1515

Förvaltaren spår uppgång för Saas-bolag – ser en tydlig vinnare: ”De är otroligt välpositionerade”

Digitaliseringstrenden i svallvågorna av covid-19 kan ge ett uppsving för Saas-bolagen. Det menar förvaltaren Carl Armfelt, som lyfter fram en jätte på nätdejting som trolig vinnare när pandemin är över.  

”De är otroligt välpositionerade”, säger han. 

Under coronapandemin har molntjänster blivit alltmer eftertraktade när hemarbete och social isolering präglat tillvaron. Carl Armfelt, förvaltare på TIN Fonder, säger att de flesta Saas-bolagen, bolag som säljer mjukvara med en prenumerationsbaserad intäktsmodell, kan bli vinnare om de förändrade arbetsprocesserna under pandemin blir permanenta. 

”Några av de lösningar som kom förra året var ändå nödlösningar. Nu funderar väldigt många bolag på vad de ska ha för permanenta lösningar efter covid”, säger han och tillägger: 

”Det är nog det vi kommer att lägga mest tid på i Saas-pusslet, att fundera på vilka av Saas-bolagen som blir riktiga vinnare på att man ändrar till en digital affärsprocess”. 

Som exempel på ett Saas-bolag med förväntad uppsida när pandemin är över lyfter Carl Armfelt fram dejtingjätten Match Group, som bland annat äger den populära dejtingappen Tinder.

”Man kanske trodde att covid var något som var bra för Tinder. Det var bra för att digitaladaptionen gick upp, men aktiviteten på plattformen minskade ändå under 2020. Och nu under första kvartalet så är de otroligt välpositionerade för 'post-pandemic-dating'. Volymen är ändå upp 30-40 procent både i USA och i Europa i aktivitet nu under q1”. 

Carl Armfelt säger att Saas-bolag som är väl positionerade inför slutet av pandemin är intressanta.

”Det är lätt att glömma bort, men vi lever ändå i en tidsålder där digitaliseringen aldrig har skett så fort som den gör nu och den generella innovationstakten är på en mycket hög nivå”.

Generellt bedömer han att de bolag som tillhandahåller molntjänster via internet kan bli vinnare framöver. 

”Ytan under kurvan kommer att bli större för alla Saas-bolag när man sätter in permanenta lösningar.”

TIN Fonder blev ägare i Match Group via en spin-off som genomfördes under förra året, då Match Group listades på börsen i USA.

”Ett annat trendspan är att spin-offs är ett väldigt mycket billigare sätt att komma in i innovativa bolag än börsintroduktioner”, säger Carl Armfelt.

 


Innehåll från TakedaAnnons

Covid tydliggör vårdens reformbehov

Vatroslav Mateljic, vd på Takeda Sverige.
Vatroslav Mateljic, vd på Takeda Sverige.

Under pandemin har det svenska vårdsystemet på många sätt svarat upp väl mot de utmaningar det ställts inför. Samtidigt blev strukturella brister tydligare. Nu behövs ett ”nytt vårdtänk” där vårdens parter samarbetar för ett hållbart system med patienten i centrum.

Läkemedelsbolaget Takeda arbetar i Sverige framförallt med sällsynta sjukdomar, gastroenterologi, neurovetenskap och onkologi. För ett par år sedan presenterade Takeda sin vision ”Hållbar vård i partnerskap”. Målet är att förbättra patienternas livskvalitet och patientmedverkan genom sektoröverskridande samarbeten mellan privat och offentlig sektor, implementeringen av modern teknik som distansmonitorering och datadriven diagnostik och vård. Under pandemin har man på Takeda sett hur de omdaningsbehov inom vården som belystes i deras vision blivit ännu tydligare.

– Tyvärr har pandemin inneburit att vårdsystemet hamnat efter med diagnostisering av framförallt cancer samt kroniska och sällsynta sjukdomar. För många kommer sjukdomen att upptäckas försent och bli svårbehandlad. I vår vision pekar vi tydligt på behovet av en omfokusering mot innovativa digitala lösningar som möjliggör tidiga diagnoser och därmed en tidigt insatt vård för patientens bästa, säger Vatroslav Mateljic, vd på Takeda Sverige.

– Särskilt akut är situationen för de 400 000 personer i Sverige som idag lever med sällsynta sjukdomar och redan nu väntar åratal på diagnos. För dessa personer finns dessutom ett stort behov av en snabbare och mer jämlik tillgång till nya innovativa och mer precisa läkemedel. Den nyligen presenterade WAIT-rapporten från EFPIA visar att Sverige ligger långt ifrån toppen när det gäller tillgänglighet av nya innovativa läkemedel för denna grupp. För att lösa detta krävs en öppen dialog rörande dagens ersättningsmodeller, vilka i större utsträckning bör baseras på värdet läkemedlet tillför enskilda patienter och dess anhöriga, fortsätter han.

Takeda vill med sin vision driva på en förändring av vårdsystemet.

Läs mer om det nya vårdtänket i Sverige här.

– Läkemedelsbolag har ett mycket speciellt och stort ansvar. Vi måste tänka bortom de läkemedel vi tillverkar och samarbeta brett med alla aktörer inom hälso- och sjukvårdssystemet för att utveckla nya lösningar som bidrar till en framtida hållbar vård. Vi välkomnar alla att diskutera och delta i vårt visionsarbete framåt, avslutar Vatroslav Mateljic.

Om :

Takeda är ett globalt läkemedels- och biofarmaceutiskt bolag från Japan som har funnits i 240 år. I Sverige fokuserar Takeda framförallt på sällsynta sjukdomar, neurovetenskap, gastroenterologi och onkologi.

 Läs mer om Takeda här.

 

Mer från Takeda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Takeda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?