Annons

Frisörernas hemkok gav Gasellstatus

LANDSKRONA.
Allergin mot traditionella hårvårdsprodukter – och viljan att förändra en hel bransch – födde experimentlustan. Med egna recept och en egen fabrik i Landskrona växer Bruns Products i Gasellfart i tolv länder.

Johanna Lindskoug och Cecilia C Nilsson, grundare och ägare av Bruns Products.
Johanna Lindskoug och Cecilia C Nilsson, grundare och ägare av Bruns Products.Foto:Björn Solfors

I entrén till de nya fabrikslokalerna i Landskrona hänger diplomen och utmärkelserna på rad. Att Johanna Lindskoug och Cecilia C Nilsson, grundare och ägare av Bruns Products, älskar att tävla med sina gröna hårvårdsprodukter är inte bara ett tecken på svårslagen vinnarmentalitet.

”Det är också den enklaste marknadsföringen, om du har bra produkter. När vi vinner hamnar vi i tidningen, med hela storyn bakom, och intresset för varumärket växer. Nästan alla nya länder vi hamnat i beror på att de har sökt upp oss, inte tvärtom”, säger Johanna Lindskoug.

I dag har företaget ett 30-tal olika produkter som utvecklas efter egna recept, och som tillverkas i en egen produktionsanläggning i Landskrona. Mellan 2019 och 2021 ökade omsättningen från knappt 6 Mkr till närmare 15 Mkr. Ett stort tillväxtkliv – med en liten produktionskapacitet.

”Vi har tillverkat allting i helt vanliga kastruller. Först i januari i år fick vi hit en 1000-litare, som specialbyggts för oss. När vi flyttade hit 2021 investerade vi i fyllnadslinjer och etikettslinjer, innan dess fyllde vi varenda burk och klistrade på varenda etikett för hand”, säger Cecilia C Nilsson.

Johanna Lindskoug trivs i labbet.
Johanna Lindskoug trivs i labbet.Foto:Björn Solfors

I dag hamnar deras varumärke i utvalda webbshoppar i allt från USA, Taiwan och Japan till flertalet europeiska länder. Men allt började med två separata frisörsalonger, med två ägare som inte ens kände varandra. Frisörerna Johanna Lindskoug och Cecilia C Nilsson möttes för första gången på en föreläsning 2005. Sedan var det klippt.

”Vi hamnade bredvid varandra och pratade så mycket att den viktiga stockholmaren på scenen fick säga till oss att sluta. Där och då kom vi fram till hur man inte ska driva frisörsalonger. Vi ville förändra branschen”, säger Johanna Lindskoug.

Några år senare slog de ihop sina båda salonger i Malmö och Lund till ett och samma företag, med den gemensamma visionen om mer hållbar och ekologisk hårvård. Med Johanna Lindskougs överkänslighet och allergi mot de traditionella hårfärgerna började också jakten på grönare och mildare produkter.

”Det var väldigt svårt att hitta. Men vi gick en växtfärgskurs där en av lärarna hade gjort sitt eget schampo. Vi tänkte att det här kan vi ju också göra, men mycket, mycket bättre. Att tillverka schampo är det absolut svåraste man kan göra, men det visste vi inte då”, säger Cecilia C Nilsson.

I samma veva, 2014, vann de Lunds kommuns miljöpris. Prispengarna på 25.000 kronor gick till omställningen.

”Vi åkte till Jula, Ikea och ÖB och köpte in kastruller, vispar och hyllor. Att hitta rätt råvaror var ett detektivarbete, men till slut lyckades vi köpa in olika typer av mjöl, konserveringsmedel och icke-syntetiska tensider som görs av sockerbetor eller majs”, säger Johanna Lindskoug.

Bakom salongen, i ett litet rum med kokplattor, fortsatte Johanna Lindskoug att testa sig fram. Olika batchar hälldes upp i tomma ketchupflaskor och glasburkar, och frisörsalongernas kunder fick testa. Att driva frisörsalong just i akademikerstaden Lund har sina särskilda fördelar.

”Vi har kemister i stolarna, och människor som vet hur man söker stipendier och utvecklingsbidrag. Kunderna har verkligen varit med på vår resa, och är det fortfarande”, säger Cecilia C Nilsson.

De är övertygade om att de kommer få fler Gasellutmärkerlser framöver.
De är övertygade om att de kommer få fler Gasellutmärkerlser framöver.Foto:Björn Solfors

Sedan några år tillbaka lägger de all sin tid på det egna, snabbväxande varumärket. I höstas rekryterades även en extern vd, som ytterligare en pusselbit i bygget av en större och starkare företagskostym. Med stärkt produktion och organisation på plats väntar fler produktlansering och fortsatt tillväxt även inom hudvård och skönhet. Samtidigt växer omsättningen i de båda frisörsalongerna. Tävlingsmänniskorna Johanna Lindskoug och Cecilia C Nilsson, vars bolag också utsågs till Gasellföretag 2022, är redo för nästa steg.

”För sex år sedan besökte vi Gasellgalan i Malmö. Då skålade vi i champagne och sa att en dag ska vi också få en Gasell. När vi nu fick den var det... hjärtinfarkt. Det var så stort!”, säger Johanna Lindskoug.

”Och vi kommer att få fler Gasellutmärkelser. Vi har jobbat på ett stort projekt som vi lanserar i slutet på nästa år, som vi tror kommer att förändra branschen och öka vår omsättning väldigt mycket. Satsningen bottnar i det som jag och Johanna pratade om redan första gången vi sågs på den där föreläsningen, det som fick oss att brinna”, säger Cecilia C Nilsson.

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera