1515

Fortsatt svårt nå årets tillväxtmål för Xavitech

NGM-listade Xavitechs nettoomsättning låg på 1,1 miljoner kronor i det tredje kvartalet 2020 (0,7). 

Rörelseresultatet blev -1,1 miljoner kronor (-2,2). Nettoresultatet var -1,2 miljoner kronor (-2,2). 

Under hösten har bolagets finansiering stått fortsatt högst på agendan och en företrädesemission har genomförts.

”Hösten har även inneburit en fortsatt kamp mot covid-19 och vi upplever att klimatet på it-konsultmarknaden har hårdnat betydligt till följd av pandemin”, skriver vd Lena Sundsvik i rapporten.

Effekterna märks nu inom intressebolaget Frontwalker Group i form av att antalet förfrågningar på marknaden sjunker vilket i sin tur lett till att timpriserna pressats nedåt.

Den nedgång som bolaget såg i försäljningen för Xavitech Micropumps under förra kvartalet har däremot vänts.

Xavitech pekar på att de långsiktiga konsekvenserna av pandemin fortsatt är svåra att bedöma med den snabbt ökande smittspridning och när allt fler länder och regioner tvingas till nya restriktioner.

”Med detta i beaktande är vår bedömning fortsatt att båda verksamheterna kommer ha svårt att uppnå sina tillväxtmål för året och att de följaktligen kommer att gå ur 2020 med något lägre omsättning än vad som låg till grund för de treårsplaner som tidigare kommunicerats för Xavitech respektive Frontwalker Group”, skriver vd.

På lite längre sikt är bedömningen att Xavitech i stort följer den plan rörande de finansiella mål för 2022 som kommunicerades i slutet av 2019, men att affärsrisken återigen ökar något. 

”Förutsatt att det avtal som Xavitech ingått med Empir Group den 6 november om förvärv av resterande 51 procent i Frontwalker Group godkänns av både säljarens och köparens aktieägare, kommer nya finansiella mål tas fram och kommuniceras av styrelsen när osäkerheten i vår omvärld förhoppningsvis klarnat”, skriver vd Lena Sundsvik.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?