1515
Annons

Från fonder till film – han bryter tabut kring ”själens cancer”

Tufft men också humoristiskt. Så beskriver Simon Settergren, till vardags på Spiltan Fonder, sin uppväxt med en schizofren far. Nu debuterar han som manusförfattare till en film om sina erfarenheter.

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Med en fot i finansbranschen och den andra i filmindustrin har Simon Settergren de senaste tre åren utvecklat två parallella karriärer. Till vardags har han varit privatkundsansvarig på Spiltan Fonder. På kvällar och helger har han arbetat med den egna filmen ”Kungen av Atlantis”, en dramakomedi som går upp på bio i mars. 

”Det har varit mycket dubbeljobb, men det här var verkligen en historia jag ville berätta, för att visa att schizofreni inte bara behöver vara nattsvart”, säger Simon Settergren. 

Filmen bygger på hans egna erfarenheter av att växa upp med en pappa som har sjukdomen. Schizofreni är en psykossjukdom där hallucinationer och förändrande verklighetsuppfattningar ofta förekommer och när Simon Settergren var liten trodde hans pappa att han var just kung av Atlantis, därav filmtiteln.

”Men som liten upplevde jag att det fanns ett starkt tabu, där det hade hjälpt om andra hade trätt fram och berättat om sjukdomen, och då inte bara de mörka sidorna, utan också om humorn och självdistansen som jag upplever att min pappa har.”

Psykiska sjukdomar är något det länge talats tyst om, men de senaste åren har allt fler vågat berätta om egna erfarenheter och psykisk ohälsa. Bland dem finns flera bloggare som berättat om panikångest och depressioner, och för några år sedan gav även journalisten och Di-krönikören Maria Borelius ut boken ”Bryt det sista tabut”, där hon bland annat berättar om sin bror som gick bort som ung till följd av sin schizofreni. 

Vad tror du att tabut beror på?
”Att det är en oförutsägbar sjukdom bidrar säkert, att det generellt funnits större förståelse för fysiska än psykiska sjukdomar är också en anledning. Men schizofreni är själens cancer, som någon beskrev det på Schizofreniförbundet. Det tyckte jag var välfångat.” 

Men det var egentligen inte förrän i vuxen ålder Simon Settergren på allvar började reflektera över sin uppväxt. Som 23-åring fick han ett stipendium från Marcus Wallenbergs Stiftelse för att läsa en managementutbildning på Imperial College i London. Först i den brittiska huvudstaden kom tankarna ikapp honom.

”Det var första gången jag var ifrån min familj under en längre tid och i London läste jag med personer som kom från en väldigt trygg bakgrund. Det fick mig att inse att min uppväxt kanske inte riktigt var som alla andras.” 

Hur gick tankarna då?
”Jag insåg att jag hade känt mig ensam som barn, att jag hade känt skam och försökt dölja min pappas sjukdom för kompisar och flickvänner. Där och då blev tankarna ganska tunga att bära och antingen kunde jag låta dem banka ner mig, eller så försökte jag göra något konstruktivt av det här. Det var så jag började skriva manuset.”

Att han valde just filmmediet berodde på att han under sin studietid hade producerat några kortfilmer och haft roller i bland annat tv-serien ”Modus” och filmen ”Mamman, flickan och demonerna”, som även den handlar om psykisk sjukdom.

Kungen av Atlantis bygger på dina upplevelser, men är en fiktiv berättelse. Hur valde du vad du skulle dela med dig av?
”I början tog det emot att berätta en så personlig historia, men för mig har det varit viktigt att tackla ämnet med allvar och djup, men också kärlek och värme. Ytterst har jag velat göra en film som kan hjälpa andra i samma situation, men också få min pappa att skratta.” 

Hur reagerade din pappa på att er relation skulle bli film?
”Han var orolig, även om han förstod att jag gjorde det för att skapa förståelse. Han har också känt en slags skam över sjukdomen. Men han blev lugn när det blev klart att Philip Zandén skulle spela honom. 'Han är ju snygg ju', var pappas kommentar och när vi hade klippt filmen är det han som har skrattat högst av alla.” 

