1515

Förtroendet för polisen på väg uppåt

Svenskarnas förtroende för polisen är på väg uppåt igen.

"Vi såg det redan i samband med terrordådet i Stockholm förra året och den trenden håller i sig", säger statsvetarprofessor Henrik Ekengren Oscarsson.

Polisen var en av samhällsinstitutionerna som hade tappat i förra årets Förtroendebarometer från Medieakademin. Men i årets upplaga av undersökningen har förtroendet hämtat sig rejält.

Av de tillfrågade svarar 65 procent att de har ganska eller mycket stort förtroende för polisen, jämfört med 54 procent i förra årets undersökning.

"Generellt sett är det mycket som går uppåt", säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Undersökningen, som gjorts i samarbete med Kantar Sifo, presenterades på en pressträff i dag. Även förtroendet för institutioner som staten, riksdagen och facket har ökat enligt barometern.

"Vi vet från andra undersökningar, att just valår brukar det bli en "boost" för institutioner som regering och riksdag", säger Ekengren Oscarsson.

Bland toppinstitutionerna finns som vanligt universitet/högskolor, som ligger kvar på 65 procent. Domstolarna, som inte funnits med på listan tidigare, har ganska eller mycket stort förtroende hos 60 procent i undersökningen.

På företagssidan har bland andra Ikea, Volvo och SAS ökat sitt förtroende det senaste året, medan förtroendet för klädkedjan H&M har gått ner från 30 till 20 procent.

Samtidigt fortsätter raset för Postnord. Bara 11 procent har nu ganska stort eller mycket stort förtroende för företaget, att jämföras med 16 i fjol.

"På ett par år har tre fjärdedelar av förtroendekapitalet försvunnit", säger Ekengren Oscarsson.

Precis som i fjol toppas Förtroendebarometern av Systembolaget, som ökat från 70 till 71 procent. Systembolaget följs av Ikea på 68 procent och Universitet/högskolor, Sveriges Radio och polisen på 65 procent.

I botten återfinns Twitter (6 procent), Flashback (7 procent), TV3 (8 procent) och Facebook, Feministiskt initiativ och Expressen (alla 10).

Undersökningen är gjord via en webbenkät den 16-23 februari med 1201 personer äldre än 15 år.


Innehåll från SAVRAnnons

Så undviker du avgifterna som äter ditt fondsparandes vinst

76 procent av vuxna svenskar sparar i fonder, antingen privat eller genom tjänstepensionen. Dock är kunskapen låg om vad fondavgiften kostar, hur den påverkar ens vinst samt hur man enkelt kan minimera sina fondavgifter.

När man köper en fond, betalas i de allra flesta fall en avgift i ersättning till fondförvaltaren. Ju mer aktivt förvaltad fonden är, desto högre är i regel avgiften. Vad många inte vet är att fondförmedlarna, exempelvis banker och nätbanker, ofta tar ut ett arvode för att sälja fonderna vidare till sina kunder. Denna fondprovision, även kallad kickback, är ofta lika stor som ersättningen till fondförvaltaren. Förenklat kan man därför säga att hälften av fondavgiften man betalar går till förvaltaren av fonden, och hälften går till banken. 

Miljarder i provision till bankerna

Enligt SVT betalade svenska sparare och framtida pensionärer ca 35 miljarder kronor i avgifter under 2020. En betydande del av dessa avgifter går till de förmedlande bankerna, och utgör en stor del av deras vinster. 

Detta system är kritiserat och till och med förbjudet i länder som Storbritannien, Nederländerna och Schweiz. Så sent som i februari 2021 meddelade Finansinspektionen att de vill att fondprovisioner ska förbjudas, bland annat för att de anser att det finns en intressekonflikt mellan spararna och förmedlarna: Genom att rekommendera fonder med dyra avgifter, tjänar fondförmedlaren mer pengar.

Halvera dina fondavgifter och optimera din vinst

Spartjänsten Savr ger rabatt på fondavgifterna: Istället för att ta en fondprovision, ger Savr tillbaka provisionen till dig som sparare. Där behöver du inte starta ett helt nytt sparande, utan kan enkelt flytta ditt befintliga innehav till plattformen för att ta del av de rabatterade avgifterna. Läs mer om erbjudandet och hur en flytt går till på savr.com.

Om Savr:

Savr är spartjänsten som ger sina kunder 30-50% rabatt på fondavgifterna jämfört med bankerna, men med samma statliga garantier och skydd som banken.

Till skillnad från banker och nätbanker betalar Savr tillbaka fondprovisionen till sina kunder. Detta resulterar i att de kan erbjuda samma fonder som bankerna, men till lägre avgifter. Istället för fondprovision tar de endast en fast plattformsavgift på 0,09%.

Savr har över 65 000 sparare, och var 10:e minut flyttas ett sparande till savr.com.

 

Mer från SAVR

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAVR och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?