1515
Annons

Fortsatt fall på bostadsmarknaden i juli – Stockholm ned mest

Bopriserna fortsatte nedåt i juli. Störst var nedgången i Stockholm följt av Göteborg och Malmö. Det visar statistik från Svensk Mäklarstatistik. 

”Det finns så klart många osäkerhetsfaktorer men jag tycker mycket pekar mot att vi kommer ha det här klimatet ett tag till”, säger Fredrik Kullman, vd på Bjurfors Sverige.

Foto:TT, Petronelle Halvorsen

Bostadsrättspriserna sjönk med 4 procent samtidigt som villapriserna backade med 1 procent i genomsnitt under juli, visar färsk statistik från Svensk Mäklarstatistik. 

”Att bostadspriserna fortsätter att falla kommer inte som någon överraskning, det är precis vad vi har förutspått och kommer som en följd av stramare marginaler för hushållen men också negativa marknadsförväntningar. Det finns så klart många osäkerhetsfaktorer men jag tycker mycket pekar mot att vi kommer ha det här klimatet ett tag till”, säger Fredrik Kullman, vd på Burfors Sverige.

Störst nedgång var det återigen i Storstockholm som noterade ett prisfall på 5 procent, följt av centrala Stockholm som backade 4 procent. I Storgöteborg noterades ett något mjukare fall på 2 procent och 1 procent för centrala Göteborg. I Malmö var siffrorna minus 1 procent för Stormalmö och minus 3 procent för centrala Malmö. 

”Juli är en extremt säsongsbetonad månad då det görs färre affärer, så jag vill inte dra alltför stora växlar på siffrorna. Viktigare blir då att se hur augusti faller ut, inte minst med det tanke på det stora utbudet. Kommer priserna att fortsätta falla eller kommer köpare och säljare att hitta varandra och vi får en ny jämvikt?,” säger Fredrik Kullman.

På villamarknaden sjönk priserna med 2 procent i storstadsområdena, vilket kan jämföras med ett fall på 1 procent för hela landet. 

”Höstens och vinterns elpriser har möjlighet att utvecklas till en riktig rysare. Får vi den prischock som många experter hävdar kommer det slå hårt mot villamarknaden som hittills klarat sig betydligt bättre än bostadsrätterna,” säger Fredrik Kullman.

Antalet sålda objekt är fortsatt lägre än 2021. Under de senaste tre månaderna såldes drygt 26.000 bostadsrätter, vilket är en minskning på 19 procent jämfört med samma period under 2021. Försäljningen av villor har minskat med drygt 10 procent jämfört med samma period under fjolåret. Även här ligger både Stockholm och Göteborg över snittet – med en minskning på 21 procent jämfört med föregående år. Men Anderas Moritz, vd på Skandiamäklarna, påpekar att man inte får glömma att förra årets försäljningsnivåer var höga. 

”Det vi ser nu är att marknaden återgår till mer normala nivåer när det kommer till omsättningshastighet och antal försäljningar. Det är också viktigt att komma ihåg att de allra flesta som köper en bostad gör det för att faktiskt bo där under en längre tid”, säger han. 

Han tillägger också att de börjar se tendenser till att köpare och säljare i allt större utsträckning möts på en lägre nivå i allt.

”Säljare har helt enkelt börjat acceptera att priserna är något lägre nu än vid toppen.”

Billigare att köra elbil – trots högt elpris

Trots höga elpriser är det fortfarande billigare att köra elbil än bensin- och dieselbilar.

”Men det är klart, fortsätter elpriserna att öka kraftigt resten av året, så minskar de här skillnaderna”, säger Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden.

Elbilar, som ofta har ett dyrare inköpspris än motsvarande som drivs på bensin och diesel, har kunnat locka med billigare milkostnad. Och det gäller fortfarande, trots att elpriserna har gått upp.

”Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen”, säger Sofia Linder.

Priset på el varierar kraftigt mellan de fyra elprisområdena som Sverige är indelat i, och är dyrast i södra Sverige. Därför är det främst där som prisskillnaderna mellan att köra en elbil och bensin- eller dieselbil vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.

”Beroende på hur både bensin- och dieselpriset och hur elpriset utvecklas de kommande månaderna, så kan det för en enskild månad bli så att driftkostnaderna är i nivå med varandra eller att elbilen skulle kunna vara dyrare att köra”, säger Sofia Linder.

Om man räknar på att en bensinbil i snitt kommer en mil på 0,73 liter, var milkostnaden i augusti omkring 14:40 kronor. Om man jämför med att en elbil i snitt drar 2 kilowattimmar på en mil, behöver kilowattpriset vara runt 7:20 kronor för att milkostnaden ska vara lika hög som för bensinbilen. 

Bilköparna verkar inte ha skrämts bort av de höga elpriserna. Antalet nyregistrerade elbilar i augusti tyder på att intresset för att skaffa elbil fortsätter att öka.

”Det är ju fortfarande så att alternativen som de flesta har, alltså bensin och diesel, också är relativt dyra nu”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.

Men det finns också andra orosmoment kring elen som kan få bilköpare att fundera en extra sväng kring hur det skulle fungera med en elbil. En sådan fundering är om elen rent generellt kommer att räcka i och med att allt mer el behövs, enligt Carl-Erik Stjernvall.

”Där tror jag väl att det är en bild som kanske inte når tillräckligt många, just att vi har ett rätt stort överskott, och exporterar mycket el”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera