Annons

Förvaltaren: ”Ett bra, välskött bolag som fortfarande är lågt värderat”

Stirra dig inte blind på de stora trenderna – gör bolagsanalys. Det uppmanar Carnegies förvaltare Viktor Henriksson till, och han tipsar om en aktie som trendspanaren riskerar att förbise.

”Ett otroligt välskött och fint bolag som det går väldigt bra för”, säger han om sitt aktietips.

Carnegies förvaltare Viktor Henriksson
Carnegies förvaltare Viktor HenrikssonFoto:Colourbox; Jesper Frisk

Det är lätt att fokusera för mycket på stora trender och förbise att göra ”klassisk bolagsanalys”, menar Carnegies förvaltare Viktor Henriksson.

”Det handlar ändå om att hitta ett bra bolag med en bra ledning som gör ett bra jobb”, säger han i Di TV.

Konsumenternas försvagade situation när räntor och inflation skenar är en av trenderna som Viktor Henriksson åsyftar.

”När konsumenten får det tufft är det lätt att undvika all form av exponering mot bolag som säljer till konsumenter. Men de allra flesta av oss lever ungefär som vanligt. Alla är inte superbelånade”.

Viktor Henriksson lyfter fram New Wave NEWA B +2,24% Dagens utveckling Group som en aktie att plocka in i portföljen nu. Trots att en del av bolagens försäljning går direkt till konsumenter, främst genom sportklädesmärket Craft.

”I New Waves fall är det ett otroligt välskött och fint bolag som det går väldigt bra för. De säljer i huvudsak sportkläder till priser som inte är superhöga, och det tror jag inte påverkas jättemycket av konjunkturen. Vi ser också att det går väldigt bra för New Wave.”

Viktor Henriksson tror också att New Wave får fortsatt medvind av att motionstrenden, som accelererade under pandemin, fortsätter även framåt i tiden.

”Vi fortsätter att röra på oss oavsett konjunktur och då är varumärket Craft ganska mitt i prick.”

Aktien har gått urstarkt, upp över 300 procent på 24 månader och New Wave värderas till ungefär 13 gånger vinsten för kommande 12 månader, enligt Bloombergs analytikersammanställning.

”New Wave är trots en bra kursutveckling lågt värderade. I min bok är det viktigaste att det är ett bra, välskött bolag som fortfarande är lågt värderat. Då tycker jag att man kan äga den här aktien även fast det blåser lite surt där ute”, avslutar Viktor Henriksson.

New Wave Group är ett av innehaven i fonden som Viktor Henriksson förvaltar.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera