Annons

Full pott i hållbarhet för Billerud Korsnäs

De svenska börsbolagen har stärkt kopplingen mellan hållbarhetsarbetet och FN:s Globala mål – men mycket kvarstår. Ett av bolagen som får full pott för sitt arbete i årets Hållbara bolag är Billerud Korsnäs.

Malin Ljung Eiborn, hållbarhetschef på Billerud Korsnäs, jobbar mot olika mätetal som bolaget har beslutat om. ”Det gör att vi kan följa upp resultaten och att det inte bara blir prat”, säger hon.
Malin Ljung Eiborn, hållbarhetschef på Billerud Korsnäs, jobbar mot olika mätetal som bolaget har beslutat om. ”Det gör att vi kan följa upp resultaten och att det inte bara blir prat”, säger hon.Foto:Martina Huber

”Vi har gjort en analys och en prioritering av de globala målen för att se var vi har störst positiv och negativ påverkan. För oss ligger målen nära vår affär”, säger Malin Ljung Eiborn, hållbarhetschef på Billerud Korsnäs BILL +0,81% Dagens utveckling som producerar förpackningsmaterial som kan ersätta plast. 

Om elva år är det 2030 – det år som FN vill ha nått sina 17 globala hållbarhetsmål. Rankningen Hållbara bolag – som görs av Di, Aktuell Hållbarhet och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet – visar att de svenska börsbolagen jämfört med i fjol allt mer har börjat kommunicera att de integrerar de globala hållbarhetsmålen i sitt arbete. 

Men rankningen visar också tydligt att en hel del arbete kvarstår, säger Susanne Arvidsson, docent i finansiering och redovisning på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

”Det är viktigt att man som företag arbetar med att förstå var man gör mest positiv, och var man gör mest negativ, inverkan. Då kan man välja var man ska lägga sina resurser och sina ansträngningar för att arbeta för att göra en så positiv inverkan som möjligt”, säger hon. 

I undersökningen har bolagens rapporter och webbplatser undersökts för att analysera hur bolagen har anpassat sitt hållbarhetsarbete efter FN:s globala mål. 

”Det räcker definitivt inte med att inkludera en färgglad plansch med FN:s globala hållbarhetsmål. Bolagen måste visa att de systematiskt arbetar med att identifiera deras påverkan och hur de strategiskt ska arbeta för att på bästa sätt bidra till att Agenda 2030 uppnås”, säger Susanne Arvidsson. 

En viktig del av arbetet för att kunna följa bolagets utveckling är olika mätetal som bolaget har satt upp, säger Malin Ljung Eiborn. 

”Det gör att vi verkligen kan följa upp resultaten, och att det inte bara blir prat om att det ska ske”, säger hon.

Ett av de mål som Billerud Korsnäs har valt att fokusera sitt arbete kring är bekämpandet av klimatförändringar. Där har bolaget bland annat genom att använda restprodukter av deras egen råvara ur produktionen minskat användandet fossila bränslen. 

”Vi hade förra året cirka 3 procent bränslen som inte är förnybara i vår egen produktion. Vi har ett väldigt effektivt system med maximalt resursutnyttjande och återvinning av de sidoströmmar som skapas när vi exempelvis tillverkar massa som gör att våra fossila utsläpp blir lägre”, säger Malin Ljung Eiborn.

”Ett annat exempel är barken från den ved som vi använder till våra material. Barken har inte tillräcklig kvalitet för att bli pappersmassa, men fungerar utmärkt som biobränsle.” 

Det är inte alltid helt enkelt att kommunicera kring målen, vittnar Malin Ljung Eiborn om. Skrivningarna kan lätt kännas abstrakta och långt från verksamheten. 

Samtidigt gör abstraktionen att det blir lättare att kommunicera kring frågan med kunder i andra länder – där Billerud Korsnäs största marknader finns.

Susanne Arvidsson framhåller att det under året har skett en framflyttning hos bolagen inom alla områden som har undersökts. Bland annat visade förra årets undersökning att drygt hälften av bolagen gjorde en koppling mellan sitt hållbarhetsarbete och Agenda 2030. I år gör 67 procent av bolagen den kopplingen. 

”Men vi ser också att det finns många bolag som får bara en eller noll poäng”, poängterar Susanne Arvidsson. 

Ett område där det finns stor utvecklingspotential är hur bolagen analyserar risker och resonerar kring hur de ska mätas och hanteras, kopplade till hållbarhetsmålen. Tidigare har det bara varit 15 procent av bolagen som har gjort kopplingen. I år har siffran ökat till 35 procent. 

