1515

Fråga experterna: Hur beskattas dödsboets bostadsförsäljning?

Ställ dina privatekonomiska frågor till Di:s experter. 

Di:s privatekonomiska experter Jenny Petersson och Hans Bolander svarar på läsarnas frågor rörande sin privatekonomi.
Di:s privatekonomiska experter Jenny Petersson och Hans Bolander svarar på läsarnas frågor rörande sin privatekonomi.Foto:Jesper Frisk

I min släkt har ett dödsbo sålt en bostadsrätt efter många år. Hur beskattas försäljningen?
”Bostadsplanerare”

Det är inte ovanligt att dödsbon under en viss tid äger en fastighet eller en bostadsrätt. Trots att ett dödsbo är en juridisk person kan en bostad som varit privatbostad för den avlidne fortsätta att vara en privatbostad för dödsboet.

Men det finns en tidsgräns. Bostaden klassas som privatbostad bara under dödsfallsåret och följande tre år. En försäljning därefter klassas som en affär med en näringsbostadsrätt om den fortfarande ägs av dödsboet.

Den effektiva skatten på vinsten, efter avdrag för sedvanliga omkostnader och reparationer, är då 27 procent. Det ska jämföras med den effektiva skatten vid en försäljning av privatbostad som är 22 procent.

 

Jag undrar när man ska skatta för erhållen garantiersättning. Är det vid tidpunkten när garantiavtalet undertecknas eller är det när garantiersättningen utbetalas? Vid den förstnämnda situationen kan det ju bli att man får skatta även om garantiersättningen sedan inte utbetalas.
”Hans”

Om en fysisk person ställer upp som garant vid en nyemission, och åtar sig att teckna en viss del av nyemissionen till ett förutbestämt pris, får denne vanligtvis en ersättning, eller provision.

Enligt Skatteverkets rättsliga rådgivning jämställs ett garantiåtagande med en option, och beskattas på samma sätt. Det innebär att garanten ska ta upp ersättningen i deklarationen (i inkomstslaget kapital) det beskattningsår som garantiavtalet ingicks, och inte när själva provisionen betalas ut, om det skulle vara ett annat år.

Det beror på att garantiåtagandet inte är avsett för allmän omsättning. 

Skulle det senare hända något som leder till att ersättningen inte betalas ut får man begära omprövning av sin deklaration.

 

Lyssna också på podden Smarta Pengar:

 


Innehåll från Polarn O. PyretAnnons

Polarn O. Pyret: Vårt mål är ”tre barn i varje plagg, minst”

Det finns ett allt större intresse från dagens konsumenter kring återbruk och återvinning, och second hand har fått en allt högre status hos den klimatmedvetna shopparen. Som en del i sitt hållbarhetsarbete möjliggör nu Polarn O. Pyret för fler att kunna återanvända kläder genom att utöka sitt second hand-sortiment.

– Vårt mål ”tre barn i varje plagg, minst” har aldrig känts mer aktuellt. Idag ärvs 63 procent* av alla våra ytterkläder vidare till minst tre barn och i framtiden hoppas vi att detta även kommer att gälla våra övriga kläder, berättar Johan Munck, VD Polarn O. Pyret. 

Sedan starten 1976 har Polarn O. Pyret gjort kläder av högsta kvalité, kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som sedan kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. 

– Som en del i vårt hållbarhetsarbete har vi gått ut med ett löfte om att minska mängden nyheter vi producerar. Det innebär att antalet nya artiklar per år blir färre, men också att de nyheter vi lanserar får leva längre i butik. Det ihop med vår second hand-tjänst hoppas vi bidrar till sundare konsumtionsmönster, säger VD Johan Munck. 

Polarn O. Pyret var tidigt ute med second hand-försäljning på nätet, redan 2010 startades en tjänst online. Förra året breddades konceptet till alla företagets butiker i Norden. 

– Att våra kläder säljs på andrahandsmarknaden är inget nytt. Kvalitén håller för flera barn och vi har i många år varit i toppen när det gäller försäljning på olika marknadsplatser som erbjuder andrahandsförsäljning. Vi såg det som en möjlighet förra året att även erbjuda det här i våra butiker och nå ut till nya kundgrupper, säger Johan Munck. 

Second hand-tjänsten är enkel. Du lämnar in plagg till butiken och som ersättning får du en värdecheck som kan användas till att köpa nya, eller ”nya” begagnade plagg. Och mottagandet har varit mycket positivt, berättar Johan Munck.

– Det har varit fantastiskt att se plagg som är över 20 år gamla komma in och säljas vidare. Efterfrågan har varit stor och varorna hittar en köpare väldigt snabbt. Vi började med att enbart ta emot ytterkläder men fick direkt feedback att kunderna önskade mer. Så i augusti adderade vi jeans och ull till second hand-sortimentet och nu adderar vi alla babykläder. 

Utöver second hand-tjänsten kan Polarn O. Pyrets kunder även lämna in ytterplagg för lagning. 

– Vår grund är att vi alltid ska tillverka slittåliga plagg som håller för lek och ett aktivt liv. Men ibland händer det att en jacka går sönder. För att ta vara på sådana plagg har vi vår lagningstjänst PO.P Repairs. Vi lagar våra ytterplagg till självkostnadspris, oavsett hur gamla de är. På det här sättet kan vi rädda många plagg som annars hade kastats helt i onödan, avslutar Johan Munck.

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra bekväma barnkläder av hög kvalitet. Det betyder lekvänlig design, utan något som skaver eller stramar, som också ska hålla tvätt efter tvätt. 2010 startades en second hand-tjänst online och från 2020 finns den i samtliga butiker i Norden. Där erbjuds även kunderna reparationstjänsten PO.P Repairs vår reparationsservice av ytterkläder. Polarn O. Pyrets mål är ”tre barn i varje plagg, minst”.

www.polarnopyret.se

*Polarn O. Pyrets kundundersökning 2021.

https://www.polarnopyret.se/second-hand 

https://www.polarnopyret.se/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Polarn O. Pyret och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?