1515

Frankrike börjar rensa bort Huawei – vill se Ericsson och Nokia i 5g-nätet

Frankrike har inte totalförbjudit Huawei i utbyggnaden av 5g-nätet.

Men i flera av landets största städer börjar nu mobiloperatörer riva ut utrustning från Huawei, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Frankrikes president Emmanuel Macron.
Frankrikes president Emmanuel Macron.Foto:Andy Wong/Jonathan Brady

Frankrike balanserar på slak lina i sin hållning gentemot kinesiska telekomleverantörer som Huawei och ZTE.

I juli förra året uppmanade myndigheten för cybersäkerhet landets telekombolag att inte använda Huaweis utrustning när femte generationens mobiltelefoninät ska rullas ut.

Men det är, till skillnad från Sverige, inte ett totalt stopp.

”Vad jag kan säga är att det inte kommer bli ett totalt förbud”, sa myndighetens chef Guillaume Poupard förra året.

President Emmanuel Macron har dock signalerat att Frankrike kommer att anamma en strategi byggd på ”europeisk suveränitet” – i klartext att man i första hand vill släppa fram svenska Ericsson och finländska Nokia.

Han har också sagt att de två bolagen erbjuder en ”genuint industriell och helt säker lösning”.

Strategin, att inte rakt ut förbjuda Huawei men tydligt markera för operatörerna vilka val de förväntas göra, börjar nu ge effekt.

I januari dömde Frankrikes författningsdomstol, konstitutionsrådet, att säkerhetslagen för telekomnät från 2019 – där operatörer som riskerar att skada republikens säkerhet kan riskerar att förlora sin licens – inte strider mot författningen.

Som en direkt konsekvens har nu två operatörer, SFR och Bouygues Telecom, börjat ersätta redan installerad utrustning från Huawei.

Enligt nyhetsbyrån Reuters har de två bolagen börjat rensa ut Huawei från stora städer, där risken för att falla under den nya lagen är större än i landsbygdsregioner.

SFR och Bouygues ska ha börjat riva ut 4g-utrustning i städerna Toulouse, Toulon, Rennes och Brest.

Först därefter kan man börja installera 5g-utrustning, som kommer att levereras av Ericsson och Nokia. 

Det viktigaste slaget om 5g-marknaden i Europa är dock fortfarande inte avgjort ännu.

Tysklands beslut i frågan kommer sannolikt att väga tyngre än vad båda Frankrike och Sverige har landat i.

Regeringen Merkel har lagt fram ett lagförslag fram för det tyska parlamentet Bundesdag.

Enligt förslaget ska Huawei och ZTE kunna stängas ute från det tyska 5g-nätet – under vissa omständigheter.

Efter en formell process ska en kommitté bestående av representanter för förbundskanslerns kansli, in- och utrikesdepartementen samt finansen slå fast att en leverantör inte är pålitlig.

Bundesrat, den kammare där delstatsregeringarna är representerade, har dock krävt förbättringar av andra mer tekniska delar av lagförslaget innan det kan läggas fram för slutlig omröstning.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?