1515
Annons

Fortsatt oenighet i Riksbanken om räntan

Två ledamöter reserverade sig mot Riksbankens framskjutna räntebana i torsdagens penningpolitiska besked. Henry Ohlsson fortsätter att förorda en räntehöjning utan gehör från majoriteten.

Henry Ohlsson.
Henry Ohlsson.Foto:Petter Karlberg

Reporäntan ligger kvar på minus 0,5 procent enligt Riksbankens besked på torsdagen. Samtidigt viktades räntebanan ned något. En första höjning utlovas nu i december eller februari.

Men vice riksbankschef Martin Flodén reserverade sig än en gång mot beslutet. Han förordade i stället en första höjning om 25 punkter redan vid nästa räntemöte i oktober. Därefter ansluter han sig till majoritetens räntebana.

Även direktionskollegan Henry Ohlsson reserverade sig mot den nya räntebanan och ville se en höjning till minus 0,25 redan nu med hänvisning till fortsatt god konjunktur i både Sverige och omvärlden.

Det är inte första gången Martin Flodén och Henry Ohlsson reserverar sig mot majoriteten. Vid juli-mötet reserverade sig båda ledamöterna mot beslutet att förlänga mandatet för valutainterventioner.

Martin Flodén förespråkade då en höjning till minus 0,25 procent vid september- eller oktobermötet. Henry Ohlsson har förespråkat en höjning om 25 punkter sedan det räntepolitiska mötet i april i år.

I det senaste penningpolitiska protokollet uppgav Cecilia Skingsley att hon lutade mot en räntehöjning i oktober eller december i år. Hon reserverade sig inte i torsdagens besked.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Lettlands sittande ledare mot valseger

Lettlands premiärminister Krisjanis Karins och hans parti Ny enhet vinner lördagens parlamentsval, enligt en vallokalsundersökning som publicerats efter att vallokalerna stängt.

Ny enhet samlar enligt undersökningen 22,5 procent av de lettiska väljarnas röster. Det innebär sannolikt att Karins kan bilda regering när det nya parlamentet samlas i november. Sedan 2018 har han lett en koalition med konservativa, liberaler och ytterhöger.

Resultatet är inte oväntat. Det lettiska valet har i hög grad präglats av säkerhetsfrågor och kriget i Ukraina. Karins har stigit fram som en av de EU-ledare som skarpast fördömt de styrande i Kreml.

Enligt vallokalsundersökningen backar samtidigt de partier som representerar landets rysktalande minoritet.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera