Det är lätt att fokusera för mycket på stora trender och förbise att göra ”klassisk bolagsanalys”, menar Carnegies förvaltare Viktor Henriksson.
”Det handlar ändå om att hitta ett bra bolag med en bra ledning som gör ett bra jobb”, säger han i Di TV.
Konsumenternas försvagade situation när räntor och inflation skenar är en av trenderna som Viktor Henriksson åsyftar.
”När konsumenten får det tufft är det lätt att undvika all form av exponering mot bolag som säljer till konsumenter. Men de allra flesta av oss lever ungefär som vanligt. Alla är inte superbelånade”.
Viktor Henriksson lyfter fram New Wave NEWA B +2,24% Dagens utveckling Group som en aktie att plocka in i portföljen nu. Trots att en del av bolagens försäljning går direkt till konsumenter, främst genom sportklädesmärket Craft.
”I New Waves fall är det ett otroligt välskött och fint bolag som det går väldigt bra för. De säljer i huvudsak sportkläder till priser som inte är superhöga, och det tror jag inte påverkas jättemycket av konjunkturen. Vi ser också att det går väldigt bra för New Wave.”
Viktor Henriksson tror också att New Wave får fortsatt medvind av att motionstrenden, som accelererade under pandemin, fortsätter även framåt i tiden.
”Vi fortsätter att röra på oss oavsett konjunktur och då är varumärket Craft ganska mitt i prick.”
Aktien har gått urstarkt, upp över 300 procent på 24 månader och New Wave värderas till ungefär 13 gånger vinsten för kommande 12 månader, enligt Bloombergs analytikersammanställning.
”New Wave är trots en bra kursutveckling lågt värderade. I min bok är det viktigaste att det är ett bra, välskött bolag som fortfarande är lågt värderat. Då tycker jag att man kan äga den här aktien även fast det blåser lite surt där ute”, avslutar Viktor Henriksson.
New Wave Group är ett av innehaven i fonden som Viktor Henriksson förvaltar.