1515

Fortsatt sura siffror för klädhandlarna

Trots köpstarka konsumenter fortsätter försäljningen i klädbutikerna att dala. De svenska klädbolagens aktier dras med i fallet.

Bild:Henrik Montgomery/TT

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i butikshandeln minskade med 1,7 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Nedgången i skobutikerna föll samtidigt 1,9 procent.

Därmed fortsätter den dystra utvecklingen för 2017, ackumulerat under har försäljningen sjunkit 2 respektive 2,7 procent under perioden januari-juli.

Variationer i klädförsäljningen kan ofta förklaras av vädret, som påverkar konsumenternas klädbehov. Ett skiftande väder brukar gynna klädbolagen, men så är inte fallet för försäljningen för sommaren.

”Vädret har i juli varit väldigt skiftande med regn i söder, bevattningsförbud i öster och relativt soligt i norr, säger Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil.

”Om vädret i juli haft någon betydelse skulle det i så fall varit gynnsamt för modehandeln där varannandagsväder brukar sägas vara det bästa säljvädret, vilket tyvärr inte syns i siffrorna”, tillägger han.

Trots att en stark konjunktur, som vanligtvis eldar på klädförsäljningen, har Stilindex visat negativa siffror under sex av sju månader i år.

Mikael Sandström oroar sig för en ännu kraftigare nedgång i butiksförsäljningen när konjunkturen vänder ned.

”Att försäljningen är så här låg i en högkonjunktur är oroande för framtida nedgång i svenskarnas konsumtion.”

Samtidigt som butikerna tappar så vinner den näthandeln mark. Ifjol ökade den svenska e-handeln med 16 procent, att jämföra med Stilindex tillväxt på 0,4 procent. Trenden sätter spår i klädbolagens aktiekurser.

2017 har hittills varit ett hyggligt år för Stockholmsbörsen, som har klättrat 3,8 procent. Men klädhandlarna går mot strömmen.

Kapp-Ahls aktie är ner 11,7 procent sedan årsskiftet, tätt följd av MQ på 11,3 procent.  Accessoarförsäljaren Venue Retail Group är ned 22, 7 procent hittills i år.

Klädbolaget Retail and Brands, med varumärken som Brothers och Polarn o Pyret i portföljen, är ned 22,7 respektive 7,7 procent under samma period.

Det allra kraftigaste står First North-noterade Wesc för. Aktien har fallit närmare 60 procent sedan årsskiftet.

Folkaktien H&M är det tydligaste exemplet på en trög butiksförsäljning. Gång på gång hamnat har försäljningssiffrorna för H&M hamnat under analytikernas förväntningar, och nu är aktien ned 14 procent sedan årsskiftet.

Trots H&Ms globala butiksexpansion har den fördröjda satsningen på e-handel gjort att bolaget halkat efter.

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/18288YFvwsHo/


Innehåll från SiemensAnnons

Tekniken som skapar attraktiva fastigheter och bidrar till hållbar lönsamhet

Med tekniken som möjliggörare skapas ekonomisk och social hållbarhet. Med den insikten som grund levererar Siemens Smart Infrastructure en konkurrenskraftig portfölj som hjälper fastighetsbranschen att utveckla smarta, säkra, energieffektiva och hållbara lösningar i både befintliga och nya byggnader.

Som ett stort företag inom tekniksektorn vet Siemens vilka utmaningar fastighetsägare, hyresgäster och medarbetare står inför under uppförandet av smarta byggnader. Genom att nyttja teknik och smarta system i samverkan kan många av utmaningarna lösas men för en hållbar utveckling måste man även se bortom själva byggnaden. Med hjälp av bredden i portföljen kan Siemens hjälpa företag och samhälle att bland annat se möjligheterna i energiutmaningen, bidra till en hållbar laddinfrastruktur för fossilfria fordon och med teknisk infrastruktur skapa smarta byggnader som människor vill bo och arbeta i. Genom effektivt nyttjande av hyrd kontorsyta och ökad upplevelse för medarbetaren skapar dessa lösningar både social och ekonomisk hållbarhet samtidigt som fastighetens värde ökar.

– Omställningen för fastighetsägare går fort och jag tror att många känner en stress över ”Var ska jag börja?”. Vårt råd är att komma igång genom att sätta en långsiktig plan och att arbeta med öppna plattformar som möjliggör flexibilitet. Börja sedan med något som ger snabbt resultat, till exempel att åtgärda fastighetens mätarstruktur, det möjliggör energioptimering. Mitt råd är att våga fråga, det finns hjälp att få, säger Annika Persson, Branch Account Manager.

Siemens kopplar samman energisystem, byggnader och industrier på ett smart sätt där kunden alltid är i fokus, utgångsläget är utifrån kundens behov och en förståelse för verksamheten under uppförandets tre faser; design, konstruktion och förvaltning. Redan i designfasen är det viktigt att sätta en gemensam plan för vad som ska uppnås med byggnadens tekniska infrastruktur för att förebygga brister längre fram. Därför är öppna plattformar för kommunikation som både kan ta emot och leverera data nyckeln till framgång.  

– Vi hjälper vår kund att förbli nyfiken, vara uthållig, experimentera och anpassa sig genom vår adaptiva och intuitiva teknik. Tanken med Smart Infrastructure är att skapa ett ekosystem där morgondagens fastigheter, effektivt och hållbart, skall arbeta för de personer som lever och verkar där och inte tvärtom. Det bidrar till en hållbar utveckling för att skydda planeten för nästa generation samtidigt som samhället gör framsteg och bidrar till våra kunders framgång, berättar Annika Persson.

Om Siemens

Siemens gör världen till en mer uppkopplad och omtänksam plats där hållbar energi levereras pålitligt och effektivt. Med en bred portfölj av nätstyrning och automatisering; effektfördelning, omkoppling och styrning, fastighetsautomation, brandsäkerhet, säkerhetssystem, VVS-styrning och energilösningar förbättrar Siemens vårt sätt att leva och arbeta. Siemens Smart Infrastructure kopplar på ett smart sätt samman energisystem, byggnader och industrier.

siemens.se/smartabyggnader

 

Mer från Siemens

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Siemens och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?