1515

Från konkurs till Sverigetoppen på nio år

BROMÖLLA.

Med ny ägare, nytt namn och en renodlad strategi reste sig LB-Hus efter konkursen. Nio år senare blir Svensk Husproduktion en av Sveriges största småhuskoncerner – genom förvärvet av Trivselhus.

Foto:Björn Solfors

Efter en lång och smärtsam nedförsbacke försattes LB-Hus, som under delar av 1980- och 1990-talen var Sveriges största småhusproducent, i konkurs i början av 2012. Det västsvenska investmentbolaget Profura, med ägaren Bernt Ivarsson i spetsen, förvärvade dock snabbt varumärket LB-Hus och produktionsanläggningen i Bromölla. 

”Bernt Ivarsson har alltid haft en förkärlek för bolag med någon typ av problem. Kan man bara hitta en sund kärna, i kombination med branschmänniskor som kan driva det, är vi beredda att lägga pusslet och gå in som ägare”, säger Mikael Thörnkvist, vd Profura. 

Under det nya namnet Svensk Husproduktion startade en ny era för den stukade husfabriken i Bromölla. Stefan Holmberg, tidigare produktionschef på LB-Hus, rekryterades tillbaka som ny vd. 

”Bolaget var fortfarande litet när jag kom in, med en omsättning runt 100 Mkr, och det rådde närmast en slags pionjäranda. Energin var hög och det fanns en stark revanschlusta. Samtidigt fanns också en oro. Det här är en oerhört konjunkturkänslig bransch”, säger Stefan Holmberg. 

Revanschlustan vann. Både tillväxten och lönsamheten har infunnit sig och i april 2021, när nästa bokslut ska sammanfattas, talar prognosen om en omsättning på närmare 600 Mkr och ett nytt försäljningsrekord med närmare 900 Mkr i orderingång. 

”Vi har kört en tydlig strategi och jobbat konsekvent med den över hela linjen”, säger Stefan Holmberg:

”Vi ska enbart syssla med bostadsutveckling, enbart småhusproduktion och enbart verka på den svenska marknaden. Framgången har också handlat om ett standardiserat produktprogram och inte svänga ut alltför mycket i kundanpassningar. Det är svårt att tjäna pengar på allt för flexibla produkter. Vi har heller inga egna anställda snickare ute på byggarbetsplatserna, utan handlar upp duktiga entreprenörer över hela landet.”

Hustillverkaren LB-Hus har anor ända tillbaka till 1950-talet. Men det tog ett tag att tvätta bort ordet ”konkurs” från varumärket under omstarten.

”Vågar man bygga ett LB-Hus? Vilka är de nya ägarna? Hur ser siffrorna ut och hur stabilt är det? Det fick vi kämpa med en del i början. Samtidigt är det ett anrikt och välkänt varumärke, som varit störst flera gånger, på privatmarknaden. Varumärket har varit en av nycklarna för att lyckas.”

Nischen bland övriga småhustillverkare beskrivs som hög kvalitet, men med begränsade valmöjligheter för att nå en konkurrenskraftig prislapp. Ytterligare en lönsamhetsfaktor är hård kostnadskontroll. Förutom att vara en prefabricerande hustillverkare, beskriver Stefan Holmberg också verksamheten som något av ett tradingföretag. 

”Vi köper in stora mängder material. Parkett, kök, vitvaror. En massa huskomponenter. Med strategiska inköp, och genom att konkurrensutsätta våra leverantörer, lyckas vi skrapa ihop en marginal.” 

”Vi ser en växande villatrend, som förstärkts under coronakrisen. Det funkar att bo lite utanför stadskärnan, man märker att man kan jobba mer hemma”, säger Stefan Holmberg.
”Vi ser en växande villatrend, som förstärkts under coronakrisen. Det funkar att bo lite utanför stadskärnan, man märker att man kan jobba mer hemma”, säger Stefan Holmberg.Foto:Björn Solfors

Verksamheten har under de senaste två åren utvecklats med nya affärsområden, och precis innan julledigheten 2020 avslöjades nästa stora kliv framåt. Svensk Husproduktion, med ägaren Profura, förvärvar Trivselhus.

”Utöver organisk tillväxt har vi byggt en plattform för förvärv, och har haft en dialog med ägaren Södra en längre tid”, säger Mikael Thörnkvist, vd Profura. 

”Genom affären blir vi Sveriges näst största småhusproducent med en sammanlagd marknadsandel på drygt tio procent. Vi får möjlighet att utveckla tre starka varumärken, Trivselhus, Movehome och LB-Hus, med olika positionering på marknaden, samtidigt som vi kan utnyttja en del synergieffekter och volymfördelar.”

Trivselhus, med Södra som tidigare ägare, har drygt 170 anställda. I affären ingår även en av Sveriges modernaste trähusfabriker i Landsbro i Vetlanda, samt en försäljningsorganisation med drygt 25 kontor över hela landet. Förvärvet innebär en total omsättning på cirka 1,5 miljard kronor för den nya koncernen – men på köpet kommer också ett bolag som brottats rejält med röda siffror de senaste åren. 

”Trivselhus är ett väldigt fint varumärke med högt anseende. De belönades förra året med priset ’Årets Nollfelsaktör’ för sitt arbete med att leverera felfria hus till slutkund. Tittar man på siffrorna bakom är det ingen rolig läsning, men det har faktiskt kittlat oss. Eftersom vi tycker att vi gjort vår egen resa ganska bra, kan vi tillämpa vår verktygslåda för lönsamhet även i det här bolaget”, säger Stefan Holmberg. 

När är Trivselhus lönsamt igen?
”Inom två år. Det är fullt rimligt.”

Finns planer på att slå samman de olika verksamheterna till en stor tillverkare?
”Nej, absolut inte. Vi kommer att utnyttja synergier kring samarbete och inköp, men i övrigt ska båda bolagen ha kvar sin egen identitet och sin egen produktion. Vi är väldigt rädda om våra skilda varumärken och dess historia.”

Finns det ingen risk att varumärkena konkurrerar mot varandra?
”Trivselhus ligger lite högre upp i premiumkedjan än LB-Hus. Men de har också utvecklat ett lite enklare varumärke, Movehome, som krockar mer med LB-Hus. Där har vi ett jobb att göra på koncernnivå, att positionera oss rätt så att inte internkonkurrensen blir för stor.”

Hur ser marknaden för småhustillverkare ut de kommande åren?
”Sverige har ett underliggande bostadsbehov, det har byggts lite småhus, räntorna är låga och många önskar att bo i ett småhus om de får välja. Nästan alla underliggande faktorer finns för fortsatt tillväxt”, säger Stefan Holmberg.

”Och det gäller att hänga med och sälja när marknaden är bra. Nu har vi två bra produktionsenheter vi kan skala upp, och vi siktar på att båda bolagen ska omsätta en miljard vardera inom tre år.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?