1515
Annons

Frestar med Grännas söta grisar

Bankkrisen fick fastighetsägaren Calle Roman att svänga in på en hårdare bana. En rödvitrandig, närmare bestämt. Grenna Polkagriskokeri har sedan dess vuxit med en ny godisfabrik, flera butiker och ökad export.

ÄLSKAR JOBBET. Calle Roman, ägare och grundare av Grenna Polkagriskokeri, utanför den gamla banklokalen mitt i Gränna
ÄLSKAR JOBBET. Calle Roman, ägare och grundare av Grenna Polkagriskokeri, utanför den gamla banklokalen mitt i GrännaBild:Björn Solfors

Den som kör genom Gränna har svårt att missa ortens absoluta paradgren. I dag finns närmare 15 olika aktörer som tillverkar och säljer den rödvita sockerkändisen. Ungefär så såg det ut för 27 år sedan också, när fastighetsföretagaren Calle Roman plötsligt stod med en tom lokal mitt i Gränna.

”Under bankkrisens år, när banker fusionerades, så uppstod en massa tomma lokaler. Jag hade plötsligt en fin, gammal banklokal som jag inte visste vad jag skulle göra med”, säger Calle Roman.

Men är man uppvuxen i Gränna så är man. Tanken på polkagrisar är aldrig långt borta.

”Vår granne bakade polkagrisar när jag var liten, jag sprang dit och fick smaka när de var nybakade. Som 14-åring började jag sommarjobba som polkagrisbagare.”

Trots att etablerade konkurrenter redan fanns i så gott som varje gathörn, bestämde sig den utbildade byggteknikern Calle Roman för att själv börja tillverka och sälja polkagrisar i den lediga lokalen.

”Jag bakade polkagrisar på nätterna och renoverade fastigheter på dagarna.”

Men han hade inte bara hittat ett nytt, kul jobb. Marginalerna i konfektyrbranschen var bättre än i fastighetsbranschen just då och Calle Roman såg potentialen att börja bygga en växande året runt-verksamhet.

”Vi fick bland annat kunder i Finland och knöt till oss en stor godiskedja. Jag gjorde mig av med fastigheterna och satsade helhjärtat på godistillverkningen. Det bottnade i ett ekonomiskt tänk”, säger han.

Drivkraften efter just tillväxt och nya affärsmöjligheter har så här 20 år senare gjort Grenna Polkagriskokeri till ortens största, med en omsättning på över 20 Mkr. Butiken myllrar av godis i alla färger, smaker och former och bakom en stor glasruta för polkagrisbagarna fortfarande den snart 160-åriga traditionen vidare. Smält socker, med ättika och några droppar äkta pepparmyntsolja, stelnar långsamt på arbetsbordet och vana händer snurrar in luft i degen. Precis som Amalia Eriksson gjorde, polkagrisens uppfinnare.

”Vi säljer fortfarande originalet, som är segare och godare med en kortare hållbarhet, här i butiken. För att klara leveranser till hela landet, och få längre hållbarhet, har vi förändrat strukturen och även tagit fram en hårdare polkagris”, säger Calle Roman.

Företaget har även en sommarbutik i hamnen i Gränna och har etablerat sig med polkagristillverkning på både Astrid Lindgrens Värld och High Chaparall. Förutom huvudmarknaden Sverige levereras också en hel del till godisbutiker i Finland, Danmark och Norge.

”Tyvärr ser vi att antalet renodlade godisbutiker blir färre och färre. Vi har fått följa med strömmen och för fem år sedan klev vi in i matchen om dagligvaruhandeln. Det är ett jättestort steg att ta som kräver en helt annan logistik. Men ska vi växa måste vi gå vidare.”

I dag är bland annat Citygross och grossisten Privab en stor kund och en extern leverantör säljer produkterna till Ica.

”Men vi håller oss undan lösviktshyllan, där det bara handlar om stora volymer till små marginaler. Vi koncentrerar oss på förpackat godis, där vi är unika på smaksättning och färgsättning”, säger Calle Roman.

Grenna Polkagriskokeri säljer även till present- och reklambranschen, där kunderna själva skräddarsyr färger, smaker och förpackningens utseende. För att kunna slå sig in i just där har Calle Roman förvärvat ytterligare en godisfabrik i Jönköping.

”De hade ett genuint och gammaldags koncept, och vi förvärvade presentreklam och tillverkning av kola och hårt godis. Det här har gett oss en helt annan styrka, med ett brett och starkt sortiment, och vi är inte beroende av andra tillverkare.”

Här sker också den enda tillverkningen i Europa av hårda godisskruvar, så kallade spån. Samtidigt gäller det för en godisfabrikör med tillväxtplaner att hela tiden ta fram nya, smakfulla produkter. Tillsammans med Saturnus utvecklades i år en glögg med smak av polkagris och en egenutvecklad maskin har inför julen tillverkat två miljoner julknäck.

”Vi har också tagit fram världens första ekologiska polkagris. Sockret är ekologiskt odlat och vi har hittat ett nytt färgämne som görs av hallon”, säger Calle Roman.

Men ingenstans i den anrika lokalen, med bankvalvet intakt nere i källaren, syns några polkagrismaskiner till. Allt görs fortfarande för hand.

”Det finns polkagrismaskiner på marknaden och både i Kina och Vietnam görs kopior. Går vi från hantverk till maskintillverkning skulle vi tiofaldiga kapaciteten över en natt. Men vi skulle inte ha någon stolthet kvar.”

 

Calle Roman om …

Då var det som bäst: ”Fyra år efter starten, 1993, när jag insåg styrkan i varumärket och fick föra en hantverkstradition vidare som dessutom gav en bra inkomst.”

Då var det tungt: ”1995 förlorade vi vår största kund, Silja Line, som motsvarade 20 procent av vår omsättning. Det sved rejält. Vi blev konkurrensutsatta av ett större företag inom branschen med mer muskler. Ett år senare hade vi dock tagit tillbaka tappet hos andra kunder.”

Så blåser det i branschen: ”Godis äts i alla tider, både goda och dåliga. Men man måste nog välja sin nisch inom konfektyr för att kunna vara konkurrenskraftig.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?