1515
Annons

Fulla frysar pressar löjromspriset: ”Humana priser nu”

Fyndpris på exklusiv Kalix löjrom till nyår? Inte omöjligt. Årets fiskefångst och frysar fulla med förra årets rom pressar priset på den norrbottniska delikatessen.

Foto:Amanda Lindgren

Nu är det slutfiskat för den här säsongen. De sista trålarna med siklöja som bär på den eftertraktade Kalix löjrommen angjorde kaj i söndags.

I år hade fiskarna möjlighet att ta upp maximalt 880 ton siklöja, en höjning från 700 ton i fjol. Men olika omständigheter gjorde att fisket i år inte nådde taket. Drygt 750 ton blev totalfångsten.

”Det är svårt att säga varför fisken betett sig som den har gjort. Det finns många orsaker. Första veckan var jättebra. Andra veckan blev vädret lite konstigt. Och det är ett väldigt starkt år för strömming”, säger Teija Aho, vd på fiskföretaget Guldhaven Pelagiska i Kalix.

Strömmingen komplicerar hanteringen av siklöjefångsten. Kalix löjrom lyder under EU.s regler för ursprungsmärkning och rommen måste vara färdig inom 24 timmar från det att siklöjan nått kajen. Mer strömming som ska sorteras ut gör processen tidskrävande, därför hinns inte för stora fångster med att tas om hand.

”Så klart är det en viss besvikelse att kvoten inte nåddes, men med tanke på rådande situation där det fortfarande finns kvar av förra årets rom på marknaden, kanske det inte är någon större katastrof”, säger Teija Aho.

Det är mycket som är annorlunda i år, enligt henne. Hon poängterar att det är olika för olika företag, men på Guldhaven märker man att åtgången till grossisterna inte varit lika stor som vanligt den här delen av säsongen. Stängda restauranger och ändrat beteende bland konsumenter har påverkat åtgången av förra årets löjrom.

Guldhaven säljer i dagsläget vidare löjrommen till grossister för 1.400 kronor per kilo, vilket är 300 kronor lägre än kilopriset på förra årets rom.

”De flesta börjar sälja direkt men det finns nog för mycket i frysarna. På grund av coronan går inga stora mängder till grossisterna på en gång som det brukar. Ingen törs köpa ett stort lager i rådande situation”, säger hon. 

Bilden bekräftas av återförsäljare av de guldskimrande romkornen.

”Jag har inte köpt någon rom än för i år. Jag har rom kvar från förra året. Det har ju varit lite turbulent det här året, med coronan, så vi har inte gjort av med lika mycket som vi brukar göra”, säger Inger Stridsberg, inköpare på Melanders fisk.

Priset som en konsument får betala kan variera. På Melanders fisk i Östermalmshallen i Stockholm får löjromsentusiasterna betala 3.800 kronor per kilo, eller 380 kronor per hekto, för 2019 års Kalix löjrom.

På Fisk- och skaldjursgrossisten i Limhamn, som säljer direkt till privatpersoner, är priset just nu betydligt lägre än för bara några månader sedan då kilopriset var 4.000 kronor.

”Det är humana priser nu. Halvkilosburkar säljer vi nu för 2.200 kronor per kilo – 1.100 kronor burken” , säger Harald Jarl, ägare på Fisk- och skaldjursgrossisten. 

Men det är förra årets rom, och i slutet av säsongen. Vad priset kommer att börja på i år återstår att se. Men inköparna anser att flera faktorer pekar på att priset inte kommer att nå lika högt som tidigare år.

”De har fått fiska mer i år och det finns flera stora leverantörer som har mycket kvar i lagren. Den leverantören jag köper från hade flera ton kvar från förra året, så inte ens de har köpt in årets”, säger Harald Jarl.

Inger Stridsberg på Melanders fisk tror också på en prissänkning.

”Det låter som att det kommer att bli billigare, men jag är inte helt säker eftersom jag inte har köpt något än”, säger hon.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?