1515

Från Borås till Mars – Gasellbolagets tyg används av Nasa

Från textilstaden Borås till en röd planet i solsystemet – Oxeons speciella kolfibertyg är en av komponenterna i den helikopter som Nasa använt under sina historiska flygningar på Mars.

Andreas Martsman och Henrik Blyckner på företaget Oxeon i Borås.
Andreas Martsman och Henrik Blyckner på företaget Oxeon i Borås.Foto:Marie Ullnert/Bilduppdraget
Foto:Marie Ullnert/Bilduppdraget

Raketbränsletankar, fjärrvärmerör, ishockeyklubbor, högtalarmembran, paketleveransdrönare och tankar för flytande väte. 2010 års Supergaseller Oxeons kolfibertyg har många användningsområden.

Nu har företaget tagit klivet från Borås hela vägen till en annan planet. När Nasa:s minihelikopter Ingenuity lyfte tre meter och roterade ett varv runt sig själv den 19 april utgjorde tyget ”skelettet” i flera av kompositdelarna. 

”Rotorbladen, plattan som solpanelerna sitter på och delar av elektronikboxen på undersidan av helikoptern har vårt tyg i sig. Tyget bakas in i plast så att det blir en kolfiberkomposit”, berättar Andreas Martsman, vice vd för Oxeon.

Uppdraget från Nasa landade på Oxeons bord redan för tio år sedan. Men det var först efter den lyckade kontrollerade flygningen på den röda planeten som man fick bekräftat att tyget faktiskt satt på den helikopter som flög på Mars.

”Vi har jobbat med olika labb och delar av Nasa under många år. De frågade oss helt enkelt vilka versioner av våra material vi skulle rekommendera för att de skulle kunna bygga kompositer med lägsta möjliga vikt och högsta styvhet. Det här blev slutresultatet”, säger Andreas Martsman.

Foto:Marie Ullnert/Bilduppdraget

Precis som på Marshelikopterns vingar ser man ofta det storrutiga mönstret även på Formel 1-bilar. Stora delar av karosserna, exempelvis motorkåpor, vingar, kåpor och golv, är byggt av Textreme – som är namnet på företagets patenterade kolfibertyg.

”När det gäller uppdraget på Mars handlar det om begränsade volymer, cirka hundra kvadratmeter, men det är ett bevis på att vi levererar unika produkter som lämpar sig väl för drönare och annat som ska vara ultralätt”, säger Andreas Martsman.

I framtiden tror han att segment som fjärrvärmerelining, leveransdrönare och flygande taxiverksamheter (Air mobility) kan vara intressanta områden för ökad tillväxt.

Samarbetet med Nasa kan bli en bra dörröppnare. Den 30 april genomförde helikoptern sin fjärde flygning och har nu övergått från teknisk demonstration till ”operationell plattform”. 

”Den har visat sig vara långt mer robust och välkonstruerad än vad man vågade tro. Det känns såklart oerhört häftigt att vårt material kan vara med och möjliggöra en sådan historisk händelse.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?