1515

Försvarskonsultens motto: ”Leverera eller dö”

C3 Konsults experter inom ledningssystem och logistik stödjer den svenska Försvarsmakten både i förberedelse på hemmaplan och för skarpt läge i konfliktländer.

”Målet är att få pyramiden att fungera hela vägen från toppen ut till enskild soldat”, säger grundaren Christopher Ekström.

Christopher Ekström.
Christopher Ekström.Foto:Jack Mikrut

När Sverige skickade styrkor till Afghanistan tog C3 Konsult fram strategier för hur de skulle samverka med andra nationer. Och när Sverige engagerades i att etablera en FN-bas i Mali var C3 Konsult med att utforma logistiklösningar för Saharas öken.

När allt mer fokus skiftar mot nationell säkerhet tar bolaget fram teknik för ledning vid en eventuell kris. C3 Konsult drar inte mycket uppmärksamhet till sig. Som underkonsult verkar bolaget i skymundan, men har medarbetare på nyckelpositioner hos kunderna.

”FMV är monopolleverantör till försvarsmakten. FMV bygger i sin tur, enligt svensk tradition, på att industrin gör huvuddelen av arbetet genom en rad avtal. Som en liten spelare är det omöjligt att få de avtalen, men vi har hittat en väg att verka som underleverantörer till de stora aktörerna”, säger Christopher Ekström, som grundade bolaget 2013.

Med en bakgrund som datavetare föddes yrkesrollen ur ett eget starkt intresse för försvarsfrågor. Efter ett antal år på Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm öppnades möjligheten att fortsätta arbeta med ledningssystem, men som konsult. Friheten lockade och ett enklare familjeliv med mer flexibel pendling från hemmet i Uppsala.

”Jag hade egentligen ingen tanke på att bygga bolag, men längtade efter friheten. Mitt arbete gick egentligen lika bra att göra hemifrån, och passade inte riktigt ihop med bilden av en statligt anställd som ska finnas på plats mellan kl 8 och 16.30.”

Från statligt anställd till egenföretagare fortsatte han ett redan påbörjat projekt att ta fram ledningssystem, i allt ifrån kommunikation till tekniska lösningar, för Sveriges insats i Afghanistan.

”Försvarsmakten är väl sinnebilden av en hierarkisk organisation. Målet är att få den pyramiden att fungera hela vägen från toppen ut till enskild soldat eller stridsvagn. Kedjan ska hänga ihop”, säger han.

Christopher Ekström fick snart förstärkning i bolaget av en första anställd konsult med liknande kompetens inom ledningssystem. C3 Konsult växte med efterfrågan. Fler medarbetare anslöt sig. I samband med starten av FN-insatsen i Mali såg han möjligheten att bredda verksamheten.

”Det handlar väl lite om att vara opportunist och se möjligheter. Helt plötsligt behövdes väldigt mycket kompetens inom försvarslogistik för att lista ut hur man bygger en bas i Sahara. Vi anställde personer med den profilen och bestämde oss för att ställa oss på ytterligare ett ben.”

Gemensamt för de båda kompetenserna inom bolaget, ledningssystem och logistik, är en låg profil inom försvarsmakten – områden som bara ska fungera, menar Christopher Ekström.

”De brukar räknas som stödfunktioner. Det är stridsvagnar och kanoner som ses som huvudsaklig verksamhet, men får du inte ammunition och bränsle till dem så kommer du inte så långt. Har du inte ledningssystem så kan du inte leda din stridsvagn eller dina trupper. På så vis hör kompetenserna ganska bra ihop.”

Att bygga en stark företagskultur är en utmaning för alla konsultbolag. De anställda är ute på en rad olika arbetsplatser och de naturliga mötesplatserna kollegor emellan blir få. Uppdraget som underkonsult till Försvarsmakten innebär därtill en rad olika lojaliteter att förhålla sig till.

”Det är inte alltid helt enkelt och transparensen är viktig. Vi har både kund och slutkund i åtanke vid varje uppdrag. Dessutom är huvuddelen av våra anställda gamla officerare med en väldigt stark lojalitet mot Försvarsmakten. Men det är även en av styrkorna som förenar oss: alla vill verkligen, verkligen göra ett jättebra jobb”, säger han.

Att styra ett snabbt växande bolag utan en tydlig riktning eller mål gick bra ett tag, men på senare tid har C3 Konsult jobbat med att hitta sin identitet och bygga organisation. I det arbetet har Christopher Ekström lämnat vd-stolen och två verksamhetsområden har definierats med tydligt ledarskap. Dessutom håller bolaget på att etablera sig inom det närliggande affärsområdet it- och informationssäkerhet.

”Vi har bara vuxit och kört. Det är först det senaste året som vi har börjat fundera över vilka vi är och vart vi är på väg. Ska vi rikta oss mot fler myndigheter? Mot näringslivet? Framtiden får utvisa vilken riktning vi tar, men någonstans har vi ändå landat i att vi är försvarskonsulter i själ och hjärta”, säger han.

På vägen mot en upprustning av det svenska försvaret och nationell säkerhet, ser Christopher Ekström även en fortsatt stark efterfrågan på den marknaden. I dag finns huvudkontoret i Stockholm, ett kontor i Enköping för närhet till Ledningsregementet och ytterligare ett kontor i Skövde vid Trängregementet. Men att bli någon stor spelare finns inte i korten. I stället går strategin ut på att växa som en snabb, mindre spelare med spjutspetskompetens under det inofficiella mottot ”Leverera eller dö”.

 


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?