Annons

Fortsatt hemmajobb – tomma kontor till 2021

Distansarbetet är här för att stanna. Flera svenska storbolag håller sina medarbetare hemma även i höst, vissa så länge som till årsskiftet.

Flera öppnar dessutom för flexiblare arbetssätt – även efter pandemin.

”Jag har bett Spotifyanställda att arbeta hemifrån de närmaste två veckorna pga den höjda risken för covid-19”.

Så skrev Spotifys vd Daniel Ek på Twitter den 10 mars. Fyra månader senare har de fortfarande inte kommit tillbaka till kontoren – och lär inte göra det förrän 2021.

”Vi meddelade i maj våra medarbetare om en förlängning av den period under vilken vi arbetar hemifrån, vilken nu är fram till årsskiftet”, skriver Tobias Gyhlenius vid Spotifys presstjänst till TT.

Skulle arbetsplatsen öppna innan dess är ändå ingen tvingad att komma tillbaka, utan de anställda kan välja att arbeta hemifrån året ut.

Också telekomjätten Ericssons kontor ekar tomma. Av de 99.800 anställda världen över arbetar drygt 80 procent hemifrån, och i Sverige är andelen ännu högre. Inte heller de får återvända till sina arbetsplatser före årsskiftet.

För många företag gick omställningen snabbt. Ena dagen småprat med kollegorna vid kaffebryggaren, andra ett provisoriskt kontor i vardagsrummet. Cathrine Sandegren, kommunikationsdirektör på design- och ingenjörsföretaget Afry (före detta ÅF), berättar att de inom en vecka från Folkhälsomyndighetens rekommendation ställde om till distansarbete för majoriteten av de 17.000 anställda.

”Ibland går det långsamt att förändra saker, och ibland går det snabbare än man hade räknat med. Men distansarbetet har funkat så otroligt bra och fördelarna har varit så många, våra medarbetare har upplevt det väldigt positivt”, säger hon.

Även svenska myndigheter har skött en stor del av arbetet hemifrån köksbordet under våren. Försäkringskassans anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping och Östersund har alla arbetat på distans – medan övriga kontor varit utglesade. Om det ska fortsätta på samma sätt även i höst är däremot inte bestämt ännu, utan beslutas i början på september.

Skatteverket har inte heller fattat ett beslut kring hösten än. Men Sofia Höijer, tillförordnad HR-chef, säger att distansarbetet har fungerat så pass bra att Skatteverket kommer ta tillvara erfarenheterna även efter pandemin.

”Vi ser över möjligheten för medarbetare att arbeta flexibelt utifrån verksamheten och individens behov. Vissa arbetsuppgifter måste utföras på kontor, men vi ser att flexibelt arbete skapar förutsättningar för både effektiva arbetssätt och ett hållbart arbetsliv. Och det gör Skatteverket till en mer attraktiv arbetsgivare”, säger hon.

På Afry tänker man i samma banor:

”Hur det blir i höst beror mycket på hur det ser ut med corona. Men oavsett så ska vi erbjuda våra medarbetare en mer dynamisk arbetsplats med mer flexibilitet kring att jobba på kontor och hemifrån framöver”, säger Cathrine Sandegren.

Telia planerar en gradvis återgång till kontoren för de anställda i Sverige, medan man på storbanken SEB tror att det dröjer lite längre.

”Vi tror att en liknande andel av våra anställda kommer att fortsätta arbeta hemifrån även direkt efter sommaren, men det är lite för tidigt att säga hur det kommer att se ut längre fram i höst”, skriver pressansvarige Niklas Magnusson i ett mejl.

Även han tror på ett mer flexibelt arbetsliv framöver:

”Självklart finns det många nyttiga och viktiga lärdomar att dra både ur medarbetar- och kundperspektiv, och vi tror generellt att vi kommer att se en förändring i samhället vad gäller inställningen till exempelvis distansarbete, digitala möten och tjänsteresor.”


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?