Annons

Full pott i hållbarhet för Billerud Korsnäs

De svenska börsbolagen har stärkt kopplingen mellan hållbarhetsarbetet och FN:s Globala mål – men mycket kvarstår. Ett av bolagen som får full pott för sitt arbete i årets Hållbara bolag är Billerud Korsnäs.

Malin Ljung Eiborn, hållbarhetschef på Billerud Korsnäs, jobbar mot olika mätetal som bolaget har beslutat om. ”Det gör att vi kan följa upp resultaten och att det inte bara blir prat”, säger hon.
Malin Ljung Eiborn, hållbarhetschef på Billerud Korsnäs, jobbar mot olika mätetal som bolaget har beslutat om. ”Det gör att vi kan följa upp resultaten och att det inte bara blir prat”, säger hon.Foto:Martina Huber

”Vi har gjort en analys och en prioritering av de globala målen för att se var vi har störst positiv och negativ påverkan. För oss ligger målen nära vår affär”, säger Malin Ljung Eiborn, hållbarhetschef på Billerud Korsnäs BILL -2,69% Dagens utveckling som producerar förpackningsmaterial som kan ersätta plast. 

Om elva år är det 2030 – det år som FN vill ha nått sina 17 globala hållbarhetsmål. Rankningen Hållbara bolag – som görs av Di, Aktuell Hållbarhet och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet – visar att de svenska börsbolagen jämfört med i fjol allt mer har börjat kommunicera att de integrerar de globala hållbarhetsmålen i sitt arbete. 

Men rankningen visar också tydligt att en hel del arbete kvarstår, säger Susanne Arvidsson, docent i finansiering och redovisning på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

”Det är viktigt att man som företag arbetar med att förstå var man gör mest positiv, och var man gör mest negativ, inverkan. Då kan man välja var man ska lägga sina resurser och sina ansträngningar för att arbeta för att göra en så positiv inverkan som möjligt”, säger hon. 

I undersökningen har bolagens rapporter och webbplatser undersökts för att analysera hur bolagen har anpassat sitt hållbarhetsarbete efter FN:s globala mål. 

”Det räcker definitivt inte med att inkludera en färgglad plansch med FN:s globala hållbarhetsmål. Bolagen måste visa att de systematiskt arbetar med att identifiera deras påverkan och hur de strategiskt ska arbeta för att på bästa sätt bidra till att Agenda 2030 uppnås”, säger Susanne Arvidsson. 

En viktig del av arbetet för att kunna följa bolagets utveckling är olika mätetal som bolaget har satt upp, säger Malin Ljung Eiborn. 

”Det gör att vi verkligen kan följa upp resultaten, och att det inte bara blir prat om att det ska ske”, säger hon.

Ett av de mål som Billerud Korsnäs har valt att fokusera sitt arbete kring är bekämpandet av klimatförändringar. Där har bolaget bland annat genom att använda restprodukter av deras egen råvara ur produktionen minskat användandet fossila bränslen. 

”Vi hade förra året cirka 3 procent bränslen som inte är förnybara i vår egen produktion. Vi har ett väldigt effektivt system med maximalt resursutnyttjande och återvinning av de sidoströmmar som skapas när vi exempelvis tillverkar massa som gör att våra fossila utsläpp blir lägre”, säger Malin Ljung Eiborn.

”Ett annat exempel är barken från den ved som vi använder till våra material. Barken har inte tillräcklig kvalitet för att bli pappersmassa, men fungerar utmärkt som biobränsle.” 

Det är inte alltid helt enkelt att kommunicera kring målen, vittnar Malin Ljung Eiborn om. Skrivningarna kan lätt kännas abstrakta och långt från verksamheten. 

Samtidigt gör abstraktionen att det blir lättare att kommunicera kring frågan med kunder i andra länder – där Billerud Korsnäs största marknader finns.

Susanne Arvidsson framhåller att det under året har skett en framflyttning hos bolagen inom alla områden som har undersökts. Bland annat visade förra årets undersökning att drygt hälften av bolagen gjorde en koppling mellan sitt hållbarhetsarbete och Agenda 2030. I år gör 67 procent av bolagen den kopplingen. 

”Men vi ser också att det finns många bolag som får bara en eller noll poäng”, poängterar Susanne Arvidsson. 

Ett område där det finns stor utvecklingspotential är hur bolagen analyserar risker och resonerar kring hur de ska mätas och hanteras, kopplade till hållbarhetsmålen. Tidigare har det bara varit 15 procent av bolagen som har gjort kopplingen. I år har siffran ökat till 35 procent. 

Men medan vissa sektorer, till exempel dagligvaruhandel, har gjort kopplingen väldigt tydligt, saknar de flesta investmentbolag den typen av riskanalys. 

”De har inte börjat arbetet med att koppla hållbarhetsstrategin till FN:s globala hållbarhetsmål. Vissa av dem är duktiga när det gäller hållbarhet – men just kopplingen är underutvecklad och där finns en stor förbättringspotential. De har också en viktig roll att påverka sina portföljinnehav mot att jobba med hållbarhetsmålen”, säger Susanne Arvidsson. 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?