1515

Från Bill Gates till GW Perssons investeringar – topp 10 från Di Weekend 2020

En exklusiv intervju med Bill Gates om vaccinforskning och kritik av svensk coronastrategi. Leif GW Persson som frikostigt berättar om sina investeringar och privatekonomi. Historien om vad som hände företaget Evanoff Group, som drev pastavarumärket Paolos, dygnet efter Paolo Roberto åkt fast för sexköp och varumärket förintades på några timmar. 

Det är några av de allra mest lästa intervjuerna och reportagen från Di Weekend 2020. Här är topp-tio långläsning.

Foto:Gustaf Månsson/Joey Abrait/TT

Bill Gates: ”Sveriges strategi var ett misstag”

Som enda skandinaviska mediekanal gjorde Di:s Karin Grundberg Wolodarski en intervju med Bill Gates, om Gates foundation satsning på vaccinforskning och synen på covid-19. Intervjun skedde online med webbkamera, med Gates på kontoret i Seattle. 

Bill Gates.
Bill Gates.Foto:Mark Schiefelbein

Leif GW Persson om investeringarna: ”Vi tjänar en jävla massa pengar”

Folkkäre Leif GW Persson är inte bara brottsexpert, utan också en aktiv entreprenör inom flera områden. För Di Weekend berättade han bland annat om sitt nya investmentbolag, aktieköp och hur han fördelat sin förmögenhet i familjen.

Leif GW Persson.
Leif GW Persson.Foto:Gustaf Månsson

Så förintades sexköpet varumärket Paolos på en dag

TV-profilen Paolo Roberto greps för, och erkände, att han köpt sex på en bordell i Stockholm. Varumärket som han lånat ut sitt namn till, Evanoff groups Paolos, förintades på ett dygn. Här är historien från Evanoffs sida.

Foto:HENRIK ISAKSSON/TT

Ulf Kristersson nobbar alliansen – vill gå till val med Ebba Busch

I en intervju i juni i år slog moderatledaren Ulf Kristersson fast att han absolut inte tänkte gå till val med alliansen - samt att han numera anser det oproblematiskt att regera med hjälp av SD.

Peter Englund: ”Alla visste att Arnault var ett svin”

Bokaktuelle Peter Englund berättar för första gången om vad som egentligen hände i  Svenska akademien efter skandalen kring övergreppen som skett under många års tid, liksom om hans relation till framlidna Sara Danius.

Helena Helmersson gör om allt efter mardrömsstarten

H&M vd Helena Helmersson tillträdde den 30 januari i år. Några veckor senare stängde H&M 80 procent av alla sina butiker på grund av pandemin. I sin första, stora personliga intervju berättar Helena Helmersson om H&M nya planer.

H&M:s vd Helena Helmersson.
H&M:s vd Helena Helmersson.Foto:Jesper Frisk

Wallenbergsfären gör sig redo för maktskifte – Di kartlägger 31 arvtagare i nästa generation

Familjen Wallenberg är Sveriges mäktigaste finansfamilj. Sjätte generationen Wallenberg står nu på tur att ta över - här är de 31 arvtagarna, i åldern 8 till 41 år.

I Joe Bidens fotspår - så formades han av uppväxten och personliga tragedier

Innan USA:s historiska val tippades Joe Biden som vinnare, mot sittande president Donald Trump. Di:s USA-korrespondent Frida Wallnor besökte Joe Bidens hemstad och målar porträttet av USA:s kommande president.

USA:s kommande president Joe Biden.
USA:s kommande president Joe Biden.Foto:Susan Walsh

Svenska LA-miljardären: ”Sverige är inte tillräckligt kapitalistiskt”

Suzanne Saperstein är känd för bland annat sitt Versailles-liknande slott i Los Angeles och extrema miljardärsliv. I dag driver hon ett trädgårdsföretag med sina barn som omsätter 2 miljarder kronor.

Lotta Klemming är Sveriges enda kvinnliga ostrondykare

Efterfrågan på ostron har ökat markant i Sverige på senare år, men vi äter mest importerade varianter. Från Grebbestad arbetar Lotta Klemming på att introducera svenska ostron på finrestaurangerna. Men bakom sig har hon en oväntat mörk historia.

Lotta Klemming.
Lotta Klemming.Foto:Joey Abrait

 


Innehåll från EfterklangAnnons

Optimal ljudmiljö ökar arbetsplatsens attraktionskraft

Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.
Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.

