ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Fotbollen vill behålla statlig storsponsor

  • TACKAR NEJ. Mats Enquist, Svensk elitfotboll.

Om spelutredningens förslag blir verklighet kommer elitfotbollsklubbarna framöver att kunna sponsras av privata spelbolag. Men nu tackar man nej, trots locktoner om lukrativa kontakt, i hopp om att rädda Svenska Spel.

I samband med att licenssystemet på den nya spelmarknaden införs ska Svenska Spel klyvas i två delar. En del av det nuvarande monopolbolaget ska konkurrensutsättas, däribland sportspelen.

Det får nu Svensk elitfotboll, dit samtliga klubbar i Allsvenskan är anslutna, att se rött. Ett sponsorsamarbete med statliga Svenska Spel inbringar årligen 200 miljoner kronor i intäkter, som riskerar försvinna om utförsäljningen blir verklighet.

”Fotbollen och Svenska Spel har alltid levt i symbios. Det har varit av yttersta vikt för fotbollens överlevnad. Den finansieringen kommer inte att kunna ersättas av enskilda sponsoravtal med olika kommersiella aktörer”, säger Mats Enquist, generalsekreterare.

Därför väljer elitklubbarna att stötta Svenska fotbollförbundets krav om att fotbollen bör få en substantiell ägarandel i den del av Svenska Spel där sportspelen ingår. Det finns också andra planer på att gemensamt ta över driften av varumärket Stryktipset, vilket Di berättade om redan förra hösten.

Att de kommersiella spelbolagen, som tidigare varit förbjudna att sponsra svensk fotboll, skulle kunna ta över Svenska Spels roll ser Mats Enquist som uteslutet. Han baserar det på erfarenheter från andra jämförbara ligor runt om i Europa.

”När spelbolagen möjligen gått in med pengar har de haft en tendens att bara köpa precis så lite som de behöver. Och det av de absolut största och mest exponerade lagen”, säger han.

Spelbolagen själva menar dock att elitfotbollsklubbarna har goda förutsättningar att locka till sig lukrativa reklamavtal.

”För medlemmar som Bet 365 och Kindred kommer det här vara superintressant. Sedan kommer ju spelbolagen konkurrera om avtalen, vilket innebär att klubbarna hamnar i en väldigt bra förhandlingsposition”, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare på Branschorganisationen för onlinespel.

Det är ingen vild gissning att de mest exponerade klubbarna i Sverige – så som AIK, Djurgården, Hammarby, IFK Göteborg och Malmö – skulle ha enklast att attrahera privata sponsorer. Samtliga storklubbar har dock via yttranden meddelat att de stöttar Svensk elitfotbolls ståndpunkt i frågan.

Mats Enquist betonar också att enigheten är stor.

”Om man tittar på den totala ersättningen vi har, tror jag att klubbarna snabbt inser att de inte kommer kunna tjäna mer pengar på egen hand”, säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer