Annons

FRA: Så skyddar vi Sverige från cyberattacker

Cyberattacker med syfte att stjäla viktig information från svenska myndigheter  ökar. Men även privata bolag och landets lärosäten hotas.

"Det är ett stort problem", säger Cecilia Laurén på Försvarets radioanstalt (FRA).

Foto:Gustav Sjöholm/TT
Cecilia Laurén, Försvarets radioanstalt.
Cecilia Laurén, Försvarets radioanstalt.

Cyberattacker från andra statsaktörer har både blivit fler och mer sofistikerade och på World Economic Forum i Davos i januari pekades it-attacker ut som ett av de största hoten mot samhället. 

På Försvarets radioanstalt (FRA) har hanteringen av angrepp riktade mot Sverige blivit en del av vardagen.

"Det här är ett stort problem som handlar om Sveriges säkerhet och integritet, men också i förlängningen om landets välstånd", säger Cecilia Laurén, senior informationssäkerhetsexpert på FRA.

FRA har som uppgift att skydda svenska myndigheter och statligt ägda bolag mot it-angrepp. Detta görs bland annat genom varningssystem men också genom it-säkerhetsanalyser med syfte att stötta och höja säkerheten ytterligare på landets myndigheter och statliga företag.

"På uppdrag sätter vi oss i hackarens ställe och bryter oss in i den specifika myndighetens system. Utifrån de sårbarheter som vi identifierar skrivs sedan en åtgärdsrapport som beskriver vad som bör göras för att täppa igen luckorna. Inte sällan handlar bristerna om lösenord och kontohantering", säger Cecilia Laurén.

Men även privata aktörer och lärosäten berörs av cyberhoten från andra stater, berättar Cecilia Laurén. Information som är högintressant är bland annat forskningsresultat, patent och utvecklingsprojekt.

"Andra uppgifter som statsaktörer vill komma åt handlar om Sveriges försvarsförmåga och försvarsindustri, strategisk politisk information och även information om den kritiska infrastrukturen såsom telekom, energi och transporter", säger Cecilia Laurén.

Det finns ett flertal olika typer av cyberattacker, men enligt Cecilia Laurén är ett av de vanligare tillvägagångssätten att skicka mejl som bär på skadlig kod med syfte att ge angriparna ett fotfäste inom den attackerade organisationen.

"Cyberattackerna ökar i omfattning och blir allt mer avancerade. Därför gäller det att ständigt arbeta aktivt för att motverka angrepp men också att göra frågan förståelig för de ansvariga i ledningen som inte i huvudsak sysslar med it-säkerhet. Vi efterlyser också ett tätare samarbete myndigheter emellan, men också mellan myndigheter och privata företag", säger Cecilia Laurén.

Framtiden innebär även att FRA står inför nya utmaningar.

"För vår del gäller det att räcka till när efterfrågan på våra tjänster ökar. Och över tid ser vi att kompetensförsörjningen för området på nationell nivå kommer bli en stor utmaning för oss liksom för många andra."

Vad hade ni velat se från politiskt håll?
"I samband med den nya regeringsförklaringen presenterades det också att regeringen har som avsikt att upprätta ett nationellt center för att öka informations- och cybersäkerheten. Det ställer vi oss positiva till och där ser vi också att FRA har en viktig funktion att fylla", säger Cecilia Laurén.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?