Från ”kass på att måla” till 10 miljoner i omsättning: ”Växer snabbt just nu”

NORRKÖPING. Ingen av dem hade erfarenhet av att driva företag. Och Natalie Kjellander var ”kass på att måla”. Ändå startade hon och maken Jimmy Kjellander ett måleribolag.

Nu utmanar paret branschen med guldstänkta bilar, arbetskläder för kvinnor och en 50/50-vision i könsfördelng på jobbet.

Jimmy och Natalie Kjellander vill bryta normer i måleribranschen. ”Jämställdhet borde ligga högre upp på agendan”, säger Natalie Kjellander.
Jimmy och Natalie Kjellander vill bryta normer i måleribranschen. ”Jämställdhet borde ligga högre upp på agendan”, säger Natalie Kjellander.Foto:Henrik Lenngren
Tavlan på väggen hänger inte där av en slump. Natalie Kjellander säger sig ha hittat hem i rollen som entreprenör och vd – boss, kort och gott.
Tavlan på väggen hänger inte där av en slump. Natalie Kjellander säger sig ha hittat hem i rollen som entreprenör och vd – boss, kort och gott.Foto:Henrik Lenngren

Med ett vant penseldrag lägger Jimmy Kjellander sista handen på den drygt 100 år gamla k-märkta dörren som restaurerats i 30 timmar.

”Vi har bränt bort all gammal färg, grundmålat med linolja, spacklat och slipat för att sedan kunna köra färdig­strykning med faluröd lin­oljefärg”, berättar han.

För Natalie Kjellander är målarspråket obekant, hon är inte helt förtrogen med terminologin.

”Jag får ofta frågan hur det är att äga ett måleriföretag trots att jag själv inte kan måla. Sanningen är att jag är ganska kass på det. Men mitt svar är att det är fantastiskt kul”, säger hon.

Det var i januari 2018 som de äkta makarna tillsammans grundade Lets Paint Måleri och Design. Den närmaste omgivningen undrade då vad de hade gett sig in på.

”Vi har båda noll erfarenhet av att driva bolag. Jag såg minen på mamma och pappa: ’Herregud, vad ska ni göra nu?’. Men vi kände att det fanns mycket att göra i branschen. Måleriföretag ligger exempelvis långt efter i kundvänlighet, och varför ska det vara så? Man ska hålla det man lovar gentemot sina kunder, och där finns brister att ta itu med i branschen”, säger Jimmy Kjellander.

Sedan starten har Lets Paint profilerat sig starkt som ett bolag med en uttalad 50/50-vision.

”Vi satsar på att vara hälften kvinnor och hälften män med olika åldrar och bakgrunder. Vi hoppas kunna sätta press på våra branschkolleger så att vi alla tillsammans kan komma framåt i jämställdhetsfrågan”, säger Natalie Kjellander.

Till skillnad från sin kollega och make har hon över huvud taget ingen bakgrund i branschen, något hon bara ser som en tillgång.

”Jag har kunnat ställa de dummaste frågorna till målarna utan att det är konstigt, och de får också möjligheten att reflektera och tänka på frågorna jag ställer. Jag frågar ofta: ’varför gör man så här?’ och precis som i andra branscher så är svaret: ’för att vi alltid har gjort så’. Och om det är svaret så är det troligtvis fel svar. Man ska veta varför man gör saker.” 

I höstas nominerades Lets Paint Måleri och Design till kategorin Årets unga företagare i Norrköping. Företaget har snabbt gått från tre till tolv medarbetare och sticker ut med sin grafiska profil.

”För mig har det varit viktigt att skapa ett varumärke lika mycket som ett företag. Jimmy ville först att vi skulle heta JK Måleri, men jag tänkte ’verkligen inte, det heter vartenda bolag’. Jag ville satsa på något fräschare, och krydda med lite guldstänk. Nu syns vi och ska man komma någonstans i konkurrensen får man inte underskatta den biten”, säger Natalie Kjellander.

I det stora hela beskriver hon sig som en ifrågasättare som inte drar sig för att argumentera mot det som, enligt henne, länge ansetts vara kutym i branschen.

”Vi har digitaliserat pappersprocesser, investerat i arbetskläder som även passar kvinnokroppen och satsat hårt på sociala medier. Jag har tagit många influenser från hotellbranschen, där jag verkat tidigare, och skapat en organisation som tänker lite annorlunda mot traditionella måleriföretag.”

För Jimmy Kjellander, som arbetat som målare i olika företag sedan 2006, var det inget alternativ att starta eget på egen hand.

”Hade jag gjort det hade det säkert resulterat i att vi varit mer osams på hemmaplan eller så hade företaget gått omkull. Tillsammans där­emot är vi starka, inte minst eftersom vi har så olika roller och är så olika som personer. Jag är mjuk och mild; klassiskt ’grön’. Natalie är ’röd och gul’, rakt på sak. Vi kompletterar varandra.”