Men medan vissa sektorer, till exempel dagligvaruhandel, har gjort kopplingen väldigt tydligt, saknar de flesta investmentbolag den typen av riskanalys. 

”De har inte börjat arbetet med att koppla hållbarhetsstrategin till FN:s globala hållbarhetsmål. Vissa av dem är duktiga när det gäller hållbarhet – men just kopplingen är underutvecklad och där finns en stor förbättringspotential. De har också en viktig roll att påverka sina portföljinnehav mot att jobba med hållbarhetsmålen”, säger Susanne Arvidsson. 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från LonginesAnnons

Tidlös klassiker hyllar luftens hjältar

Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.
Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.

Amelia Earhart, Howard Hughes, Elinor Smith och Paul-Émile Victor. 

Alla var de äventyrare som förverkligade sin upptäckarlust.

Nu presenterar ett av Schweiz mest anrika klockföretag en kollektion, helt dedikerad dessa djärva hjältar.

Sport och luftfart är bara några områden där närvaron av tid är helt nödvändig. Utan stoppur ingen tidtagning – utan klockor inga flygplan i luften. 

Världens äldsta logotyp på en klocka visar just ett bevingat timglas. Symbolen skapades av den schweiziska klocktillverkaren Longines. Företaget, som grundades redan år 1832 i lilla Saint-Imier strax utanför Bern, har alltid förknippats med lika delar elegans och sportig framtoning. 

Longines har varit officiell tidmätare vid mängder av olympiska spel, världsberömda tennismästerskap och världscuper i utförsåkning. Samtidigt har man också tydligt profilerat sig som livsviktig leverantör av precisa instrument till Féderation Aéronautique Internationale (FAI), den internationella organisationen för att främja aerodynamisk verksamhet. 

År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.
År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.

”Gör det omöjliga”

En av de pionjärer som levde för luften var den excentriske mångmiljonären och filmproducenten Howard Hughes. Han vilade knappast på sin förmögenhet. 1938 flög han jorden runt på rekordtid, mätt av Longines. Ombord hade Hughes alltid sin Longines Sidérograph, en patenterad klocka skräddarsydd för cockpit. 

”Gör det omöjliga, eftersom nästan alla har sagt till mig att mina idéer mest är fantasier”, löd ett av hans många kända citat. 

Legenden av långflygningar

Tio år tidigare flög Amelia Earhart som första kvinna över Atlanten. Och 1932 satt hon ensam vid spakarna för att göra om bedriften. Exakt 14 timmar och 56 minuter tog det för henne att förbinda kontinenterna och landa på Irland – efter att ha färdats genom isande vindar och drabbats av olika mekaniska fadäser. Som trygg följeslagare på resan hade denna amerikanska legend av långflygningar sin Longines-kronograf på armen. 

Amelia Earhart var knappast ensam om sin starka längtan efter äventyr och unika upplevelser. 1936 gjorde den franske etnologen Paul-Émile Victor en sju veckor lång expedition över hela Grönland. Med hjälp av klockan kunde han räkna ut sin exakta geografiska position: ”Däri låg skillnaden mellan misslyckande och succé”, sade den franske upptäckaren senare. 

Mer om hjältarna som inspirerat Longines Spirit 

Longines Spirit hyllar hjältarna

Som en hyllning till dessa djärva hjältar lanserar Longines kollektionen Spirit. Den både tidlösa och exakta designen är tydligt inspirerad av de berömda klockor och tidsinstrument som användes av dåtidens pionjärer. Alldeles oavsett om de erövrade luft, land eller hav. 

På så sätt tickar tiden för nya generationer av hjältar, utan att förlora det historiska fokus som alltid har omgärdat Longines – ända sedan urmakaren Auguste Agassiz grundade företaget på exakt samma plats som man huserar än i dag. 

Longines Spirit.
Longines Spirit.

OM LONGINES:

Det schweiziska klockföretaget grundades 1832 som ett av världens äldsta. I dag har Longines vuxit till att bli världens tredje största klocktillverkare. I Norden har Longines särskilt fokuserat på sina sport- och klassikermodeller. 

Den nya kollektionen Longines Spirit är en kombination av dessa två – sportiga klockor med en tydlig länk till historien. Spirit-modellerna är samtliga kronometer-certifierade av COSC och de mekaniska urverken innehåller spiralfjädrar av kisel för att garantera precision och ökad livslängd.  

Mer om Longines kollektion Spirit 

Mer från Longines

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Longines och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?