Annons

Försvarskonsultens motto: ”Leverera eller dö”

C3 Konsults experter inom ledningssystem och logistik stödjer den svenska Försvarsmakten både i förberedelse på hemmaplan och för skarpt läge i konfliktländer.

”Målet är att få pyramiden att fungera hela vägen från toppen ut till enskild soldat”, säger grundaren Christopher Ekström.

Christopher Ekström.
Christopher Ekström.Foto:Jack Mikrut

När Sverige skickade styrkor till Afghanistan tog C3 Konsult fram strategier för hur de skulle samverka med andra nationer. Och när Sverige engagerades i att etablera en FN-bas i Mali var C3 Konsult med att utforma logistiklösningar för Saharas öken.

När allt mer fokus skiftar mot nationell säkerhet tar bolaget fram teknik för ledning vid en eventuell kris. C3 Konsult drar inte mycket uppmärksamhet till sig. Som underkonsult verkar bolaget i skymundan, men har medarbetare på nyckelpositioner hos kunderna.

”FMV är monopolleverantör till försvarsmakten. FMV bygger i sin tur, enligt svensk tradition, på att industrin gör huvuddelen av arbetet genom en rad avtal. Som en liten spelare är det omöjligt att få de avtalen, men vi har hittat en väg att verka som underleverantörer till de stora aktörerna”, säger Christopher Ekström, som grundade bolaget 2013.

Med en bakgrund som datavetare föddes yrkesrollen ur ett eget starkt intresse för försvarsfrågor. Efter ett antal år på Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm öppnades möjligheten att fortsätta arbeta med ledningssystem, men som konsult. Friheten lockade och ett enklare familjeliv med mer flexibel pendling från hemmet i Uppsala.

”Jag hade egentligen ingen tanke på att bygga bolag, men längtade efter friheten. Mitt arbete gick egentligen lika bra att göra hemifrån, och passade inte riktigt ihop med bilden av en statligt anställd som ska finnas på plats mellan kl 8 och 16.30.”

Från statligt anställd till egenföretagare fortsatte han ett redan påbörjat projekt att ta fram ledningssystem, i allt ifrån kommunikation till tekniska lösningar, för Sveriges insats i Afghanistan.

”Försvarsmakten är väl sinnebilden av en hierarkisk organisation. Målet är att få den pyramiden att fungera hela vägen från toppen ut till enskild soldat eller stridsvagn. Kedjan ska hänga ihop”, säger han.

Christopher Ekström fick snart förstärkning i bolaget av en första anställd konsult med liknande kompetens inom ledningssystem. C3 Konsult växte med efterfrågan. Fler medarbetare anslöt sig. I samband med starten av FN-insatsen i Mali såg han möjligheten att bredda verksamheten.

”Det handlar väl lite om att vara opportunist och se möjligheter. Helt plötsligt behövdes väldigt mycket kompetens inom försvarslogistik för att lista ut hur man bygger en bas i Sahara. Vi anställde personer med den profilen och bestämde oss för att ställa oss på ytterligare ett ben.”

Gemensamt för de båda kompetenserna inom bolaget, ledningssystem och logistik, är en låg profil inom försvarsmakten – områden som bara ska fungera, menar Christopher Ekström.

”De brukar räknas som stödfunktioner. Det är stridsvagnar och kanoner som ses som huvudsaklig verksamhet, men får du inte ammunition och bränsle till dem så kommer du inte så långt. Har du inte ledningssystem så kan du inte leda din stridsvagn eller dina trupper. På så vis hör kompetenserna ganska bra ihop.”

Att bygga en stark företagskultur är en utmaning för alla konsultbolag. De anställda är ute på en rad olika arbetsplatser och de naturliga mötesplatserna kollegor emellan blir få. Uppdraget som underkonsult till Försvarsmakten innebär därtill en rad olika lojaliteter att förhålla sig till.

”Det är inte alltid helt enkelt och transparensen är viktig. Vi har både kund och slutkund i åtanke vid varje uppdrag. Dessutom är huvuddelen av våra anställda gamla officerare med en väldigt stark lojalitet mot Försvarsmakten. Men det är även en av styrkorna som förenar oss: alla vill verkligen, verkligen göra ett jättebra jobb”, säger han.

Att styra ett snabbt växande bolag utan en tydlig riktning eller mål gick bra ett tag, men på senare tid har C3 Konsult jobbat med att hitta sin identitet och bygga organisation. I det arbetet har Christopher Ekström lämnat vd-stolen och två verksamhetsområden har definierats med tydligt ledarskap. Dessutom håller bolaget på att etablera sig inom det närliggande affärsområdet it- och informationssäkerhet.

”Vi har bara vuxit och kört. Det är först det senaste året som vi har börjat fundera över vilka vi är och vart vi är på väg. Ska vi rikta oss mot fler myndigheter? Mot näringslivet? Framtiden får utvisa vilken riktning vi tar, men någonstans har vi ändå landat i att vi är försvarskonsulter i själ och hjärta”, säger han.

På vägen mot en upprustning av det svenska försvaret och nationell säkerhet, ser Christopher Ekström även en fortsatt stark efterfrågan på den marknaden. I dag finns huvudkontoret i Stockholm, ett kontor i Enköping för närhet till Ledningsregementet och ytterligare ett kontor i Skövde vid Trängregementet. Men att bli någon stor spelare finns inte i korten. I stället går strategin ut på att växa som en snabb, mindre spelare med spjutspetskompetens under det inofficiella mottot ”Leverera eller dö”.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?