Annons

Fulla frysar pressar löjromspriset: ”Humana priser nu”

Fyndpris på exklusiv Kalix löjrom till nyår? Inte omöjligt. Årets fiskefångst och frysar fulla med förra årets rom pressar priset på den norrbottniska delikatessen.

Foto:Amanda Lindgren

Nu är det slutfiskat för den här säsongen. De sista trålarna med siklöja som bär på den eftertraktade Kalix löjrommen angjorde kaj i söndags.

I år hade fiskarna möjlighet att ta upp maximalt 880 ton siklöja, en höjning från 700 ton i fjol. Men olika omständigheter gjorde att fisket i år inte nådde taket. Drygt 750 ton blev totalfångsten.

”Det är svårt att säga varför fisken betett sig som den har gjort. Det finns många orsaker. Första veckan var jättebra. Andra veckan blev vädret lite konstigt. Och det är ett väldigt starkt år för strömming”, säger Teija Aho, vd på fiskföretaget Guldhaven Pelagiska i Kalix.

Strömmingen komplicerar hanteringen av siklöjefångsten. Kalix löjrom lyder under EU.s regler för ursprungsmärkning och rommen måste vara färdig inom 24 timmar från det att siklöjan nått kajen. Mer strömming som ska sorteras ut gör processen tidskrävande, därför hinns inte för stora fångster med att tas om hand.

”Så klart är det en viss besvikelse att kvoten inte nåddes, men med tanke på rådande situation där det fortfarande finns kvar av förra årets rom på marknaden, kanske det inte är någon större katastrof”, säger Teija Aho.

Det är mycket som är annorlunda i år, enligt henne. Hon poängterar att det är olika för olika företag, men på Guldhaven märker man att åtgången till grossisterna inte varit lika stor som vanligt den här delen av säsongen. Stängda restauranger och ändrat beteende bland konsumenter har påverkat åtgången av förra årets löjrom.

Guldhaven säljer i dagsläget vidare löjrommen till grossister för 1.400 kronor per kilo, vilket är 300 kronor lägre än kilopriset på förra årets rom.

”De flesta börjar sälja direkt men det finns nog för mycket i frysarna. På grund av coronan går inga stora mängder till grossisterna på en gång som det brukar. Ingen törs köpa ett stort lager i rådande situation”, säger hon. 

Bilden bekräftas av återförsäljare av de guldskimrande romkornen.

”Jag har inte köpt någon rom än för i år. Jag har rom kvar från förra året. Det har ju varit lite turbulent det här året, med coronan, så vi har inte gjort av med lika mycket som vi brukar göra”, säger Inger Stridsberg, inköpare på Melanders fisk.

Priset som en konsument får betala kan variera. På Melanders fisk i Östermalmshallen i Stockholm får löjromsentusiasterna betala 3.800 kronor per kilo, eller 380 kronor per hekto, för 2019 års Kalix löjrom.

På Fisk- och skaldjursgrossisten i Limhamn, som säljer direkt till privatpersoner, är priset just nu betydligt lägre än för bara några månader sedan då kilopriset var 4.000 kronor.

”Det är humana priser nu. Halvkilosburkar säljer vi nu för 2.200 kronor per kilo – 1.100 kronor burken” , säger Harald Jarl, ägare på Fisk- och skaldjursgrossisten. 

Men det är förra årets rom, och i slutet av säsongen. Vad priset kommer att börja på i år återstår att se. Men inköparna anser att flera faktorer pekar på att priset inte kommer att nå lika högt som tidigare år.

”De har fått fiska mer i år och det finns flera stora leverantörer som har mycket kvar i lagren. Den leverantören jag köper från hade flera ton kvar från förra året, så inte ens de har köpt in årets”, säger Harald Jarl.

Inger Stridsberg på Melanders fisk tror också på en prissänkning.

”Det låter som att det kommer att bli billigare, men jag är inte helt säker eftersom jag inte har köpt något än”, säger hon.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?