Trots att företaget på kort tid klivit in på marknaden med stort självförtroende, och inför kommande bokslut taktar 10 Mkr i omsättning, är grundvisionen densamma som vid starten:

”Vi växer snabbt just nu men vill absolut inte bli det största måleriföretaget i stan. Med fler än 20–25 målare är risken stor att man tappar den familjära känslan. Vi vill ha full koll på verksamheten och kulturen som vi bygger upp”, säger Natalie Kjellander.

När de satt hemma i köket och skissade på sina visioner, budgetar och affärsplaner kände de sig unga, naiva och förväntansfulla. Nästan två år senare säger de sig ha blivit varma i företagskläderna.

”Det enda som gör mig lite besviken är att jag inte lyckats få Jimmy att sätta sig i en firmabil med enbart rinnande guld i lacken. Jag gillar att spejsa ut och har inte släppt tanken, även om han ogärna vill få blickar på sig. I fram­tiden kommer det nog en guldbil till stan”, säger Natalie Kjellander.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från OracleAnnons

Oracle tar sin egen medicin – Finance transformation

CFO:s har en viktig roll att spela när det gäller att hitta tillväxtmöjligheter efter pandemin. Men det kräver rätt verktyg. Oracles egen finansavdelning kan vittna om stora framsteg när de, liksom resten av företaget, gick över till att använda Oracle cloud.

Läs mer – fyra viktiga steg för framtida tillväxt  

Färre än tolv dagar. Det är så lång tid det tog att göra Oracles senaste bokslut och resultatrapport, allt tack vare Oracle ERP Cloud.

– Mitt team och jag känner verkligen att vi har en unik möjlighet, säger Maria Smith, svp, asst corporate controller, Oracle.

Total digitalisering

Bakgrunden är en total digitalisering av hela Oracle. Koncernen som i många år har hjälpt företag med digitala produkter insåg för några år sedan att man för att kunna hjälpa kunderna vidare till nästa nivå även behövde utveckla en bred digital tjänstelösning: Oracle Cloud. Och för att verkligen skapa det bästa möjliga för sina kunder såg man till att hela koncernen började använda de verktyg som molnet innebär. 

– När vi jobbar med våra finansiella lösningar använder vi samma molnlösning som våra kunder gör, något som känns helt fantastiskt, förklarar Maria Smith.

– När vi nu använder de här produkterna och planerar för att bli bäst i världen på finansiell management så är det inte bara för vår egen skull, utan även för våra kunders.

Det här innebär att Oracles egen användarsida nu kan komma med löpande input för innovation av företagets tjänster, samt att man kan dela med sig av sina egna erfarenheter kring en affärs transformation samt optimering av processer till sina kunder. 

– Oracle är och har varit ett självservice företag sedan många år. Vi har tidigt uppmanat våra anställda till att tänka innovativt och entreprenöriellt för att skapa bästa möjliga förutsättningar till utveckling av våra kunder och projekt. Att agera lösningsorienterat genomsyrar alla våra tjänster samt hur vi jobbar med ständig förbättring och tillväxt både internt som externt, säger Sonia Schilling, Business Leader Sweden på Oracle Sverige.

”God kontroll på hela kedjan”

Och resultatet av det här har inte låtit vänta på sig. Bokslutet gjordes snabbare än någonsin, mer än sjuttio procent av alla transaktioner är helt automatiserade tack vare CPQ Cloud, och hela trettiofem procent av den manuella ekonomihanteringen i koncernen har eliminerats.

– Vi har också paneler där vi kan följa vad som händer i realtid, och alla transaktioner som vi kör genom Oracles system matchas automatiskt med till exempel kontoutdrag vilket ger oss god kontroll på hela kedjan, säger Maria Smith.

Men bara för att man har kommit så här långt innebär inte att man är klar. Planen är att maskininlärning ska kunna automatisera ytterligare en stor del av det tidigare manuella arbetet.

- Vi kommer att kunna automatisera hela 20 000 avstämningar, medan man i andra företag behöver sända 20 000 e-mail för att få så många avstämningar godkända. Det känns väldigt bra att veta att vi inte är fast i det längre inom Oracle, säger Maria Smith.

Förenklade komplicerade procedurer

Även Enzo Tolino, vp of finance, EMEA Oracle, är mycket nöjd med att Oracles ekonomi- och finansavdelning numera använder Oracle Cloud.

– För mig och mitt team är det viktigt att vara uppdaterade. Genom övergången har vi fått möjligheten att förenkla det som i själva verket är mycket komplexa procedurer i en global finansavdelning. Vi vill hela tiden ha de bästa verktygen och processerna, och det får vi genom att använda våra egna system.

Läs mer – fyra viktiga steg för framtida tillväxt  

 

Mer från Oracle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oracle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?