, men det finns ändå steg du bör vidta för att bygga motståndskraft inför framtida störningar. Rätt data är en viktig del, säger Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet, som den 8 november bjuder in till årets event, ”Power of Data”.

Läs mer om eventet ”Power of Data” här. 

De senaste tre åren har världen skakats om från grunden och nästan inga företag har klarat sig undan störningar. Många företag står också inför stora utmaningar, vilket kommer att kräva svåra beslut.

– En stor del av alla beslutsprocesser är att ha rätt data. Den kan hjälpa dig att identifiera vilka steg du bör ta för att kunna bygga motståndskraft inför morgondagen, säger Peter Verduin.

Smarta datadrivna beslut

Dun & Bradstreet har hjälpt företag att växa och nå framgång med hjälp av data, analys och datadrivna lösningar i närmare 200 år. Deras data-, statistik- och AI-drivna plattformar ger kunder möjlighet att fatta smartare beslut, vilket i sin tur skapar konkurrensfördelar.

– Genom att ha rätt data och använda den på rätt sätt kan du framtidssäkra ditt företag och säkerställa att resultatet inte drabbas allt för dramatiskt. Du kan se till att du har de verktyg som behövs för att ni ska klara er igenom dessa osäkra tider, säger Peter Verduin.  

Det handlar bland annat om att skapa motståndskraftiga och hållbara försörjningskedjor. Med stöd av data kan du identifiera problemområden och även hitta alternativa lösningar innan det är för sent. 

Rätt data kan också hjälpa dig att bygga en robust försäljningspipeline och en motståndskraftig finansverksamhet. Den kan göra det möjligt att identifiera nya marknader och nya möjligheter, samtidigt som den gör det lättare att förstå affärsresultat och fatta smarta datadrivna beslut utifrån förändrade marknadsförhållanden.

Världens ledande experter på plats

Dun & Bradstreet har identifierat fyra huvudkrafter och trender som är särskilt viktiga att fokusera på i dagens läge: makroekonomi och geopolitik, hållbarhet och ESG, dataskydd och digital marknadsföring samt data- och AI-etik.

Dessa trender är också nyckelämnen under eventet ”Power of Data” på Space Arena i Stockholm den 8 november. Dit kommer några av världens ledande experter för att dela med sig av sina insikter och bästa praxis. De kommer också att ge rekommendationer för vad du kan göra i dag för att bygga affärsresiliens inför 2030 och framåt.

Evenemanget är kostnadsfritt och om du inte kan vara med på Space Arena finns möjlighet att registrera dig för en onlineversion.

Läs mer om eventet ”Power of Data” här. 

 

Mer från Dun & Bradstreet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dun & Bradstreet och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera