I produktutställningen på kontoret hos textiltryckeriet Hobby Reklam hänger de allsvenska fotbollsklubbarnas merchandise, sportartiklar i form av t-shirts, sida vid sida.
”När det gäller sport-merchandise är klubbarna kollegor inte konkurrenter. Första klubbavtalet fick vi med AIK för 15 år sedan och de tipsade sedan andra klubbar om oss”, säger Niclas Axelsson, delägare i Hobby Reklam.
Förutom att klubbarna har avtal med stora sportmärken såsom Adidas och Nike har de också möjlighet att sälja sportartiklar med klubbens eget varumärke. Och här var Hobby Reklam tidiga med att kunna erbjuda omärkta t-shirts, så kallat unlabeled, med nacktryck.
”Om en t-shirt inte har ett märke i nacken kan vi skräddarsy nacktrycket efter kundens önskemål. För exempelvis fotbollsklubbar trycker vi klubbens officiella logga i nacken, en slags äkthetsstämpel. Så våra no label t-shirts satte oss på kartan när det gäller merchandise”, säger Ingela Axelsson Svenson, delägare.
Dessutom sköter man kunders webbshoppar.
”Vi arbetar med olika e-handelslösningar. För våra kunder kan vi ta hand om hela kedjan från orderhantering, produktion, lagerhållning, paketering och leverans till deras slutkund, eller bara sköta vissa valda delar”, säger Niclas Axelsson.
Att produktionen ligger vägg i vägg med kontoret gör det möjligt att snabbt kunna förse kunder med dekorerade plagg.
”Vi är en liten aktör och det är svårt att konkurrera med produktion som görs i stora volymer i Asien. I stället lever vi på att vara snabbfotade, att kunna hjälpa kunder med kort varsel”, säger Ingela Axelsson Svensson.
Detta visade man prov på när Djurgårdens IF tog SM-guld i fotboll för herrar, året innan coronapandemin bröt ut.
”Vi satt här på kontoret och tittade på matchen. I samma stund som Djurgården vann startade vårt arbete med klubbens guldshop på nätet där fansen kunde köpa t-shirts med guldtryck. Det blev en hektisk månad med flera tusen order”, berättar Niclas Axelsson.
Samma har företaget sedan gjort för Malmö FF som tog hem SM-guldet för herrar 2020 och 2021. Och för FC Rosengård som tog hem SM-guldet för damer 2021.
”Vi hoppas givetvis att vi även i år är med i guldstriden”, säger Niclas Axelsson.
Med damernas allsvenska igång och herrarnas premiäromgång till helgen är det högsäsongen för sportevenemang. I år utan restriktioner.
”Försäljningen av sportmerchandise gick ner under pandemin när arenorna inte fick ta in publik. Men nu när publiken är tillbaka räknar vi med att försäljningen ökar rejält”, säger Niclas Axelsson.

Men våren är ändå inte lika hektisk som när syskonen Ingela och Niclas pappa Walter Axelsson startade företaget 1961. Då dekorerade man spelartröjor och overaller i många år. Ett printsamarbete med sportkedjan Intersport gjorde att man växte kraftigt under 1980-talet. Då kom också Ingela in i företaget.
”På den tiden skulle klubbmärken och siffror tryckas på spelartröjorna. Allt skulle vara klart till seriestart. I dag är arbetsbelastningen bättre när vårt fokus är på merchandise och inte spelartröjor”, säger Ingela Axelsson Svenson.
Generationsskiftet gjordes i mitten på 1990-talet då Niclas arbetat några år i familjeföretaget. Den första stora affären för syskonen som ägare blev friidrotts-VM i Göteborg 1995.
”Vi var printpartner till de som ägde rättigheterna till merchandisen. Vi tryckte närmare 70.000 t-shirts, det var en jätteaffär för oss”, säger Ingela Axelsson Svenson.
Förutom sportföreningar har företaget även kunder såsom e-sportorganisationen Ninjas in Pyjamas och Stockholms Bränneri.
Och klädkedjan Lager 157 som satte Gällstad på kartan på 00-talet. Under några år hade även Hobby Reklam en välmående butik i sina nuvarande kontorslokaler. Den stängdes 2014 när glansdagarna för shoppingdestinationen Gällstad var över.
I stället har Hobby Reklam lagt fokus på tillverkning och försäljning online. Man sköter bland annat driften av en e-handel med merchandise för hantverksbryggerier, brewmerch.se.
”Bryggerierna länkar till sajten och så sköter vi resten, vi gör det tråkiga så kan de ägna sig åt att brygga öl”, säger Niclas Axelsson.
När Di är på besök i screentryckeriet tillverkas målgångströjan för Stockholm Halvmarathon 2022 som går av stapeln den 17 september.

”En del affärer försvann med pandemin men andra har tillkommit såsom det här uppdraget som Craft nu valde att lägga lokalt hos oss i Sverige som annars skulle ha tillverkats i Asien. Vi tror på flera sådana affärer framöver”, säger Ingela Axelsson Svenson.
För att säkra verksamheten för en tredje generation i företaget storsatsade man under pandemin dels på ett utökat miljöarbete som redan inkluderar el från vindkraft och miljövänliga tryckfärger.
”Med ett större sortiment av ekologiska klädesplagg har vi nu blivit certifierade enligt den globala textilhanteringsstandarden GOTS”, säger Niclas Axelsson.
Även digitaliseringen av en hållbar produktionskedja bidrar positivt till miljöarbetet. Investeringen på två miljoner kronor i en digital textilprinter öppnar för nya möjligheter.
”Vi har väntat i 60 år på det här. Nu kan vi erbjuda styckproduktion till rimligt pris, så kallat print on demand. Det ger oss möjlighet att också använda vår domän tshirt.se som en webbshop och erbjuda kunder nya tjänster”, säger Niclas Axelsson.
