1515
Annons

Försvaret säger nej till Telia-försäljning – i ”hemlig” rapport

Försvarsmakten motsätter sig en försäljning av Telia och skriver i en ny granskning att statens ägarandel i bolaget inte bör minska. Men skälen hålls hemliga.

I en rapport, där i princip nästan allt innehåll är hemligstämplat, står det klart att Försvarsmakten tar ställning mot en försäljning av Telia.
I en rapport, där i princip nästan allt innehåll är hemligstämplat, står det klart att Försvarsmakten tar ställning mot en försäljning av Telia.Foto:Hanna Franzén/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Ny rapport: Så lyckas de med över nio av tio chefsrekryteringar

Alice Lundberg, till höger, är engagement manager på Mercuri Urval.
Alice Lundberg, till höger, är engagement manager på Mercuri Urval.

Med en unik, vetenskapligt framtagen metod i grunden ökar chansen för lyckade vd- och chefsrekryteringar, visar en färsk rapport.

Mercuri Urval går i bräschen för en vetenskaplig modell vid chefsrekrytering.

– Drygt 90 procent av de ledare som tillsätts efter våra rekommendationer uppfyller eller överträffar förväntningarna. Det är svåröverträffat i branschen, säger Alice Lundberg, engagement manager vid konsultkoncernen.

Så kan Executive Search hjälpa dig att lyckas med dina chefstillsättningar

Kostnaderna för en felaktig chefsrekrytering kan uppgå till 30 gånger av en chefs årliga ersättning. Men det är inte bara kostnadskrävande, utan också resurs- och tidskrävande att rekrytera ledare. Därför ökar vikten att från början rekrytera rätt ledare, på rätt plats och vid rätt tidpunkt som bedöms kunna uppnå önskade resultat.

– Det kräver en partner som känner sin kund, deras affär och situation väl och använder en inkluderande och vetenskapligt beprövad urvalsmetod, menar Alice Lundberg.

Hon är engagement manager på konsultkoncernen, som hjälper företag att anställa rätt personal med hjälp av en unik, vetenskapligt baserad metod (MU Leader Selection Science).

Utgångspunkt i kundens miljö och krav

Metoden föddes på 1960-talet och är Mercuri Urvals sätt att arbeta för att säkerställa att företagets experter ger tillförlitliga ledarskapsråd.

– Den bygger på att vi i varje rekrytering skräddarsyr våra tjänster genom att ta utgångspunkt i kundens miljö och krav, säger hon.

Mellan september 2019 och december 2020 gjordes en studie av individer tillsatta i ledande positioner efter att ha genomgått Mercuri Urvals utvärderingar. Efter ett halvår ombads den rekryterande chefen att utvärdera den tillsatta ledarens övergripande prestation.

– Resultaten visade att 94,1 procent av de chefer och ledare vi under perioden tillsatt, uppfyllde eller överträffade den efterfrågade prestationsnivån i sin roll. Vårt resultat sticker ut, är unikt och svåröverträffat i branschen.

Studien omfattade 270 rekryteringar i 19 länder. Hur kommer det sig att metoden fungerar i så många länder och på olika marknader?

– Eftersom alla konsulter arbetar med samma metod innebär det oavsett vem kunden är, oavsett område de arbetar i, och oavsett land så kommer man alltid få samma kvalitativa bedömning.

Alice Lundberg påpekar att en inkluderande och vetenskapligt beprövad urvalsmetod bidrar till att Mercuri Urval med hög validitet kan bedöma om den rekryterande chefen kommer uppnå organisationens önskade resultat på kort och lång sikt.

– Det är en stor anledning till att mer än nio av våra tio rekryteringar blir lyckosamma. Vi är en platt organisation utan landsgränser men med en nordisk kultur som arbetar utifrån kundcentrerade team. Det gör oss till en flexibel partner med hög tillgänglighet i över 60 länder.

Så kan Executive Search hjälpa dig att lyckas med dina chefstillsättningar

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Stötestenen undanröjd: Telenor får streama TV4-kanaler

Telenor har tecknat avtal med TV4 som ger bolaget rätt att erbjuda streamat innehåll via app från mediehusets kanaler i Sverige. Detta var en stötesten när Telia köpte Bonniers tv-verksamhet och Telenor tillhörde kritikerna som menade att EU:s konkurrentutredare borde varit hårdare mot Telia.

Avtalet med Telia-ägda TV4 Media, tidigare Bonnier Broadcasting, innebär att Telenor blir den första och enda operatören på den svenska marknaden med rätt att distribuera fullständigt innehåll från samtliga stora tv-kanalhus i Sverige – streamat och utan krav på tv-box.

”Detta är en viktig pusselbit i vårt arbete för att skapa framtidens tv-upplevelser, där streaming möter tv på kundernas villkor”, säger Leif Björklund, tv-chef på Telenor Sverige.

Telenor var en av flera högljudda kritiker till att till EU-kommissionen tillät Telia att köpa Bonnier Broadcasting utan att, enligt dem, göra tillräckliga eftergifter. Det som framför allt lyftes fram var att Telia endast behövde licensiera fristående internet tv-rättigheter, så kallade OTT-rättigheter, till en och inte flera marknadsaktörer i Sverige respektive Finland. 

I maj godkände EU Telias licensiering av internet-tv till Discovery. Det innebar också att Discoverys kunder fick tillgång till de viktiga sporträttigheter som Champions League och SHL.

Telenor har nu tecknat ett eget avtal kallat ”operatörs-OTT-rättigheter” med Telia som innebär att bolaget kan paketera in TV4:s kanaler i streamade tv-paket till sina egna mobil- och bredbandskunder. Till skillnad från Discovery och Telia har Telenor också Nent med Premier League i sitt streamingutbud.

Hur mycket kostar detta Telenor?

”Som operatör betalar man ganska mycket pengar för att distribuera innehåll och just OTT-rättigheterna är de dyraste. Jag kan inte säga hur mycket pengar det handlar om i det här fallet men vi är ändå nöjda med att vi ändå kan lösa upp den här knuten”, säger Leif Björklund till Di.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera