Friluftsföretagets vd: ”Fel flight gjorde att jag missade första styrelsemötet”

Veckans resenär Fredrik Ohlsson, vd för friluftsföretaget Haglöfs delar med sig av sitt bästa och märkligaste reseminne. 

Friluftsföretagets vd Fredrik Ohlsson.
Friluftsföretagets vd Fredrik Ohlsson.

Den bästa resa jag gjort. 

”När jag och min fru reste runt två veckor i Toscana och Ligurien, utan barn, 2010. Vi har båda barn från tidigare förhållanden, och de var hos sina andra föräldrar, så vi kunde smita iväg. Vi älskar båda Italien.”

Hit åker jag aldrig mer. 

”Klassiska charterresor i allmänhet – jag behöver utrymme för egen planering och spontanitet.”  

Mitt första resminne. 

”Jag växte upp med att vi reste 3-4 veckor på sommaren ut i Europa med familj och vänner. Jag känner fortfarande samma glädje så fort jag kommit in över den danska gränsen.”

Min senaste privatresa. 

”Vi firade julhelgen i Båstad i vårt fritidshus och var på Sardinien i Italien förra sommaren.”

Tre saker jag alltid packar ned. 

”Jag tar alltid med min jobbdator. Det skapar ett lugn att ha den med oavsett om det är en weekend eller längre semester. Annars är jag inte så komplicerad. Jag packar snabbt och väldigt sent, och lever efter filosofin att har jag glömt det kan jag alltid lösa det på plats. 

Väljer du ryggsäck eller rullväska?

”Jag har förvandlats lite sedan jag började på Haglöfs för fyra år sedan, så i dag är det nästan enbart ryggsäck.”

Så reser jag klimatsmart. 

”Jag åker mer tåg för varje år och en tågresa är inte enbart klimatsmart utan även ett tillfälle att jobba, umgås eller allmän avslappning. Men tåg- och pendelindustrin har lite att jobba med när det gäller paketering med kundupplevelsen i fokus, som flygindustrin har varit mycket bättre på. Det borde finnas möjlighet till mer service och att ha möten på tåget så att det inte bara blir en resa utan en del av det möte man har tänkt ha.”

Mitt märkligaste reseminne. 

”Jag skulle resa till Kobe för mitt första styrelsemöte med Haglöfs, men landade i Tokyo och missade mötet. Reseagenten hade bokat dåvarande vd på en Osakaflight och mig på en Tokyoflight, och de avgick samtidigt från gaterna bredvid varandra. Det var inte den bästa starten. 

Mitt dyraste reseminne. 

”Vår Kalifornienresa med familjen 2016 – dyrt men helt klart värt det.”

Något jag unnar mig som jag inte gör hemma. 

”Nya matupplevelser och högre mängd, längd och frekvens av träning.”

Ett ställe jag aldrig varit på, men skulle vilja se. 

”Island, Svalbard, Abisko och finska Lappland.” 

Min bästa souvenir. 

”Ett träschackspel från Jugoslavien som jag och min bror köpte under en av våra resor ute i Europa som barn. Det finns numera i vårt fritidshus.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?