1515

Frysta marknaden tinar upp – ”det har varit brutalt”

MÖRARP. På familjegården Magnihill fryser Wiveca Almgren in ekologiska grönsaker från skånska odlare.

”I en bransch som präglas av stordrift är vi ett av Europas minsta fryserier. Men vi har bestämt oss för att göra det till vår styrka.”

Wiveca Almgren driver familjeföretaget Magnihill.
Wiveca Almgren driver familjeföretaget Magnihill.Foto:Lars Jansson

När Wiveca Almgren var 21 år flaggade hennes far, Lennart Pehrsson, för att han övervägde att lägga ned familjebolaget som bar samma namn som släktens gamla gård.

Han hade varit före sin tid när han redan på 1970-talet investerat i en frysanläggning och därmed gick över från egen odling till att bli en producent av djupfrysta grönsaker.

Det hade varit en tuff resa i en bransch som dominerades av europeiska jättar.

”Men jag hade vuxit upp med bolaget och vägrade se att det inte skulle funka. När pappa frågade om jag ville ta över tvekade jag egentligen aldrig utan hoppade av mina studier samma dag”, säger Wiveca Almgren.

Året var 1992 och Magnihill omsatte då 6 miljoner kronor. I fjol uppgick omsättningen till 220 Mkr och under den här tillväxtresan har Magnihill utsetts till Gasellbolag av Dagens industri två gånger. En framgångsfaktor har varit att Wiveca Almgren tidigt bestämde sig för att fokusera på ekologiska grönsaker. I dag står den delen för drygt hälften av bolagets försäljning.

”För mig blev det ett kall där jag ville bryta trenden med billig och besprutad mat.”

Fortfarande är den idylliska gården, ett par mil öster om Helsingborg, kärnan i bolaget. I gårdens olika hus finns rotfruktstvätterier, skalningsmaskiner, sorteringsanläggningar, packerier och, inte minst, frysningsmaskinerna. Det mesta sköts automatiskt och av bolagets 45 anställda jobbar 23 med själva produktionen. Men trots att bolaget alltså vuxit är Magnihill en knatte i branschen där konkurrenterna fortfarande är globala jätteföretag.

Gården Magnihill där företaget med samma namn fortfarande har en stor del av sin verksamhet.
Gården Magnihill där företaget med samma namn fortfarande har en stor del av sin verksamhet.Foto:Lars Jansson

”Det är något som jag envist har försökt att göra till en fördel. Eftersom det mesta i vår bransch handlar om stora volymer och pris ser det tråkigt ut i frysdiskarna och produkterna är heller inte av toppkvalitet. Som en liten spelare kan vi vårda råvaran bättre men också producera mindre serier”, säger Wiveca Almgren och berättar om hur hon tillsammans med lokala grönsaksodlare kontinuerligt experimenterar kring nya produkter. Just nu testas till exempel hur olika typer av betor reagerar när de fryses ned.

”De här projekten är det roliga med mitt jobb, samtidigt som det är utmanande eftersom odling handlar om långa cykler där vi både måste få lantbrukarna att våga chansa på något nytt och få med oss kunderna”, säger Wiveca Almgren som är ensam ägare till Magnihill sedan 2005. Hon är vd och inriktad på försäljning. Hennes make, Fredrik Almgren, jobbade tidigare som revisor och är i dag ansvarig för ekonomi och it på Magnihill.

”Jag var nog en typisk sifferkille som knappt tänkt på var maten på bordet kom ifrån. Nu vet jag det! Och just den här komplexa kedjan från fältet till bordet gör industrin så rolig”, säger Fredrik Almgren samtidigt som paret visar upp lagret där termometern visar på minus 24 grader.

En truckförare är påpälsad med tjock jacka och mössa när han kryssar sig fram mellan lådor märkta med ärtor, potatis, morötter och palsternackor. Enligt Fredrik Almgren är hyllorna ovanligt välfyllda just nu.

”När pandemin slog till blev vi oroliga att varuflödet skulle sluta fungera så vi bestämde oss för att bunkra upp. Nu kämpar vi för att få balans igen.”

Som många producenter av ekologiska varor är Magnihill beroende av kunder i restaurang- och hotellbranschen som ser ett värde i att erbjuda lokal och ekologisk mat. Få lär ha missat hur hårt pandemin slagit på dessa branscher.

”Det har varit brutalt, en vecka sålde vi knappt någonting. Nu har det glädjande nog börjat återhämta sig”, säger Wiveca Almgren som i likhet med många andra småskaliga svenska producenter, försöker att komma in i de stora dagligvarukedjornas sortiment. Det är svårt och går långsamt. I stället är det, enligt Wiveca Almgren, offentlig sektor som driver utvecklingen.

Fredrik Almgren och Wiveca Almgren.
Fredrik Almgren och Wiveca Almgren.Foto:Lars Jansson

”Många kommuner har satt upp tydliga mål kring hur skolor och vårdinrättningar ska äta mer hälsosam mat. Då händer verkligen något!”

Bedömningen är att omsättningen i år minskar med 20 till 30 procent. Men bolaget har inte gett upp hoppet om att ändå kunna visa svarta siffror när året summeras och framtidstron på längre sikt är stark.

”Vi tror att pandemin kan förstärka trenden mot nyttigare mat och eftersom hållbarheten är kort på ekologiska råvaror är djupfrysning en nyckel här. Det borde gynna oss!”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?