1515

Frankrike backar om beslagtagna svenska masker

Fyra miljoner skyddsmasker som det svenska företaget Mölnlycke hade importerat från Kina fastnade i Frankrike, då landet hävdade rätten att beslagta dem.

Nu har Frankrike släppt restriktionerna, skriver utrikesminister Ann Linde på Twitter.

Foto:Jack Mikrut

På fredagen kunde Di berätta att 4 miljoner ansiktsmasker som Investor-ägda Mölnlycke hade köpt från Kina hade fastnat i Frankrike.

Maskerna stoppades den 5 mars, efter att Frankrike bara några dagar tidigare infört en regel att landet har rätt att beslagta produkter som kan användas i kampen mot coronaviruset.

Maskerna skulle enligt planen säljas vidare till Italien och Spanien, Europas två hårdast drabbade länder av Corona-smittan.

”Det är extremt störande. Ingenting av det vi skickar in i Frankrike kan vi skicka ut ur landet”, sa Mölnlyckes vd Richard Twomey till Sveriges Radio. 

På fredagen hotade den socialdemokratiska utrikeshandelsministern Anna Hallberg att ”det kan vara dags för det tunga artilleriet”, och flaggade för att anmäla Frankrike till EU-kommissionen.

Hotet verkar ha bitit, för på lördagen skriver utrikesminister Ann Linde på mikrobloggen Twitter att partiet nu släpps igenom:

”Efter insatser från regeringen har Frankrike släppt exportrestriktioner på ansiktsmasker från Mölnlycke AB. Det betyder att livsviktig utrustning för kampen mot Coronaviruset nu kan distribueras till resten av EU. Mycket viktigt att inre marknaden fungerar även i kristider!”

Frankrike är inte det enda landet som infört den typen av restriktioner. Även Ungern, Tjeckien, Polen, Rumänien, Slovakien, Spanien och Italien har liknande regler. 

Tyskland och USA hamnade också i ett uppmärksamt bråk när USA:s president Donald Trump personligen försökte locka ett tyskt bolag som frskar på ett botemedel mot coronaviruset att flytta till USA.

 


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?