ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Från It-bolag till lekstuga: ”Ser inget slut på den här resan”

  • Kristian Gustafsson och hans pappa snickrar själva KPLN Designs produkter, tillsammans med fem inhyrda snickare. ”Vi har mallar för allting i dag och kan producera effektivt.” Foto: Björn Solfors

Steget från it till snickeri kan tyckas långt. Men Kristian Gustafsson har byggt upp snabbväxande företag i båda branscherna. 

Med KPLN Design tillgänglighetsanpassar han landets lekplatser och parker. 

Hur föds egentligen nya affärsidéer? Ibland räcker det med en kräftskiva.

”Min mamma arbetade inom vården, min syster inom barnomsorgen och pappa var parkchef inom kommunen. 

Vi satt på en kräftskiva och pratade, och tillsammans såg vi ett gemensamt behov”, säger Kristian Gustafsson.

De hadealla erfarenheter av hur sittmöbler i parker och på lekplatser inte var gjorda för äldre personer och männi­skor med olika funktionsnedsättningar. Redan under kräftskivan föddes idén med Kombibordet, KPLN Designs första produkt. En bänk med två höjder, för att välkomna alla åldrar, och där det går att rulla till med rullstol. 

Kristian Gustafsson, som då var pappa­ledig från it-karriären, ville genast testa idéns bärighet. 

”Jag åkte runt till kommuner i Skåne, Kronoberg och Blekinge och presenterade Kombibordet. Jag besökte nästan alla parkchefer och även ansvariga inom vård och omsorg.”

Med sig tillbaka hade han inte bara bekräftelsen på att de var rätt ute. Beställningar på femton bänkar hade också trillat in.

”Det hade vi inte riktigt räknat med. Jag och farsan köpte brädor och började bygga hemma i trädgården.”

Pappans bakgrundsom byggnadsingenjör, och Kristian Gustafssons entrepre­nörsådra, blev en bra kombination. När verksamheten blev för stor för villatomten, och senare också för ett externt snickeri i Emmaboda, startades egen produktion i Johannishus 2014. 

Vid det här laget hade en rad nya ­produkter – allt ifrån utekök och gungor till tillgänglighetsanpassade lekstugor – tagit plats i sortimentet. 

”Varför måste en sandlåda anläggas nere på marken? Vi konstruerade en sandlek, där ettåringen kan stå och leka, och som man också kan rulla till med en rullstol.”

Vid sidanav den egna ­produktionen har företaget blivit återförsäljare av andras varumärken, under namnet Lekplatsgrossisten, för att bli en komplett leverantör. 

Tack vare det greppet lyckades företaget 2015 ro hem ett riks­täckande ramavtal med ­landets kommuner. Omsättningen har nu nått 30 Mkr – och såväl 2018 som 2019 blev företaget utsett till ett av ­Blekinges Superföretag av tidningen Veckans Affärer. 

”När jag når ett mål sätter jag genast mål två och tre. Hur långt kan man komma, hur långt kan man nå? Jag ser inget slut på den här resan”, säger han. 

Men det är inte första gången Kristian Gustafsson bidrar till prisad tillväxt. 2007 blev it-bolaget Densitech, med Kristian som en av grundarna och delägarna, Årets Gasellföretag i Blekinge. 

Företaget hade då lyckats växa med 1 200 procent mellan 2004 och 2007, med en ny idé som i dag känns självklar.

”Jag kom på idén med att påminna patienter som ska till tandläkaren via sms. Uteblivna besök kostar vården mycket pengar, så jag knackade på hos it-direktören på landstinget och fick testa på en mottagning. Vi var först ut i Sverige med den tjänsten.”

Lösningen utveckladesparallellt med studier och extrajobb på Blekinge Tekniska Högskola, och han beskriver studiebidraget som sitt ”riskkapital”. 

Innovationen öppnade ­dörren i tuff konkurrens och runt 2005, när begreppet smartphone gjorde entré, skapade de moderna mobiltelefonernas kameror ett nytt behov. 

”Vi hittade en lösning som kan positionera telefonen och blockera kameran där det är förbjudet att fotografera. Vi sålde tjänsten till Försvarsmakten, Astra Zeneca och andra stora företag, som installerade säkerhets­lösningen i de anställdas telefoner.”

2008 såldesdelen Secure Phone vidare. 

Men en mindre del av grundverksamheten lever kvar, i dag under namnet Densitet, och med Kristian Gustafsson som vd.

”Sms-tjänsten finns fort­farande kvar hos folktand­vården i hela Blekinge, och vi får licensintäkter.”

Varför bytte du bransch? Ska man inte fokusera på det man redan är bra på?

”Jag är inte bra på it. Jag är bra på idéer”, säger han.

2019 sjunkeromsättningen i KPLN Design – enligt Kristian Gustafsson ett medvetet val. Målet är att kliva in på nya marknader med nya produkter, och under året har han rustat både organisation, säljkår och produktion för ökad takt 2020. Mycket är fort­farande hemligt, men han avslöjar planerna på ett giftfritt, underhållsfritt och tillgänglighetsanpassat sortiment av nya lekplatsprodukter. 

”Man pratar mer och mer om den giftfria förskolan. Jag har därför försökt hitta ett alternativ till tryckimpregnerat trä, som ändå klarar vårt klimat.” 

Därmed är den tidigare it-entreprenören tillbaka hemma på gräsmattan, med nya brädor och ritningar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer