1515

”Fotografins Louisiana” öppnar i Falsterbo: ”Få liknande i Europa”

FALSTERBO. På lördag öppnar Falsterbo Photo Art Museum med visionen att göra det till en en samlingsplats för älskare av fotokonst. Bakom museet står Claes och Christina Lindquist som på två decennier byggt upp en stor samling konstverk av kända fotografer. 

Claes och Christina Lindquist.
Claes och Christina Lindquist.Foto:Lars Jansson

Den kritvita sanden, den glesa tallskogen och den charmiga byn har i över hundra år lockat besökare till Falsterbohalvön. På sommaren handlar det om badgäster, andra årstider om golfare, fågelskådare eller naturintresserade som vill se sälkolonin längst ute på sanddynerna. Nu vill Claes och Christina Lindquist addera ytterligare en attraktion hit, nämligen ett konstmuseum i en tidigare nattklubbslokal, precis intill Falsterbos södra strandremsa. 

”Själva omgivningen är viktig för ett museum. Det handlar om att ge besökarna en helhetsupplevelse och den här platsen är helt perfekt för det”, säger Christina Lindquist och drar en parallell till Louisiana, det världskända konstmuseet i naturskön miljö på andra sidan av Öresund. 

”Men vi säger väl fotografins Louisiana då, så vi inte retar någon”, skrattar hennes man, Claes Lindquist, samtidigt som han visar runt i lokalerna där konstverk hängs upp inför invigningen den 1 maj. Visionen är att locka hit konstintresserade från inte bara Sverige utan hela norra Europa. 

”Det låter kanske märkligt ambitiöst, men det finns faktiskt få liknande i Europa som det vi skapar här: ett konstmuseum som ställer ut originalkonst från olika världskända fotokonstnärer.” 

Claes Lindquist har en lång karriär bakom sig i näringslivet där han bland annat suttit i ledningsgruppen på börsnoterade Hexagon. Han har även byggt upp en framgångsrik vinimportör som såldes. Christina Lindquist har drivit ett städbolag. Konsten har varit ett gemensamt intresse för det Malmöbaserade paret, ett intresse som fick en ny vändning i samband med en resa till Paris för 18 år sedan. På en utställning fastnade de framför ett konstverk av modefotografen David La Chapelle, känd för att avporträttera kända personer på ett personligt, inte sällan provokativt, sätt. 

”Det var så spännande och så nytt, ingen hade något sådant på väggen i Sverige! Vi var fast helt enkelt”, säger Christina Lindquist. 

Foto:Lars Jansson

De började ropa in fotokonst på auktioner i hela världen och i dag äger Claes och Christina Lindquist runt 450 verk där en del ska ställas ut på museet i en permanent utställning. Men det är på sikt, inledningsvis kommer salarna istället fyllas av en utställning som berättar om modefotografiets historia. 

”Modefotografi har en egen, spännande, historia som handlar om mycket mer än kläder. Modefotograferna fick ganska tidigt fria händer där de skulle förmedla en känsla av fantasier och drömmar. Därför har faktiskt modefotografierna alltid berättat intressant om samtiden”, förklarar Claes Lindquist och visar upp ett foto från 1960 på en kvinna som flyger helikopter över Paris med Eiffeltornet i blickfånget, taget av Norman Parkinson. 

”Det är hennes hatt från Cardin som ska marknadsföras men hela bilden andas den nya moderna världen, där vi kan flyga över städerna.”

Många av fotona på utställningen har varit omslag på kända modemagasin som Vogue och blivit ikoniska i modevärlden. Intill flera av konstverken finns beskrivningar av hur fotona kom till och omständigheter kring själva fotoögonblicket. 

”Det är viktigt! Just historien bakom bilden är det som verkligen fascinerar kring fotokonst. Det finns ofta något oväntat som ger en ny dimension av bilden”, säger Christina Lindquist. 

Marknaden för fotokonst kan jämföras med den för litografier av målningar, där det finns en begränsad upplaga, kallade original, som har signerats av konstnären. Om det trycks för många exemplar faller priset. Alla verken på utställningen är original och de flesta har kostat minst 100.000 kronor, berättar Claes Lindquist. Det kanske mest kända verket heter ”Domina with elephants” och har skapats av Richard Avedon. Verket kostade drygt tre miljoner kronor när det såldes på Bukowskis 2011 och är därmed det dyraste fotokonstverket som sålts i Sverige.

Foto:Lars Jansson

Om samlandet i början mest var något de gjorde för nöjes skull har Claes och Christina Lindquist under de senaste åren haft ett tydligt mål: att en dag öppna ett fotomuseum. De har letat lokaler i Köpenhamn och Malmö men hittade inget som lockade förrän de fick nys om att Vellinge kommun sökte en ny hyresgäst till det 1.500 kvadratmeter stora huset vid stranden i Falsterbo. Platsen är välkänd, långt utanför Falsterbo. Här hade det funnits ett nöjespalats i trä som har varit populär festplats under åttio år. Efter en brand byggdes istället ett modernt hus upp på samma plats, tänkt som restaurang, nattklubb och konferenslokal. Under de sista åren hade det också inhyst Naturum, ett naturmuseum öppet för allmänheten. 

Att kommunen nu hyr ut lokalen till det konstälskande paret är långt ifrån okontroversiellt. På insändarsidor har man kunnat läsa om hur lokalbefolkningen upprörts över att ett naturhus, fritt att besöka för allmänheten, läggs ned och ersätts av ett privatägt konstmuseum, som dessutom kommer att ta ett inträde. Claes Lindquist tar kritiken med lugn. 

”Det är en politisk sak som vi inte vill kommentera egentligen. Men vi har fått otroligt mycket positiva reaktioner för den här satsningen. Vilket är roligt förstås.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?