ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Från ”kass på att måla” till 10 miljoner i omsättning: ”Växer snabbt just nu”

  • Jimmy och Natalie Kjellander vill bryta normer i måleribranschen. ”Jämställdhet borde ligga högre upp på agendan”, säger Natalie Kjellander. Foto: Henrik Lenngren
  • Tavlan på väggen hänger inte där av en slump. Natalie Kjellander säger sig ha hittat hem i rollen som entreprenör och vd – boss, kort och gott. Foto: Henrik Lenngren

NORRKÖPING. Ingen av dem hade erfarenhet av att driva företag. Och Natalie Kjellander var ”kass på att måla”. Ändå startade hon och maken Jimmy Kjellander ett måleribolag.

Nu utmanar paret branschen med guldstänkta bilar, arbetskläder för kvinnor och en 50/50-vision i könsfördelng på jobbet.

Med ett vant penseldrag lägger Jimmy Kjellander sista handen på den drygt 100 år gamla k-märkta dörren som restaurerats i 30 timmar.

”Vi har bränt bort all gammal färg, grundmålat med linolja, spacklat och slipat för att sedan kunna köra färdig­strykning med faluröd lin­oljefärg”, berättar han.

För Natalie Kjellander är målarspråket obekant, hon är inte helt förtrogen med terminologin.

”Jag får ofta frågan hur det är att äga ett måleriföretag trots att jag själv inte kan måla. Sanningen är att jag är ganska kass på det. Men mitt svar är att det är fantastiskt kul”, säger hon.

Det var i januari 2018 som de äkta makarna tillsammans grundade Lets Paint Måleri och Design. Den närmaste omgivningen undrade då vad de hade gett sig in på.

”Vi har båda noll erfarenhet av att driva bolag. Jag såg minen på mamma och pappa: ’Herregud, vad ska ni göra nu?’. Men vi kände att det fanns mycket att göra i branschen. Måleriföretag ligger exempelvis långt efter i kundvänlighet, och varför ska det vara så? Man ska hålla det man lovar gentemot sina kunder, och där finns brister att ta itu med i branschen”, säger Jimmy Kjellander.

Sedan starten har Lets Paint profilerat sig starkt som ett bolag med en uttalad 50/50-vision.

”Vi satsar på att vara hälften kvinnor och hälften män med olika åldrar och bakgrunder. Vi hoppas kunna sätta press på våra branschkolleger så att vi alla tillsammans kan komma framåt i jämställdhetsfrågan”, säger Natalie Kjellander.

Till skillnad från sin kollega och make har hon över huvud taget ingen bakgrund i branschen, något hon bara ser som en tillgång.

”Jag har kunnat ställa de dummaste frågorna till målarna utan att det är konstigt, och de får också möjligheten att reflektera och tänka på frågorna jag ställer. Jag frågar ofta: ’varför gör man så här?’ och precis som i andra branscher så är svaret: ’för att vi alltid har gjort så’. Och om det är svaret så är det troligtvis fel svar. Man ska veta varför man gör saker.” 

I höstas nominerades Lets Paint Måleri och Design till kategorin Årets unga företagare i Norrköping. Företaget har snabbt gått från tre till tolv medarbetare och sticker ut med sin grafiska profil.

”För mig har det varit viktigt att skapa ett varumärke lika mycket som ett företag. Jimmy ville först att vi skulle heta JK Måleri, men jag tänkte ’verkligen inte, det heter vartenda bolag’. Jag ville satsa på något fräschare, och krydda med lite guldstänk. Nu syns vi och ska man komma någonstans i konkurrensen får man inte underskatta den biten”, säger Natalie Kjellander.

I det stora hela beskriver hon sig som en ifrågasättare som inte drar sig för att argumentera mot det som, enligt henne, länge ansetts vara kutym i branschen.

”Vi har digitaliserat pappersprocesser, investerat i arbetskläder som även passar kvinnokroppen och satsat hårt på sociala medier. Jag har tagit många influenser från hotellbranschen, där jag verkat tidigare, och skapat en organisation som tänker lite annorlunda mot traditionella måleriföretag.”

För Jimmy Kjellander, som arbetat som målare i olika företag sedan 2006, var det inget alternativ att starta eget på egen hand.

”Hade jag gjort det hade det säkert resulterat i att vi varit mer osams på hemmaplan eller så hade företaget gått omkull. Tillsammans där­emot är vi starka, inte minst eftersom vi har så olika roller och är så olika som personer. Jag är mjuk och mild; klassiskt ’grön’. Natalie är ’röd och gul’, rakt på sak. Vi kompletterar varandra.”

Trots att företaget på kort tid klivit in på marknaden med stort självförtroende, och inför kommande bokslut taktar 10 Mkr i omsättning, är grundvisionen densamma som vid starten:

”Vi växer snabbt just nu men vill absolut inte bli det största måleriföretaget i stan. Med fler än 20–25 målare är risken stor att man tappar den familjära känslan. Vi vill ha full koll på verksamheten och kulturen som vi bygger upp”, säger Natalie Kjellander.

När de satt hemma i köket och skissade på sina visioner, budgetar och affärsplaner kände de sig unga, naiva och förväntansfulla. Nästan två år senare säger de sig ha blivit varma i företagskläderna.

”Det enda som gör mig lite besviken är att jag inte lyckats få Jimmy att sätta sig i en firmabil med enbart rinnande guld i lacken. Jag gillar att spejsa ut och har inte släppt tanken, även om han ogärna vill få blickar på sig. I fram­tiden kommer det nog en guldbil till stan”, säger Natalie Kjellander.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer