1515

Frida Wallnor: Historia har skrivits i Tyskland

Även om de officiella valresultaten ännu inte har publiceras kan vi konstatera att historia har skrivits i Tyskland i dag. Det mest anmärkningsvärda är att det högerextrema Alternativ för Tyskland (AfD) ser ut att bli tredje största parti efter att ha fått cirka 13 procent i vallokalsundersökningarna. Det är en stor sak i ett land med ett förflutet likt Tyskland, men en helt naturlig utveckling med tanke på de senaste årens samstämmighet mellan de traditionella partierna, som lämnat plats på flankerna åt oliktänkande.

Bild:TT

En annan konsekvens av samstämmigheten är att förbundsdagen under nästa mandatperiod kommer bestå av rekordmånga partier: sex stycken, eller sju om man räknar med CDU:s bayerska systerparti CSU. Den här fragmentiseringen har redan skett i andra länder och det vore konstigt om Tyskland skulle vara ett undantag – speciellt med tanke på landets tradition av storkoalitioner.

Intressant är även det rekordlåga stödet för de två stora traditionella partierna. Angela Merkels CDU går tillbaka kraftigt jämfört med valet 2013, men blir ändå överlägset största parti. Tillbakagången är anmärkningsvärd mot bakgrund av landets starka ekonomiska utveckling under Merkels tid som förbundskansler. Men det är tydligt att de tyska väljarna vill ha mer än bara ”stabilitet” och ”rutin”. Och det har de all rätt att kräva. Förhoppningsvis tar Merkel detta på rätt sätt och inser att hon måste jobba med mer visioner framöver.

Socialdemokraterna backar inte lika mycket som CDU jämfört med det senaste valet, men framstår ändå som valets stora förlorare. Partiet ser ut att göra sitt sämsta val någonsin, på cirka 20 procent. Partiledaren Martin Schulz var snabbt ute och erkände sig besegrad. I sitt tal meddelande han även att någon ny koalition med CDU inte är aktuell. Det gjorde han klokt i. Partiet behöver fyra år i opposition för att ta sig samman, fundera över sin politik och vad partiet har att erbjuda landets medborgare. Huruvida dessa fyra år kommer att tillbringas med Schulz som partiledare är dock högst oklart. Sannolikt kommer katastrofresultatet att kräva sin syndabock.

SPD:s misslyckande är dock inte unikt i Europa. Snarare kan det som en del i en större trend av europeiska socialdemokrater som tappar momentum. De senaste åren har det skett i exempelvis Nederländerna, Grekland och Frankrike, men där i ännu större omfattning.

Den stora snackisen framöver lär bli hur AfD:s närvaro i förbundsdagen kommer att påverka tysk politik. Att det kommer bli en förändring säger sig själv, även om alla andra partier på förhand att sa att de inte vill ha något med dem att göra. Men i praktiken kommer det vara omöjligt – speciellt nu när partiet inte bara tar sig in, utan gör det med besked, som tredje största parti.

Deras starka resultat kommer sannolikt också att prägla kommande regeringsförhandlingar, där ”ansvarstagande” lär bli ett ledord. Efter SPD:s misslyckande är det svårt att tänka sig en fortsättning på storkoalitionen, och ingen är heller intresserad av att göra AfD till oppositionspartiet med stort O. Mer troligt är ett samarbete mellan CDU, Liberalerna och De Gröna – ”Jamaica”-koalitionen. Det benämns som ett "experiment" i Tyskland. Men som läget ser ut lär det finnas få andra alternativ. Och lite experiment är kanske just det Tyskland behöver.


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?