Du spelar själv sonen i filmen. Var det självklart att du skulle ha en roll?
”Nja, att det blev jag beror nog mest på budgeten och att jag var billigast”, skrattar han. 

För det är med knappa resurser som filmprojektet pågått i tre år. Manusarbetet, där han även fått hjälp av dramatikern Ursula Fogelström, finansierade Simon Settergren via ett stipendium om 125.000 kronor från Anders Sandrews Stiftelse. Han har även satsat en hel del egna pengar och tilldelades en extrautdelning ur stiftelsen Sollos pris, som förvaltas av Spiltan, som har bekostat slutproduktionen. 

”I brist på finansiering hade vi kört fast, så bidraget från stiftelsen kom väldigt lägligt. Efter att Per Håkan Börjesson ringt och berättat om det gick jag som på moln. Jag är så otroligt tacksam för att äntligen ha kunnat slutföra den här filmen, så nu lär jag aldrig sluta på Spiltan Fonder.” 

 


Innehåll från EKNAnnons

Så försäkrar Kiruna-bolaget jätteaffärerna i utlandet

Kiruna Wagon tillverkar godsvagnar, och hittills har kunderna mest varit svenska gruvjättar. Men med affärer i Egypten och kanske Zambia – större än de senaste 15 årens sammanlagda omsättning – har de tagit hjälp på flera sätt av Exportkreditnämnden, EKN.

Läs mer om hur du kan minska betalningsrisken i dina exportaffärer. 

Historien om Kiruna Wagon tog sin början under tidigt 2000-tal. LKAB behövde nya och bättre malmvagnar och uppdraget föll på ett konsortium av norrländska företag och verkstäder. Ur det konsortiet växte Kiruna Wagon fram, i dag ägt av tre norrländska familjer.

– Vi fick sedan kunder som Boliden och Kaunis Iron och hade till slut 100 procent av den svenska marknaden i vår lilla nisch. Då insåg vi att vi var tvungna att titta på export, säger Fredrik Kangas som är vd på Kiruna Wagon.

Så fort export kom på tal tog Kiruna-bolaget kontakt med EKN, som har i uppdrag att hjälpa svenska exportföretag. I en rad offerter till kunder i utlandet använde de sig av EKN:s garanti för kundfordringar – garantin innebär att Kiruna Wagon får betalt även om kunden till slut inte kan betala.

”Nödvändigt för att ens våga offerera”

– Den här garantin var absolut nödvändig för att vi ens skulle våga offerera på en stor affär om 300 vagnar till Egypten. När vi vet att vi får betalt är det dessutom lättare att erbjuda kunder bättre och längre kreditvillkor, vilket ofta är en förutsättning för att få kontraktet.

Just nu planerar Kiruna Wagon för en ännu större affär tillsammans med Alstom, före detta Bombardier, gällande 1 500 vagnar till Zambia. Det är nästan lika många som företaget levererat sedan det grundades i början av 2000-talet.  Och här har en annan garanti från EKN varit nyckeln i offertarbetet.

EKN garanterade förskottsgarantin

– Affären är så stor att vi behövde få ett förskott på 50 miljoner kronor för att ens kunna börja tillverka. Alstom behövde då en garanti från vår bank för det förskottet, men banken behövde i sin tur säkerhet för att våga ställa ut garantin. Och det löste EKN, förklarar Fredrik Kangas.

EKN gick in och garanterade bankens kreditrisk i förskottet, och på så sätt kunde Alstom säga ja till förskottsbetalningen. Enligt Fredrik Kangas var det avgörande.

– Hela affären bygger på den här förskottsgarantin, och det hade verkligen inte gått att lösa på något annat sätt. De här garantierna från EKN har varit absolut avgörande för vår export och vår tillväxtresa.

Vill du veta mer om hur du kan stärka din globala konkurrenskraft, klicka här.

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?