Ljudmiljön är en av de främsta orsakerna till klagomål på kontorsarbetsplatser. Öppna kontorslandskap skapar ofta en ljudmiljö som leder till stress, missnöje och produktionsbortfall. Efterklang jobbar med att skapa en optimal ljudmiljö för arbetsplatser. –Tricket är en sömlös balans mellan isolering, absorption och ljuddesign, säger Zlatan Idnert, chef för Efterklang.

Övergången från små cellkontor till öppet kontorslandskap har inte skett helt utan utmaningar. I ett kontorslandskap är det viktigt med både koncentration och interaktion. Därför måste ljudmiljön utformas för att möjliggöra olika typer av aktiviteter. Utmaningen är att koncentrationssvårigheter på grund av störande ljud kan vara ett resultat av bullrig omgivning, men också av för tyst omgivning. Det är även viktigt att förstå människors subjektiva uppfattning av ljud och att kunna utforma en miljö där det finns samspel mellan både akustik och psykoakustik. 

Efterklang erbjuder rådgivning utifrån ett helhetsperspektiv i alla frågor som rör ljud. Ljud är en självklar och viktig komponent i alla miljöer. Utöver att akustiken ska uppfylla gällande standarder och krav är det viktigt att ljudmiljön är anpassad till situation, aktivitet och verksamhetens verkliga behov.  

– Först och främst måste akustiken åtgärdas – ljudisolering och absorption, så att onödigt buller dämpas och rummets funktion kan garanteras. Samtidigt som akustiken ses över är det också viktigt att planera för tillförda ljud. Ljud som ska stimulera till koncentration, samarbete och energi, förklarar Zlatan.

Margareta Andersson, ljudarkitekt på Efterklang, fyller i:

– En bra arbetsgivare behöver ställa sig frågorna: vad gör människorna på den här platsen? Bör vi ha andra typer av ljudformer? Vi är alla väldigt olika och har olika inlärningssätt, behov och arbetsuppgifter. Vissa dagar behöver man skriva, vissa dagar stimulera kreativiteten. En bra kontorsmiljö har tagit hand om alla de här aspekterna med ”ljudöar”, där det är tillåtet att prata och man kanske spelar lite musik medan andra ytor får vara mer tysta.

Bra ljuddesign

Ljud är en profession och Efterklangs verksamhet baseras på en bred flora av expertis. Med sitt sömlösa perspektiv är Efterklangs erbjudande världsunikt. Det handlar om allt från att säkerställa rätt akustiska förutsättningar, genomföra research och förstudier till att veta hur konsonanter ska maskeras och hur högtalare ska placeras. Det är med ljud lite som det är med belysning: du kan inte ta en lampa och tro att den ska funka överallt för alla ändamål, menar Margareta.

Ljudet som tillsätts ska helst vara dynamiskt och naturligt, inte skarpt och stressande som till exempel vitt brus. Efterklang har spelat in hundratals autentiska ljud i skogar som de arbetar med. Naturliga element är naturligt dynamiska och behagliga att lyssna på och jobba till.

En annan viktig aspekt är att bra ljuddesign samspelar med hela upplevelsen – även den visuella, säger Margareta

– Att ta hand om akustik och ljud behöver inte vara fult, tvärtom kan det vara estetiskt snyggt. Vi utgår från och arbetar i linje med den gestaltning som finns på kundens kontor. Det är också dags att döda myten om att nedpendlade undertak är universallösningen. Det finns många spännande och estetiskt tilltalande lösningar på marknaden idag!

Ljudmiljön central efter pandemin

Margareta tror att ljudmiljön kommer vara central för att arbetsplatser ska behålla sin attraktionskraft efter pandemin, när vi lämnar hemarbetet och återgår till kontoren igen.

– Ska vi vara på en arbetsplats 40 timmar i veckan så måste det vara bättre än hemma, i grunden är det attraktiva arbetsplatser vi skapar, avslutar hon.

Om Efterklang

Efterklang är Nordens ledande kompetenscentra inom rådgivning, design och projektering av akustik, ljud och vibrationer. De är baserade i Skandinavien med över 130 medarbetare som skapar miljöer med mindre buller och vibrationer och mer välljud. Efterklang är ett varumärke inom AFRY-koncernen.

Läs mer på www.afry.com/sv/efterklang

 

Mer från Efterklang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Efterklang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?