ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Fotografiska öppnar i New York – har ett helt 1800-talshus på Park Avenue

NEW YORK. Fotografiskas etablering i New York har kantats av ständiga förseningar. Men bröderna Broman tycks inte ha nöjt sig med annat än det bästa.

I höst är de redo att välkomna New York-publiken i en pampig 1800-talsbyggnad på självaste Park Avenue och med en stjärnrestauratör i teamet.

”Det är ett stort bygge i ett litet hus.”

Jan Broman får höja rösten rejält när han visar runt i byggnaden på Park Avenue på Manhattan. Här ska utlandsexpansionen av hans fotomuseum Fotografiska snart slå upp portarna.

Så vidare litet är huset inte: 4 000 kvadratmeter fördelat på sex våningsplan. Men på grund av den febrila aktivitet som pågår känns det faktiskt lite trångt. En mindre armé av byggjobbare svetsar, spikar, bär och tvättar fasad. Di:s utsända förses med hjälm och får skäll för att ha öppna skor.

Men Jan Broman, som är ansvarig för utlandsetableringarna, framstår som lugnet själv, trots den korta tid som återstår till invigningen den 17 oktober.

”Nej, jag är inte orolig. Jag har sett schemat över bygget och känner mig ganska lugn.”

Det har gått nio år sedan bröderna Jan och Per Broman öppnade Fotografiska i Stockholm. Men också New York-projektet, där de äger 40 procent, har hunnit skrapa ihop några årsringar. De började leta efter en lämplig lokal redan 2013.

  • Jan Broman visar Fotografiska New York. Fotografiska hyr även kyrkolokalen vägg i vägg som ska bli en av de bästa barerna i New York. Foto: Jack Mikrut

Vad har varit den största utmaningen?

”Det är att New York är som det är, så dyrt. Att hitta rätt fastighet har varit extra svårt. Byggnaden måste ha karaktär, det måste fungera med utrymningsplaner, kommunikationer, i något slags ’up and coming’-område och så vidare.”

Byggnaden, som är från 1894, hittade bröderna i november 2015. Sedan dess har projektet kantats av förseningar. Nu senast på grund av hissproblem.

Var New York ett självklart val?

”Ja. När man sitter hemma i Sverige och vill ut i världen så är New York självklart. Även om vi hade vetat hur den här resan skulle bli så tror jag fortfarande att det hade varit förstavalet.”

Varför?

”Att komma hit och ha en fastighet på Park Avenue visar att vårt projekt är på riktigt. Det öppnar upp så mycket nya möjligheter, så många nya relationer som inte går att få i andra städer. New York är en form av globalt epicentrum.”

För att leva upp till utrymningsföreskrifterna blev det blivande museet tvunget att hyra in sig också i den lilla kyrka som råkade ligga i grannfastigheten. Där ska det nu bli cocktailbar med imponerande takhöjd.

Just när det gäller mat- och dryckesdelen är det tydligt att Fotografiska spänner bågen.

På den amerikanska hemsidan står det att ni vill sticka ut matmässigt. Det är rätt kaxigt att påstå i en stad som New York.

”Ja, men vi kommer att sticka ut. Det finns ju otroligt många bra restauranger här men jag tror att den här ändå kommer rankas som topp-15.”

De siktar inte på några Michelin-stjärnor, men däremot på ett helhetskoncept som står sig starkt. Till sin hjälp har de anlitat Stephen Starr, som nyligen utnämnts till USA:s bästa restauratör, med New York-krogar som exempelvis Le Coucou, Buddakan och Upland.

  • Foto: Jack Mikrut

Så det blir ingen svensk prägel?

”Nej, det blir en europeisk meny, med amerikansk twist. Vi blandar och ger från hela Europa.”

Förutom restaurangen på plan två och cocktailbaren i kyrkan blir det också ett café på entréplan samt en mindre eventdel högst upp.

Redan nu kan förbipasserande ta del av fotografier på de roterande skyltfönster som pryder byggnaden med texten ”WTF is Fotografiska?”.

För att marknadsföra sig har Fotografiska också tagit över en tunnelbanestation i West Village, och kommer att öka exponeringen inför oktober. Man räknar också med draghjälp från en av premiärutställarna.

”Vi har ett projekt tillsammans med Time Magazine som handlar om moderskap i New York”, berättar Jan Broman. Time kommer att släppa en specialutgåva i samband med Fotografiskas öppnande.

Vad händer för dig efter att ni öppnat?

”Jag kommer att fokusera på våra nya utlandsprojekt. Vi kommer att ha två öppningar i Europa de närmaste åren, utöver London. De ligger en bit fram i tiden, men det är redan full fart.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies