1515

Fredrik Lundberg nöjd med kvartalet – tror på stark börs

Finansmannen Fredrik Lundberg avfärdar hoten om ”kontorsdöd” efter coronapandemin. 

”Vi kommer att återgå till att arbeta på ett kontor, men kontoren kanske ser annorlunda ut”, säger han till Di i samband med Lundbergs delårsrapport.

Fredrik Lundberg.
Fredrik Lundberg.Foto:Jonas Ekströmer / TT

På tisdagen publicerade eftersläntraren Lundbergföretagen, Lundbergs LUND B +0,22% Dagens utveckling , delårsrapporten för perioden januari till mars. Substansvärdet ökade med 7,2 procent och uppgick till 478 kronor per aktie vid utgången av det första kvartalet. 

Bolaget redovisade ett resultat efter skatt om 4,9 miljarder kronor för perioden mot nettoförlusten på 2,8 miljarder under jämförelsekvartalet.

”Jag är ganska nöjd faktiskt”, säger vd:n Fredrik Lundberg till Di om kvartalet.

I delårsrapporten framför investeringsbolaget att substansvärdet den 21 maj 2021 uppgick till 496 kronor per aktie. Vid 17-tiden stiger aktien drygt 0,7 procent till kursen 490 kronor. 

Fastighetsbolaget Hufvudstaden, med Lundbergs som största ägare, redovisade ett svagt resultat för årets första kvartal. Två analytiker sänkte också sin rekommendation på bolaget efter delårsrapporten, vilket Di uppmärksammat.

Fredrik Lundberg säger att det inte är särskilt förvånande att Hufvudstaden genomgår en tuffare period mot bakgrund av coronapandemins negativa effekter på verksamheten. 

”När vi återgår till mer normala förhållanden, vilket förhoppningsvis sker ganska snart, kommer efterfrågan att komma tillbaka. Hufvudstaden har en väldigt stark finansiell ställning och har förstklassiga fastigheter i de mest attraktiva delarna av Stockholm och Göteborg”, säger han

Lundbergs är också storägare i byggbolaget Skanska som i mitten av maj presenterade en miljardsatsning på kontorsfastigheter i USA

Fredrik Lundberg vill inte kommentera Skanskas specifika affärsbeslut, men understryker att han bedömer att företag kommer att återgå till kontorsarbete efter pandemin. 

”Jag tror inte att den här 'kontorsdöden', som många har befarat, kommer att inträffa. Vi kommer att återgå till att arbeta på ett kontor, men kontoren kanske ser annorlunda ut”, säger han, och fortsätter:

”Min uppfattning är att företag och en organisation måste ha en plats där man kan samverka. Det är interaktioner mellan människor i en organisation och det handlar om att utöva ledarskap. Jag tror inte att man kan göra det via en dator från köksbordet.”

I en intervju med Di i februari sade Fredrik Lundberg att värderingarna på börsen är väl underbyggda, och finansmannen har inte ändrat uppfattning. 

”Det står jag fast vid, även om det naturligtvis finns inslag av övervärderingar på enskilda håll. Vi har fått en ökad volatilitet som en följd av en större osäkerhet vad gäller främst inflation och räntor, men konjunkturen är stark i USA och det börjar se bättre ut i Europa”, säger han, och tillägger:

”Jag tror att företagsvinsterna generellt sett kommer att bli goda kvartal två, och även under den senare hälften av året.”

Diskussionen om den stigande inflationen handlar till stor del om uppgången kommer att vara ihållande, eller om den är tillfällig. 

Vad är din bedömning?
”Det är ganska naturligt när ekonomin går så starkt att priser går upp och vi får en viss typ av inflation. Den är, skulle jag säga, väldigt kopplad till just konjunkturutvecklingen, med prisökningar på råvaror och flaskhalsar på olika håll i produktionsledet. Men vi har ännu inte sett någon löneinflation.”

I början av augusti fyller den rutinerade företagsledaren 70 år. 

Hur planerar du att fira din 70-årsdag?
”Jag har inte några planer, men någonting blir det väl.”

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?