1515
Annons

Frams intäkter ökar kraftigt

First North-listade Fram hade intäkter på 10,6 miljoner kronor under det första kvartalet 2020, en tillväxt om 62 procent jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen uppgick till 8,2 miljoner kronor, en ökning med 46 procent jämfört med första kvartalet 2019.

Under kvartalet införde Vietnam tidigt omfattande restriktioner på grund av coronaviruset vilket fått direkt och indirekt påverkan på Fram-gruppens intäkter och resultat, skriver bolaget.

Standing Teams, med flertalet kunder i Europa, påverkades negativt av att ett antal kunder råkat ut för ekonomiska svårigheter som en följd av pandemins inverkan på deras verksamhet. Likaså har affärsområdet Venture Building drabbats negativt av de restriktioner som Vietnam infört vad beträffar skolor och generell ekonomisk aktivitet.

Mot bakgrund av coronapandemin beslutade Fram under kvartalet att implementera ett kostnadsbesparingsprogram samt drog tillbaka intäktsprognosen för 2020. Programmet innebär bland annat att Buildde stängdes ned och att lanseringen av Bidbidi skjuts upp på obestämd framtid. Vidare belastas resultatet under årets första och andra kvartal negativt av omstruktureringskostnader av engångskaraktär.

Programmet kommer att vara implementerat innan slutet av det andra kvartalet och väntas att medföra positiva besparingar om upp till en halv miljon kronor per månad. Venture Builder-portföljen består efter omstruktureringen av åtta verksamma ventures (varav Dragonlend, Smartbuddy och Wowmelo drivs vidare i form av en sammanslagen fintech-grupp med en gemensam ledningsgrupp).

Ebitda-resultatet för det första kvartalet blev -5,0 miljoner kronor (-2,0). Bolaget har en kassa om drygt 51 miljoner kronor.

Desenio ökade försäljningen med 125 procent – aktien upp 7 procent

First North-listade Posterbolaget Desenio ökade nettoförsäljningen med 125 procent i första kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol till 402 miljoner kronor. ”Första kvartalet har överträffat våra förväntningar”, kommenterar vd:n Fredrik Palm. Aktien lyfter nästan 7 procent på onsdagsmorgonen. 

Desenios vd Fredrik Palm.
Desenios vd Fredrik Palm.Foto:Joey Abrait

Den organiska försäljningen, som exkluderar Poster Store som bolaget förvärvade under fjärde kvartalet, stod för 61 procent av tillväxten. 

Rörelseresultatet landade på 67,4 miljoner kronor, motsvarande en bruttomarginal på 16,8 procent. 

Tillväxt är ett ledord för Desenio, och under kvartalet ökade antalet aktiva konsumenter mer än 97 procent jämfört med första kvartalet 2019 till 3,5 miljoner kunder. 

Integrationen med förvärvade Poster Store fortlöper enligt plan där Fredrik Palm och Desenio räknar med årliga synergieffekter på 50 miljoner kronor. Under 2021 beräknas 25 miljoner kronor kunna sparas in, och 2 miljoner kronor har förverkligats under första kvartalet. 

Under pågående kvartal förväntas tuffare jämförelsetal och en negativ organisk tillväxt, på grund av den pandemiboom som rådde under andra kvartalet i fjol. Målet att öka nettoförsäljningen med 35 till 40 procent under 2021 är dock intakt. 

Desenio finns nu på 35 marknader och tittar på nya landvinningar. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera