1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Fortsatt prisregn över hyllad entreprenör – är årets företagare i Skåne

Prisregnet över Parksters grundare verkar aldrig ta slut. Nu har Henrik Hallgren även utsetts till Årets företagare i Skåne. 

”Det är väldigt roligt att vinna priser”, säger han.

Henrik Hallgren, grundare av Parkster.
Henrik Hallgren, grundare av Parkster.Foto:Pressbilder Parkster

Utsedd till Årets Gasell i Skåne två år i rad av Dagens industri, region syd-vinnare i tävlingen EY Entrepreneur of the year och korad till Årets företagare i Lund av intresseorganisationen Företagarna. De senaste åren har priserna haglat över Henrik Hallgren, grundare av Lundabaserade Parkster som ligger bakom en av landets största parkeringsappar.

Och på fredagseftermiddagen fick han ytterligare en fjäder i hatten när han utsågs till Årets företagare i Skåne, i samband med en prisceremoni på Ideon Science Park i Lund. Det går helt enkelt bra nu för Henrik Hallgren som inte har tröttnat på alla hyllningar.

”Absolut inte, det är väldigt roligt att vinna priser, speciellt priser som är knutna till Skåne där vi hör hemma och har vår själ”, säger Henrik Hallgren.

Det är nu knappt tio år sedan han grundade Parkster som haft en raketartad tillväxt. I dag uppgår personalstyrkan till cirka 40 anställda som svarar för en omsättning på runt en halv miljard kronor och en vinst som i fjol landade på drygt 14 miljoner kronor efter finansnetto. Bolaget har avtal med kommuner, parkeringsbolag och fastighetsägare i hundratalet städer. Totalt har Lundabolagets app miljontals registrerade användare.

För den bedriften utses Henrik Hallgren nu till Årets företagare i Skåne av organisationen Företagarna, som tidigare även har korat honom som Årets företagare i Lund. Juryns motivering:

”Årets Företagare Skåne 2020 har med passion, innovation och med en stark vision arbetat för att förenkla vardagen för hundratusentals människor både i Sverige och utomlands. Genom nytänkande och med användaren i fokus har man transformerat en traditionell bransch, från det analoga till det digitala, samtidigt som man uppvisat en tillväxt av sällan skådat slag”.

”I det här fallet har juryn tittat på både bolaget och individerna bakom verksamheten som man då tycker är fina representanter för regionen, vilket är oerhört hedrande”, säger Henrik Hallgren.

Parkster har redan omkullkastat svenskarnas beteende genom digitalisering av parkeringsbetalningar. Sedan två år är bolaget även verksamt i Tyskland med missionen att få bilister att betala för parkeringsbiljetter i mobilen istället för vid en p-automat.

”Vi har nått en ny fas i Tyskland, det börjar gå som tåget där”, säger Henrik Hallgren och förklarar att det var ytterligare en prisskalp till Lundabolaget som gav Parkster drag under galoscherna i Europas största ekonomi:

”Förra året blev vi utnämnda till ”Newcomer of the year” av Tysk-svenska handelskammaren och fick vara med på en gala i Berlin. Det priset satte skjuts på alla dialoger vi har med tyska kommuner och vi har börjat binda många fler avtal runt om i landet.”

Vilka länder står på tur i Parksters utlandsexpansion?
”Först ska vi göra vårt arbete grundligt där vi befinner oss för tillfället. Nu har vi fokus på Tyskland och där finns det mycket kvar att göra ett tag framöver. Men därefter ligger Österrike nära tillhands, inte minst med tanke på närheten till vårt München-kontor och att vi även redan har avtal med flera orter i gränstrakterna mellan Tyskland och Österrike”, säger Henrik Hallgren.


Innehåll från VerizonAnnons

Därför är 5G en central del av den fjärde industriella revolutionen

Med 5G är framtidens affärsmiljö redan här, men det är privat 5G som kommer att förändra industrin. Det anser Fredrik Hallenborg, nordisk chef på Verizon Business.

– Vi ser 5G som en katalysator för framtida innovationer. Vi arbetar redan nära våra kunder för att hjälpa dem att inse den verkliga potentialen med 5G – och vad den kan göra för deras företag, säger han.

Ta en titt på de senaste artiklarna för att ta reda på trenderna i den snabbrörliga 5G-världen för företag. 

Vi närmar oss slutet av pandemin och även fast många bolag har brottats med stora utmaningar har även många affärsstrategier blivit starkare. Företag över hela världen har inte bara tvingats välkomna distansarbete, många har dessutom lyckats öka sin produktivitet tack vare de förändringar som genomfördes i början av 2020. Under det senaste året har de omfamnat ny teknik för att skynda på sin digitala transformationsresa. I dag är många företag mer flexibla – och bättre rustande inför framtiden. 

– Vi har sett företag förändras genom fyra faser till följd av pandemin. De har först reagerat sedan optimerat verksamheten för att i slutfasen justerat sina positioner för att de ska vara redo att accelerera på marknaden, säger Fredrik Hallenborg, nordisk chef på Verizon Business. 

Han tror att den teknik som nu växer fram, som exempelvis privat 5G, kommer att vara drivkraften för många branscher som vill överleva i framtiden. Det rör allt från detaljhandel med förändringar kring hur vi köper och handlar, men även själva upplevelsen till tillverkningsindustrin där övervakning, skydd och spårning är i fokus. 

Råder ofta förvirring

– På grund av de olika anslutningstekniker som finns tillgängliga på marknaden idag, som till exempel wifi 6 och publikt 5G, så råder det ofta förvirring kring de olika egenskaperna och affärsfördelarna med privat 5G. Publikt 5G är öppet för konsumentmassorna och hanteras av en mobilnätsoperatör, säger Fredrik Hallenborg och fortsätter: 

– Ett privat 5G-nätverk körs på sin egen hängivna utrustning och dess täckning, prestanda, underhållsschema och säkerhet är oberoende av offentliga tjänster. 

Om vi ​​tittar på wifi 6 och 5G-tekniken så finns det även tydliga skillnader. Wifi används främst för trådlöst LAN och inomhusbehov. Dess kompakta struktur och komplexa fasta anslutningar kan göra det svårt att hantera stora industriella miljöer. Wifi 6 och 5G förväntas komma att samexistera under en tid framöver. Verizon siktar därför på att fortsätta hantera båda teknikerna för att kunna erbjuda företag optimala lösningar baserat på deras individuella användningssätt. 

– Många företag vill vara en del av den fjärde industriella revolutionen och 5G kommer att bli centralt för denna transformationsresa. Vi vet, och förstår 5G, oavsett om den är publik eller privat, säger Fredrik Hallenborg. 

Ta en titt på de senaste artiklarna för att ta reda på trenderna i den snabbrörliga 5G-världen för företag. 

 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?