Annons

Fortsatt svag försäljning för Inditex – ger vink om H&M:s siffror

Försäljningen för Zaras ägare Inditex är fortsatt kraftigt påverkad av coronakrisen, även på marknader som är öppna. Det ger en vink om H&M:s siffror som kommer nästa vecka.

”Försäljningen den senaste tiden är svagare än vi hade förväntat oss”, säger analytikern Richard Chamberlain.

Foto:Bloomberg

Coronakrisen har lett till att Inditex går med förlust för första gången någonsin. Bolaget, som utöver Zara äger bland annat Massimo Dutti och Pull & Bear, redovisar en rörelseförlust för första kvartalet på 508 miljoner euro, cirka 5,3 miljarder kronor. Omsättningen föll med 44 procent till 3,3 miljarder euro. Resultatet var svagare än analytikerna hade väntat sig.

Perioden täcker månaderna februari-april, och var således bara till drygt hälften påverkad av coronakrisen. Men som mest var 90 procent av koncernens butiker stängda i april.

Inditex avslöjar också hur försäljningen har gått efter rapportperioden. I maj var tappet 51 procent jämfört med föregående år, mätt i lokala valutor. Läget har förbättrats successivt i takt med att fler marknader och butiker öppnats, men det går fortfarande trögt. De första dagarna i juni minskade försäljningen med 34 procent. På marknader där alla butiker är öppna var omsättningen 16 procent lägre än föregående år.

Det är tydligt att det fortfarande finns restriktioner som påverkar människors rörlighet och shoppingvanor. 

”Försäljningen den senaste tiden är svagare än vi hade förväntat oss. Mer positivt är att onlineförsäljningen varit stark och växande, att lagret är väl under kontroll och att kassaflödet på längre sikt bör förbättras av lägre kapitalintensitet”, kommenterar Richard Chamberlain, analytiker på RBC.

Inditex räknar med att i stort sett alla butiker är öppna i slutet av juni.

Siffrorna ger en vink om vad som är att vänta när H&M på måndag informerar om försäljningen för perioden mars-maj, H&M:s andra kvartal. Efter Inditex rapport pendlade H&M-aktien fram och tillbaka på Stockholmsbörsen.

Även H&M brukar ge en uppdatering kring veckorna efter delårets slut. Det är redan känt att försäljningen sjönk med 57 procent från mars till en vecka in i maj, men frågan är hur återhämtningen har sett ut sedan dess.

H&M har uppgett att e-handeln ökade med 32 procent från mars till 6 maj. Inditex nätförsäljning steg under februari-april med 50 procent. I april var uppgången 95 procent.

Analytiker brukar peka på skillnader i konkurrenternas affärsmodeller, där Inditex har kortare ledtider och kan vara mer snabbfotade. Under kvartalet så minskade också lagret med 10 procent. I rapporten skriver bolaget att lagret är av god kvalitet, en signal om att man inte väntar sig omfattande reor.

Lagret är en nyckelfråga även för H&M.

I samband med rapporten gav Inditex en uppdatering av sin strategi för de kommande åren. Bolaget planerar att investera 900 miljoner euro per år i förbättrad e-handel och förändringar i butiksnätet. Inditex bedömer att åtgärderna kommer att leda till att försäljningsökning på lång sikt ligger på 4-6 procent årligen i jämförbara butiker.

Inditex räknat med att en fjärdedel av försäljningen kommer att vara online 2022.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?