1515

Fruktfamiljen expanderar efter 80 år – mitt i coronakrisen

HISINGS KÄRRA. Minskad försäljning till restauranger i coronapandemins spår vägs upp av ökad e-handel för Hebe Frukt och Grönsaker. 

Nu tar familjeföretagets tredje generation ett historiskt steg att expandera geografiskt genom ett storförvärv i Lidköping.

Roland Nilsson, Hebe Frukt och Grönts vd och delägare. Nu siktar fruktgrossisten på att expandera utanför Västsverige, där de varit etablerade i decennier.
Roland Nilsson, Hebe Frukt och Grönts vd och delägare. Nu siktar fruktgrossisten på att expandera utanför Västsverige, där de varit etablerade i decennier.Foto:Bo Håkansson

Företagets reklamskylt ”Frukt är hälsa” blev ett landmärke för tågresenärer mellan Stockholm och Göteborg redan 1969. Med sin placering på Partihallarnas fasad i Gamlestaden, då centrum för en sjudande partihandel, såg man den strax innan tåget rullade in på Centralstationen i Göteborg. Men 2014 gick flytten till nya lokaler på Transportgatan på Hisingen och skylten packades ned. 

”Här har vi en mer anonym tillvaro vilket vi gillar, men skylten kommer nog upp igen någon dag. Med flytten fick vi moderna lokaler bättre anpassade till vår verksamhet. Och en fördel i dessa tider är att vi inte längre har öppet för traditionell partihandel där butiksägare kommer hit och plockar ihop vad de behöver. Med flytten övergick vi till att enbart själva transportera till kunderna”, säger Roland Nilsson, vd och delägare.

Från det något kylslagna kontoret har man utsikt över delar av höglagret med frukt och grönsaker staplade på höjden i en tempererad miljö på mellan 2 till 10 plusgrader.

”Förutom att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer tillåter vi inte obehöriga besök och som en extra åtgärd låter vi dörrarna stå öppna inomhus så att ingen ska behöva ta i handtag i onödan. Det gör att kontoret är lite kyligare än vanligt”, förklarar Roland Nilsson.

I övrigt har företagets försäljning klarat sig bra trots covid-19. Det man förlorat i försäljning till restauranger har man kunnat ta igen på ökad försäljning till dagligvaru­handeln och näthandeln.

”När folk arbetar hemifrån måste man ju laga mer mat själv så delar av det som inte läggs på luncher och krog­besök läggs på hemlagat i stället. Näthandlarna är sedan tidigare några av våra största kunder och försäljningen de senaste månaderna har satt rekord när många undviker att gå ut”, säger Roland Nilsson.

Förutom frukt och grön­saker har företagets egen produktion av färdigskuret och förpackat sålt bra, exempelvis har paketerade mini-fruktfat slagit försäljningsrekord.

Produkter med Sverige som ursprungsland står för närmare 20 procent av försäljningen och leverantörer inom EU, främst Italien, Spanien och Holland, står för cirka 50 procent. 

”Trots stängda gränser för människors resande har transporterna fungerat och vi har inte haft några större förseningar vilket är imponerande”, säger han.

Bolagets storsäljare är ekologiska bananer bland annat från varumärkena Chiquita och Fyffes. Inga avbrott i leveranserna har inträffat men här har man garderat sig.

”För att vi inte ska bli utan på grund av coronapandemin har vi försäkrat oss om leveranser från flera olika länder och regioner.”

Familjen Nilsson började sälja frukt och grönsaker redan för 80 år sedan. 

”Farfar Herman och hans bror Nils körde frukt och grönt för odlarna i Ängelholm till torghandlarna i Göteborg”, berättar Roland Nilsson.

På 1960-talet startade farfar Herman och Rolands pappa Bert Nilsson Hebes Frukt & Grönt. Och 1983 blev Roland tredje generationen i företaget följd av syskonen och delägarna Anita Jansson och Kenneth Hjelm.

”Vi har hittat våra naturliga roller i verksamheten. Jag är fokuserad på produkt­utveckling och försäljning, Anita hanterar vår kommunikation och Kenneth är it-geniet som gjorde att vi redan 1998 fick en hemsida och en första webbshop”, säger Roland Nilsson.

I samband med pappa Berts planer runt millennieskiftet att dra sig tillbaka tog man in Daniel Larsson som ny del­ägare. Därmed påbörjades ett förändringsarbete som resulterade i en så snabb tillväxt att bolaget blev ett Gasellföretag tre år i rad mitt under finanskrisen. 

”Daniel kom in med gedigen kunskap om försäljning i butik så vi fokuserade på att enbart leverera till butiksegmentet. Och vi åkte runt och träffade leverantörer runt om i Europa och började med egen direktimport. Vi låtsades vara större än vi då var vilket gav resultat”, säger Roland Nilsson.

Dessutom utvecklades konceptet för butiksexponering för att öka försäljning i butikerna, introduktion av eko­logiska bananer och olika exotiska frukter.

”Men försäljningssuccén med exotiska frukter försvann i finanskrisen och har aldrig kommit tillbaka på samma nivåer igen”, säger han.

En ny milstolpe i företagets historia är förvärvet i december i fjol av grossisten Kinnefrukt i Lidköping. Ett bolag som omsätter 120 Mkr och har 16 anställda.

Expansionen geografiskt har gett mersmak.

”Jag har arbetat i företaget sedan jag var 16 år och bolaget har utvecklats fint under åren. Men nu vill jag och övriga delägare ha nya utmaningar såsom förvärvet av Kinnefrukt i Lidköping. Det hade varit kul om företaget växte från enbart en aktör i Västsverige till att täcka in en större del av Sverige”, säger Roland Nilsson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?