Fortsatt utför för schweiziska klockmakare

Den schweiziska klockindustrins vargavinter fortsätter. I februari landade alplandets klockexport på 1,5 miljarder schweizerfranc, motsvarande 13,2 miljarder kronor, vilket var en minskning på 10 procent jämfört med februari 2016.

Schweiziska klocktillverkare har det motigt just nu.
Schweiziska klocktillverkare har det motigt just nu.Bild:Efrem Lukatsky

Ingen klockkategori undkom tappet och ädelmetallsklockor stack ut åt det negativa hållet då exportvärdet backade med 16,6 procent till 470 miljoner schweizerfranc. Det största procentuella tappet stod kategorin andra metaller för med en minskning på 19,5 procent till 72 miljoner schweizerfranc. Det framgår av månadsstatistik från den schweiziska klockindustrins branschorganisation.  

Exporten till den viktiga Hongkongmarkanden minskade med 12,1 procent jämfört med februari 2016 och uppgick till 187 miljoner schweizerfranc. Hongkong är de schweiziska klockmakarnas största marknad och trots tappet hade 12,5 procent av månadens export Hongkong som adress.

Efter två månader med stigande siffror kollapsade exporten till USA med 26,2 procent till 148 miljoner schweizerfranc.

”USA stod för ett av de hårdaste fallen, men efter två månader av stigande siffror. Den negativa trenden är i linje med försäljningsresultaten på denna marknad”, skriver Federation of the Swiss Watch Industri i rapporten.

För klockaktierna har 2017 dock inletts med betydligt muntrare miner och Richemont är i skrivande stund upp 14,3 procent sedan årsskiftet medan Swatch har stigit 9,6 procent sedan klockorna ringde in 2017.

I sin årsredovisning, som publicerade förra veckan, förutspår Swatch att både den Europeiska och amerikanska marknaden kommer vända uppåt under året och väntar sig en ”hälsosam tillväxt” i lokal valuta.

”Vi förväntar oss de första tecknen på en vändning till en positiv schweizisk klockexporttrend ska komma i mars. Det kommer drivas av en starkare konsumtion i Kina där Swatch har den högsta regionala exponeringen och en normalisering av lyxförsäljningen i samband med resor till Paris”, sa John Guy, analytiker på MainFirst Bank, till Bloomberg förra veckan.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?