Annons

Framtidens bilar ställer nya krav

Allt mer högteknologiska bilar får konsekvenser för försäkringsbolagen.

Att utveckla försäkringslösningar för självkörande bilar är däremot inte det mest relevanta just nu, menar Klas Svensson, Head of Digital Sales & Customer Experience på If. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Förra våren berättade Elon Musk att tekniken för att göra Teslas bilar fullt självkörande skulle vara färdig mot slutet av 2019. Så blev det inte, varken lagar eller Teslas teknik hade kommit tillräckligt långt. 

I andra delar av branschen har kanske förväntningarna på utvecklingstakten varit något mer modesta, en syn som även Klas Svensson, Head of Digital Sales & Customer Experience på If delar. 

”Det är klart att självkörande bilar kommer att ge upphov till många nya utmaningar, som exempelvis vems felet blir om två självkörande bilar krockar. Men det är långt dit och just nu inte det mest relevanta för oss. Däremot leder mer teknologi som assisterar föraren till ett minskat antal olyckor. Samtidigt blir de skador som uppstår dyrare att reparera.”

Däremot har delningsekonomi sedan en tid tillbaka påverkat försäkringsbolagens produktutbud. If har till exempel ett samarbete med det danska bildelningsföretaget Green Mobility. 

”I vanliga fall sätter vi pris efter föraren, men här är det mer utmanande. Uppkopplingen gör dock att det på sikt kan bli så att de som kör bra får rabatt och tvärtom även i den här typen av tjänster.”

Digitaliseringen, som accelererat rejält av coronakrisen, har också fått en rad nya konsekvenser för ett försäkringsbolag som If. 

”Vi har redan tidigare jobbat med cyberrisker, men då har det främst varit i stora bolag. Nu kommer efterfrågan på den typen av försäkringar även från mindre bolag. Vi har också anpassat våra företagsförsäkringar till följd av jobba hemma-trenden, exempelvis att olycksfallsförsäkringen gäller under arbetstid även om den anställda är ute med hunden på lunchen.”

Klas Svensson, If.
Klas Svensson, If.

På If Tech Lab hamnar idéer från verksamheten som inte riktigt hinner förverkligas i den normala verksamheten, en slags accelerator för innovation.

”Det mest spännande på Tech Lab just nu är ett system som i realtid analyserar exponering på events, som exempelvis naturkatastrofer, för våra kunders verksamheter globalt. Att kunna varna en kund om en orkans förväntade bana, vilka delar av deras verksamheter som är exponerade och rekommendera åtgärder för att minimera skada”, säger Klas Svensson.  

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?