Annons

Fortsatt svårt nå årets tillväxtmål för Xavitech

NGM-listade Xavitechs nettoomsättning låg på 1,1 miljoner kronor i det tredje kvartalet 2020 (0,7). 

Rörelseresultatet blev -1,1 miljoner kronor (-2,2). Nettoresultatet var -1,2 miljoner kronor (-2,2). 

Under hösten har bolagets finansiering stått fortsatt högst på agendan och en företrädesemission har genomförts.

”Hösten har även inneburit en fortsatt kamp mot covid-19 och vi upplever att klimatet på it-konsultmarknaden har hårdnat betydligt till följd av pandemin”, skriver vd Lena Sundsvik i rapporten.

Effekterna märks nu inom intressebolaget Frontwalker Group i form av att antalet förfrågningar på marknaden sjunker vilket i sin tur lett till att timpriserna pressats nedåt.

Den nedgång som bolaget såg i försäljningen för Xavitech Micropumps under förra kvartalet har däremot vänts.

Xavitech pekar på att de långsiktiga konsekvenserna av pandemin fortsatt är svåra att bedöma med den snabbt ökande smittspridning och när allt fler länder och regioner tvingas till nya restriktioner.

”Med detta i beaktande är vår bedömning fortsatt att båda verksamheterna kommer ha svårt att uppnå sina tillväxtmål för året och att de följaktligen kommer att gå ur 2020 med något lägre omsättning än vad som låg till grund för de treårsplaner som tidigare kommunicerats för Xavitech respektive Frontwalker Group”, skriver vd.

På lite längre sikt är bedömningen att Xavitech i stort följer den plan rörande de finansiella mål för 2022 som kommunicerades i slutet av 2019, men att affärsrisken återigen ökar något. 

”Förutsatt att det avtal som Xavitech ingått med Empir Group den 6 november om förvärv av resterande 51 procent i Frontwalker Group godkänns av både säljarens och köparens aktieägare, kommer nya finansiella mål tas fram och kommuniceras av styrelsen när osäkerheten i vår omvärld förhoppningsvis klarnat”, skriver vd Lena Sundsvik.

Innehåll från CajomAnnons

Sveriges enda pepparrotsfabrik tar sitt kulturarv på allvar

I Fjärås hittar du Sveriges enda pepparrotsfabrik – Cajom Pepparrot. Det halländska familjeföretaget grundades redan 1929 och har sedan dess försett svenskarna med den kryddiga rot som här i norr ofta kallas Nordens chili. 

– Vi missionerar gärna om pepparrotens alla fördelar, såväl som smaksättare som för sitt höga näringsinnehåll, säger Daniel Boström, vd och ägare till Cajom Pepparrot. 

Sedan starten i slutet av 1920-talet har Cajom haft pepparrot som kärna i sin verksamhet. Under sina första 30 år såldes pepparroten hel – mestadels till ICA i Solna – men i slutet av 60-talet började företaget bredda sitt erbjudande. Ännu ligger dock pepparroten Daniel Boström varmast om hjärtat. 

– Pepparrot är för Fjärås vad polkagrisen är för Gränna! Det är nämligen framför allt här, i norra Halland, som det odlas pepparrot i hela Sverige. För oss innebär det att vi har ett kulturarv att bevara, något vi tar på största allvar. Därför är det viktigt för oss att alltid erbjuda en produkt av högsta kvalitet, med tydlig skillnad i smak; man ska märka att man äter vår pepparrot.

Levererar de bästa råvarorna

Idag har Cajom ett produktutbud som utöver svenskodlad, importerad samt ekologisk färsk pepparrot bland annat inkluderar förädlade smaksättare i premiumsegmentet, såsom riven pepparrot, pepparrotsvisp, riven vitlök och riven ingefära – bolaget är till och med en av Sveriges största producenter av förädlad ingefära. Just förädling av råvaror är numera bolagets huvudsakliga affär och då Cajom har tillgång till cirka 80 procent av Sveriges totala pepparrotsskörd tillverkas en mängd andra produkter, både under eget varumärke och som tillverkningshub för andra aktörer inom svensk livsmedelsindustri.

– Vår långa tradition av att leverera de bästa råvarorna till kräsna kockar i restaurangbranschen har lärt oss att aldrig tumma på kvaliteten. Därför använder vi oss enbart av de bästa råvarorna, vilket är hemligheten bakom varför så många kunder återkopplar till oss med feedback som ”detta var den godaste och starkaste produkten jag ätit, wow”!

Väl värd att bevara

Daniel Boström betonar att driftkrafterna inom Cajom även de har starka kopplingar till bolagets anrika historia. Att ta tillvara det som jorden erbjuder, att förädla med respekt för råvaran och att inte kompromissa med kvaliteten någonstans i kedjan är för Cajom en självklarhet. 

– Detta är också bakgrunden till att vi är initiativtagare för att ansöka om att ursprungsmärka fjäråsodlad pepparrot genom EU:s förordning om skyddad ursprungsbeteckning och geografiskt skydd. Pepparroten är en otrolig smaksättare och bidrar dessutom till en hälsosam kosthållning genom välgörande innehåll såsom mer än dubbelt så mycket c-vitamin som en apelsin! Men även antioxidanter och mycket mer; den är helt enkelt väl värd att bevara, avslutar han. 

FAKTA OM CAJOM

Cajom är familjeföretaget som funnits i Fjärås sedan 1929. Cajom säljer under eget varumärke utöver färsk pepparrot (Svenskodlad, importerad alternativt ekologisk) våra förädlade smaksättare i premiumsegmentet: Riven Pepparrot, Pepparrotsvisp, Riven Ingefära & riven vitlök.

Läs mer om Cajoms produkter för restauranger och grossister här

Läs mer om Cajoms lösningar för livsindustrin här  

Hitta smarriga recepttips med pepparrot här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cajom och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera